123Watches

In no-time naar een groei van 142%
123Watches

In juli 2018 klopte 123Watches bij NeoSEM aan als beginnende webshop, inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste shops van Nederland. De doelstelling was eigenlijk simpel: transacties maximaliseren. Omdat het gaat om lage orderwaardes (iets meer dan € 20), moeten volumes gedraaid worden.
TL;DR: dat is NeoSEM absoluut gelukt.

Bij de start van het traject, ontdekten we dat de oude marketeer geen gebruik maakte van e-commerce tracking. Dit maakt jaar-op-jaar vergelijkingen moeilijk.

123Watches

Over 123Watches

123Watches verkoopt losse bandjes voor jouw Apple Watch, Fitbit, Garmin, Samsung, Huawei, Polar of TomTom smartwatch. De samenwerking met NeoSEM begon in 2018 puur gericht op Nederland. Inmiddels verkopen we door heel Europa en zijn de Duitse, Franse én Italiaanse webshops ook live.

Hoe gingen we te werk?

Er draaide één Shopping-campagne met alle producten. Dit is direct opgesplitst op merk/model: Apple Watch – Fitbit Charge 2/Charge 3/Versa

Hierdoor merkten we al snel 2 zaken op:

  1. Klanten zoeken naar verschillende groottes
  2. Veel irrelevant verkeer wat Google’s algoritme niet inziet

Bij de Apple Watch wordt bijvoorbeeld gezocht naar 44 mm, zonder dat dit uitmaakt voor het uiteindelijke product. Toch was elk product 2x bereikbaar, wat zorgde voor a) duplicate content en b) een onoverzichtelijke categoriepagina.

Eén van onze eerste aanbevelingen was dan ook het samenvoegen van al deze producten. Direct na livegang zagen we de conversieratio stijgen en de gemiddelde posities in Google Search Console verbeteren. Inmiddels pakken we veel top 3, maar zeker altijd top 7-posities bij de relevante keywords.

Ook merkten we we dat Google het lastig vond te herkennen dat bijvoorbeeld [apple watch 38mm] niet per se een klant voor 123Watches is. Daarom is een extra laag gebouwd in Shopping: één mét bandje en eentje zonder bandjes. Dit helpt enorm bij 2 onderdelen:

  1. Uitsluitingen: eigenlijk is vrijwel alles dat binnenkomt bij de campagnes mét bandje relevant. Dit maakt het doorlopen van zoektermrapporten stukken effectiever en efficiënter.
  2. Bid management: de rendementen zonder bandje liggen structureel 25-30% lager liggen, hierop passen we de biedingen effectief aan.

SEO groeide; Google Ads rendeerde vanaf dag 1 goed. Dit zorgt voor grotere advertentiebudgetten.

Tegenwoordig hebben we ‘vrij spel’. Zolang we een bepaald rendement halen, mogen we volle bak knallen.

Dat bracht direct de volgende uitdaging met zich mee: hoe weet je of er nog rek zit in je account? Daarvoor zijn we de volumes blijven verhogen totdat we op 100 transacties per maand per campagne zaten.

4 campagnes getest met automation: 2 Search, 2 Shopping. De rendementen werden lager ingezet dan we op dat moment behaalden, maar de volumes stegen mee.

En nog steeds: we behalen gigantische aantallen en zien de ROAS op het gewenste niveau liggen. Kortom: we putten deze campagnes volledig uit.

Andere noviteiten

We zagen geweldige resultaten uit DSA. De rendementen lagen hier tot 50% hoger dan uit reguliere campagnes. Uiteraard werden alle reguliere keywords uitgesloten, zodat het onderling niet bijt.

Op deze manier werd het een broedplaats voor nieuwe keyword ideeën. Concrete inzichten hieruit?

  • Google’s ‘sterkgelijkende varianten’ zijn niet zo sterk als wordt gedacht. Zo bleek dat we een aanzienlijk deel van het verkeer in Search niet afvingen door niet overal bandjes, bandje, bands én band mee te nemen. Uit ons keyword research vooraf bleek dat de volumes allemaal op bandjes zaten, maar in de praktijk herkent Google deze varianten niet. Omdat alle keywords gericht zijn op bandjes, misten we een aanzienlijk deel. Dankzij DSA spoorden we dit op en konden we de campagnes uitbreiden = meer conversies met dezelfde rendementen.
  • Ook zien we veel mensen zoeken naar ‘Charge 2 bandje’, zónder Fitbit. Opnieuw een inzicht dat we met enkele minuten implementeerden in de reguliere zoek-campagnes, maar direct impact had.
Het gevecht aan met

Bol.com

In de zoektocht naar extra afzet, kwamen we natuurlijk snel uit bij bol.com. De klant had hier al wat bandjes handmatig opgezet, maar pas toen we via Channable een automatische koppeling opzetten tussen Lightspeed en bol.com, ging het hier hard.

We creëerden hier een mooi afzetkanaal, maar al snel zagen we bol.com het concept kopiëren. Hierdoor verschenen andere verkopers met ‘onze producten’ en begon bol.com te adverteren op onze merknaam.

Het gevolg: iemand zoekt in Google naar 123watches.nl en komt via Shopping uit bij bol.com. Afhankelijk van de orderwaarde is de CPA dan een euro of 4, terwijl dit op ons eigen platform aanzienlijk lager is.

De oplossing was opnieuw een extra laag in Shopping waarmee we het verkeer op de eigen merknaam afvangen. Zo kunnen we op keyword niveau bieden. Zo drukken we bol.com weg uit de Shoppingresultaten en zorgen we voor een ‘schone’ SERP wanneer iemand Googlet naar de merknaam.

Microsoft advertising Bing Shopping
Extra afzetmarkt

Microsoft advertising

Natuurlijk draaien alle campagnes ook in Microsoft advertising. Met structureel torenhoge conversieratio’s, is het een geweldig kanaal voor 123Watches.

Sinds kort draaien we hier ook met Bing Shopping. De eerste resultaten zijn wisselend. We zien helaas dat het – nog – geen additionele omzet of volumes oplevert tegenover de reguliere Search-campagnes hier.

Waarom wij trots zijn op de succesvolle samenwerking met 123Watches?

Mooi praktijkvoorbeeld van hoe we de klant echt helpen groeien. Door stapje voor stapje de grens op te zoeken en te verleggen, blijven we groeien op een gezonde en behapbare manier. Door kanalen aan elkaar te verbinden, vinden we steeds vervolgstappen en uitbreidingsmogelijkheden.

Onze behaalde resultaten

Door het ontbreken van e-commerce tracking is het lastig om jaar-op-jaar te vergelijken. Augustus en september waren de eerste maanden waarin dit wél mogelijk was:

Wat hebben we bereikt?

Schitterende resultaten voor 123Watches

142%

extra omzet
We hebben dit jaar stevig kunnen opschalen (+114% in budget), zonder dat de rendementen hieronder lijden.

13%

hoger rendement
Sterker: de omzet groeide harder dan de kosten (+142%), waardoor ook het rendement met 13% is gestegen.

151%

meer winst
Per saldo houdt de klant er dus 151% meer aan over.

Zeker aan te raden als je van je webshop echt een succes wilt maken

Nu enkele jaren klant bij NeoSEM en achteraf gezien zijn we daar veel te laat mee begonnen. Wat een superteam hebben ze daar. Er wordt niet alleen naar Google Ads gekeken, maar ze kijken naar alle aspecten.
Van advertising tot kleine tips op je webshop, ze denken overal over mee om gezamenlijk tot een succes te komen.

Het personeel staat altijd voor je klaar en we gaan samen nog een hoop records breken! Kortom een topbedrijf en zeker aan te raden als je van je webshop echt een succes wilt maken.

Daniël van der Vliet
Daniël van der Vliet Eigenaar 123Watches B.V.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!