Dit was Friends of Search 2024

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist
29 maart 2024 3 min leestijd

Met sprekers als Linda Hogenes (Head of SEO van Coolblue), Arnoldo Cabrera (Global digital optimisation manager van IKEA) en Laurens Miedema (Head of Marketing van Gamma) kon het niet anders dan dat Friends of Search 2024 een succes zou worden. Onze collega’s Manon en Madelaine waren aanwezig en delen graag de verschillende inzichten die ze hebben opgedaan tijdens dit inspirerende evenement!

The good, bad and ugly kanten van AI

Als er iets is wat veel terugkwam tijdens deze editie van Friends of Search dan was het wel AI. En dat is natuurlijk meer dan logisch met alle ontwikkelingen. Zo werd de dag begonnen met een talk van Aleyda Solis. Een tijd geleden werd bekendgemaakt door Google dat AI-gegenereerde content wordt toegestaan, mits het voldoet aan kwaliteits-, originaliteits- en bereikbaarheidsnormen. Dit leidde tot een stortvloed aan AI-gegenereerde inhoud, wat Google dwong om snel updates uit te brengen om meer controle uit te oefenen. En dat er veel updates waren, hebben we wel gemerkt. Het toont aan dat zelfs Google soms moet wennen aan de impact van AI. Volgens Aleyda moeten we deze pijlers blijven hanteren om het meeste uit AI gecombineerd met SEO te halen

  • The good: AI is perfect om in te zetten als je je werkzaamheden wilt versnellen of verbeteren. 
  • The bad: Kijk altijd uit met content van lage kwaliteit. 
  • The ugly: Los eventuele problemen op met Google’s SGE om te voorkomen dat je verkeer verliest.

Een kijkje achter de schermen bij IKEA

Je zou zeggen dat iedereen IKEA wel kent, maar zelfs hier is SEO een belangrijk onderdeel in de strategie. Arnold Cabrera gaf een kijkje achter de schermen, waarbij de nadruk lag op het schaalbaar maken van SEO. Hij benadrukte het belang van communicatie tussen verschillende belanghebbenden en hoe SEO fungeert als verbindende factor tussen diverse teams binnen IKEA.  

Ikea leerde op een pijnlijke manier hoe belangrijk techniek is binnen SEO toen de Duitse en Italiaanse domeinen lange tijd nauwelijks zichtbaar waren in de organische zoekresultaten. Als de Global Digital Optimisation Manager hier meer over vertelt, hangen alle SEO-specialisten al snel aan je lippen. Erg interessant om te horen! 

Daarnaast was het ook heel leuk om de voorbeelden te zien waarop IKEA met humor inspeelt op trends. Zo gaven ze bijvoorbeeld producten originele namen als ‘my partner snores’. Een extra bed voor partners die snurken, zodat je de nacht in alle rust kunt doorbrengen. Wederom een staaltje knappe marketing ;). 

De winnende SEO case van Hema

Een vraag die vast bij veel specialisten is blijven hangen en wat tegelijkertijd goed de case van HEMA samenvat is de volgende: “Is SEO changing social or is social changing SEO?”

HEMA zag de mogelijkheden op social media (we hebben vast allemaal HEMA voorbij zien komen op Instagram en TikTok ) en zoekmachines met betrekking tot videomateriaal. Ze spelen ontzettend goed in op de trends. Door de gegevens van verschillende kanalen slim te gebruiken wisten ze een  ‘first mover advantage’ te behalen en verschillende social media kanalen te domineren. Doordat ze dit domineerden, behaalden ze zelfs meerdere top (vier) posities in de videopack op Search! Wat kun je hieruit meenemen? Video wordt steeds belangrijker voor SEO, en kijk hier vooral ook verder dan alleen Google. 

E-E-A-T = Coolblue

Coolblue is een begrip in Nederland en onze buurlanden. Linda (Head of SEO) sprak over hoe E-E-A-T in het DNA zit van Coolblue. Want met de slogan ‘alles voor een glimlach’ en de welbekende ‘mondhoekjes’ doet Coolblue alles voor zijn bezoekers, en dat is nou net wat Google wilt met E-E-A-T volgens Linda. 

Linda nam ons mee door de tijdlijn van Coolblue en vertelde onder andere dat Coolblue de afgelopen jaren is gemigreerd van 360 websites naar twee websites (360? Ja echt). De domeinen van “…..store” en “….specialist” werden allemaal overgebracht naar Coolblue.nl en Coolblue.be, waarbij ook de oranje punt werd geïntroduceerd. 

E-E-A-T = Coolblue, dat is wel duidelijk. Door te werken met duidelijke filters, specificaties, instructies en echt vanuit de klant te denken, voldoen ze automatisch aan de normen van E-E-A-T.

Strategische first party data-integratie

AI, ook binnen SEA een van de onderwerpen die vaak terugkwam op dit evenement. Binnen deze sessie vertelde Google hoe wij als marketeers het platform Google Ads zo goed mogelijk kunnen voeden met kwalitatieve first party data. Dit wordt belangrijker dan ooit omdat iedereen over dezelfde tool en geautomatiseerde mogelijkheden beschikt. Hoe beter de input, hoe beter de AI-systemen de Google Ads campagnes aan kunnen sturen. Deze ontwikkelingen zullen ervoor zorgen dat je campagnes toekomstproof zijn, je je kan onderscheiden van concurrentie en de winstgevendheid van de organisatie wordt gestimuleerd.

Omni-channel groeistrategie van Gamma

Gamma, marktleider in de doe-het-zelfbranche, vertelde over het belang van een omnichannel strategie. Binnen deze presentatie werd benadrukt dat een groot deel van de kopers van Gamma online begint te oriënteren voordat ze in de fysieke winkel tot een aankoop overgaan. Dit maakt het ontzettend belangrijk voor Gamma om deze kanalen op elkaar aan te laten sluiten. 

Door gebruik te maken van local inventory ads, offline conversion uploads en smart bidding kunnen ze binnen de Google Ads campagnes aansturen op zowel offline als online aankopen. Daarnaast beschikken zij op deze manier ook over waardevolle data over de overall ROAS van zowel aankopen in de fysieke winkel als online shop. 

De winnende PPC case van ShampooBars

ShampooBars is een toonaangevend bedrijf dat zich focust op 100% plasticvrije Shampoo Bars. Binnen de nichemarkt waar zij zich in begeven is de grootste uitdaging het creëren van vraag met een klein budget. Deze uitdaging hebben zij omgezet in een mooi succesverhaal. 

Door gebruik te maken van first party data hebben zij van alle klanten de customer lifetime value kunnen voorspellen. Op basis van deze data hebben zij verschillende doelgroepen aan kunnen maken om vervolgens in te zetten met verschillende kanalen zoals Google Ads, YouTube en Meta. Hierdoor werden gepersonaliseerde advertenties getoond aan (potentiële) klanten. Dit heeft geresulteerd in een stijging van 116% in omzet en 15% in customer lifetime value. 

Waarom je niet altijd het advies van Google moet volgen

Maandelijkse mailtjes van Google contactpersonen om een afspraak in te plannen om je Google Ads account door te nemen, nuttig of niet? Daar ging de talk van Anu Adegbola over. Zij vertelde dat je niet zomaar alle aanbevelingen van Google moet doorvoeren. Het doorvoeren van aanbevelingen waarvan je niet weet wat ze doen, kunnen grote gevolgen hebben voor de performance binnen je account. Denk daarom twee keer na voordat je aanbevelingen klakkeloos doorvoert. Daarnaast zijn natuurlijk ook niet alle aanbevelingen onzin. Conclusie: Filter welke aanbevelingen wel en niet de moeite waard zijn en ga van je eigen kennis uit. 

Ga jij volgend jaar met ons mee naar Friends of Search?

Kortom, een hoop gave sprekers en een bak vol met interessante informatie. Lijkt jou dit evenement nou ook leuk? En zie jij het wel zitten om volgend jaar ook met ons mee te gaan naar Friends of Search? We hebben nog leuke vacatures openstaan voor ons SEA- & SEO team. Solliciteer nu en wie weet ga jij volgend jaar met ons mee naar dit evenement!

Madelaine van den Berg

Madelaine, onze tenniskampioen en tegelijkertijd goed in alles wat te maken heeft met communicatie. Heeft een passie voor blogs en content.
Meer over Madelaine

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!