NeoSEM bezoekt: Google Retail Seasonal Summit

Zo haal je alles uit Q4 met jouw webshop

SEA

Kristan van Hierden

12 juni 2019

Zodra er een event van Google is, proberen wij er bij te zijn. Dit keer hadden Mike Brunekreef en ik geluk, met een uitnodiging voor het exclusieve Google Retail Seasonal Summit Event. Een hele mondvol. Kort gezegd was het een exclusief evenement die dit keer plaatsvond in de Westergasfabriek, volledig in de stijl van de feestdagen.

Hier behandelden wij de actuele veranderingen en kansen voor het laatste kwartaal (Q4), ook wel het “Retail Season” genoemd. Denk maar aan de traditionele Kerstdagen en Sinterklaas. Maar zo zijn er inmiddels ook nog een boel andere online momenten, waarop jouw potentiële klant actief op zoek is naar goede deals. En daar moet je als marketeer en/of bedrijf op in spelen.

Bizarre groeicijfers Q4

Naast Kerst en Sinterklaas, zijn er nog meer (online) feestdagen om rekening mee te houden. Sinds een aantal jaar is Black Friday bijvoorbeeld flink aanwezig bij tal van (online) winkels. In Amerika is dit de dag na Thanksgiving en zijn er veel mensen vrij, die deze laatste week van november naar de winkels kunnen gaan. De week van Black Friday 2018 waren er bijvoorbeeld 500.000.000 (!!) zoekopdrachten in Nederland. Dat zijn er behoorlijk wat. Zo staat Nederland tegenover alle andere landen wereldwijd zelfs vierde qua volwassenheid, uiteraard na de USA, UK en Canada. Maar zo is er tegenwoordig ook Singles Day (11 november 2019) en Super Saturday (laatste zaterdag voor Kerst). Vrij nieuwe feestdagen uit Amerika die langzaam komen overwaaien en waar nog weinig concurrentie zich mee bemoeit.
Q4 webshops

Sprekende beelden

Om voor te bereiden op deze online piek, is het goed om even stil te staan bij het volgende:

Wist je dat 50% van de consumenten wordt beïnvloed door afbeeldingen tijdens hun aankoopproces?

Als je Shopping-campagnes hebt lopen, weet je daar waarschijnlijk meer van. Zo is Google in Amerika bijvoorbeeld met een gesloten beta aan het testen of ze de zoekafbeeldingen (Google Images) ‘shoppable’ kunnen maken. Dat kan behoorlijke impact hebben op de manier waarop jouw klant in contact komt met jouw bedrijf.

Ook is Google druk bezig met een nieuwe Shopping-interface waarbij de mogelijkheid komt om direct af te rekenen. Hiermee willen ze de strijd aangaan met bijvoorbeeld Amazon, Aliexpress en Bol.com.

Dat maakt ons erg nieuwsgierig, want het is nog niet duidelijk of deze functies ook naar Nederland komen. Er zijn dus meer dan genoeg ontwikkelingen op het gebied van (Smart) Shopping & display.

Kansen voor jouw webshop

Vanuit interne cijfers van Google blijkt dat bijna 30% geen goede deal kan vinden tijdens Black Friday. Daarom adviseren wij klanten om ook te overwegen deze sale door te trekken tot Cyber Monday. Traditioneel gezien is dit in Amerika de maandag na Black Friday waar alles dat overgebleven in de winkels is, online komt. Het is dus van groot belang om de huidige campagnes tegen die tijd op orde te hebben. Maar ook te kijken naar manieren om te automatiseren en eventuele extra inzet van slimme Shopping- en display advertenties.

Voor ons een leerzame en geslaagde dag! Wat wij jou in ieder geval kunnen vertellen: denk goed na hoe jij meerwaarde kunt bieden aan het eind van het jaar. En zorg dat je er staat op het moment dat je klant zoekt.

Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan gerust eens contact met ons op!