Wil je jouw (potentiële) klanten maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks bereiken? Dat doe je met e-mailmarketing. Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres, dus je kan zowat elke klant bereiken met jouw boodschap. Deze boodschap moet natuurlijk wel uitgedacht zijn, zodat de lezers overtuigd raken van jouw producten of diensten. Wil je meer weten over e-mailmarketing of wil je het graag uitbesteden? Lees dan verder en bereik met de juiste berichten op het juiste moment de juiste klanten.
Wat is e-mailmarketing nou eigenlijk? Bij deze vorm van direct marketing benader je (potentiële) klanten direct door in hun inbox te belanden. In de mails stuur je een aanbod naar zo veel mogelijk inboxen, of een specifiek aanbod naar individuele lezers. Met een goede strategie werf je nieuwe klanten, overtuig je bestaande klanten en zorg je voor een goede relatie met bestaande klanten. Door e-mailadressen te verzamelen, kan je met een succesvolle strategie beginnen.
Marketing via e-mail betekent niet alleen een extra kanaal om jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen. Het heeft nog meer voordelen waar jij van kan profiteren:
Wil je 50 (potentiële) klanten bereiken? Of juist 10.000? Het maakt niet uit hoeveel mails je wil versturen, het is allemaal mogelijk met e-mailmarketing software. E-mail is dus goed schaalbaar.
Wil je klanten op de hoogte houden van wat er speelt in jouw bedrijf? Dan zijn nieuwsbrieven een goede keuze. Je houdt je klanten niet alleen op de hoogte, je blijft ook top-of-mind. Deze mails worden vaak naar alle contacten gestuurd.
Wil je de mails wat persoonlijker maken? Met automatische campagnes richt jij je specifiek op de lezer. Denk aan een mail over zijn of haar verjaardag, of een welkomstcampagne. Je laat een goede indruk achter met deze mails. Deze mails zijn relevanter voor de lezer, waardoor ze ook vaker worden geopend en leiden tot kliks.
Een tijdelijke sale, uitverkoop, een speciale actie: je wil wil je klanten natuurlijk altijd up-to-date houden over tijdelijke kortingen en acties. Verstuur daarom mails die aansluiten op jouw eenmalige acties.
Je herkent deze mails vast: je hebt een aankoop gedaan en krijgt een mail waarin deze aankoop wordt bevestigd. Dit is een transactionele mail. Deze mails zijn er vooral om de klanten te informeren. Wie wil nou niet weten dat het pakketje onderweg is?
Wanneer je je klanten wil inlichten over bijvoorbeeld het aanpassen van je algemene voorwaarden, gebruik je een servicebericht. Achter een servicebericht zit geen commercieel doel.
Een mooi voorbeeld van misschien wel de meest effectieve e-mailcampagne is de ‘abandoned cart’. De klant heeft zijn of haar winkelmandje in je webshop verlaten zonder te betalen. Middels een geautomatiseerd proces kun je een serie mailtjes sturen naar deze klanten. “Hé ja, ik ga die producten/diensten toch aanschaffen!”
Voordat je begint met e-mailmarketing, moet je rekening houden met een aantal aspecten. Neem onderstaande punten mee in je overweging om ermee te beginnen.
Je kan niet zomaar beginnen met e-mailmarketing, je moet eerst toestemming van je klanten krijgen. Dit is niet alleen netjes om te vragen, het is ook nog eens verplicht volgens de Nederlandse wetgeving. Let er bijvoorbeeld op dat je altijd een mogelijkheid geeft in de mail waarmee klanten zich kunnen uitschrijven. Houd de privacywetgeving goed in de gaten!
Een e-mailcampagne kan natuurlijk niet beginnen zonder e-maillijsten. Zorg ervoor dat je zelf deze e-maillijsten samenstelt. Verzamel bijvoorbeeld e-mailadressen op je website. Na een tijdje heb je een e-maillijst van een mooi formaat.
Doordat je de adressen zelf verzamelt, maak je het persoonlijk en kan je gerichte e-mails gaan sturen. Wanneer je e-maillijsten inkoopt bij een derde partij, is het minder persoonlijk en belanden je mails waarschijnlijk in de spam inbox of in de prullenbak.
Wil je een goede campagne opzetten? Dan kan je niet zonder een e-mailmarketing software. Met een goede software beheer je niet alleen makkelijk de e-maillijsten, maar je verstuurt er ook automatische mails mee. Met de software zorg je ervoor dat jouw mails niet in de spam inbox belanden. En het is natuurlijk ook erg belangrijk dat je mails goed leesbaar zijn. Ook dit bereik je door middel van de juiste software.
Verkoop je diensten of producten en wil je (potentiële) klanten bereiken? Dan is e-mailmarketing geschikt voor jou! Het maakt niet uit of je klein of groot is, of je bedrijf vloeren legt of parfum verkoopt. Als je maar wil communiceren met jouw doelgroep.
Om te weten of het inzetten van e-mailmarketing een succes gaat worden is het van belang dat we beginnen met het maken van duidelijke doelstellingen. We moeten natuurlijk ergens in het proces kunnen reflecteren en kijken of het een succes is geweest.
Na het opstellen van duidelijke doelen starten we met het inrichten van het account en koppelen we de software aan je website of webshop zodat de gegevens van klanten en nieuwsbrief inschrijvingen automatisch worden doorgestuurd naar de e-mailmarketing software. Wij zorgen ook voor een pop-up met een formulier om daarmee je database verder te verrijken met nieuwe potentiële klanten
Het is tijd voor het ontwerp. We beginnen met het ontwerpen van verschillende templates in jouw huisstijl voor de verschillende fases van de customer journey
Na het bouwen van de template is het tijd voor het opzetten van een plan en strategie. Hier wordt duidelijk welke campagnes we gaan automatiseren en maken we een contentkalender met daarin alle losse campagnes
Door gebruik te maken van slimme a/b tests komen we steeds meer te weten over je klanten. Zo kunnen we de campagnes constant blijven verbeteren voor het beste resultaat
Allemaal leuk en aardig, maar wat gaat e-mailmarketing mij kosten? Deze vraag kunnen we helaas niet meteen beantwoorden. Het is namelijk afhankelijk van meerdere factoren: hoeveel mails wil je versturen, naar hoeveel mensen, wat voor content moet er in de mails staan? We maken graag een voorstel op maat voor jou. Ben je benieuwd wat jij kunt bereiken met marketing via e-mail? Neem dan contact met ons op!