SMX München 2024 uit de ogen van onze specialisten

Wesley Geurtsen
Wesley Geurtsen Head of SEA
22 maart 2024 4 min leestijd

Op 18 en 19 maart was het weer zover: SMX München 2024 stond op de agenda. Wesley en Siward, onze SEA-specialisten, en Jeffrin, onze SEO-specialist, reisden samen af naar Duitsland om dit evenement bij te wonen. Tussen het genieten van biertjes, bratwursten en schnitzels door, hebben we ook enorm veel kennis opgedaan tijdens deze dagen. En die kennis delen we maar al te graag met jullie. Lees snel verder om te ontdekken wat we hebben geleerd!

Performance Max Two Years Later

Andrew Lolk – Savvy Revenue

Andrew Lolk gaf tijdens zijn presentatie interessante inzichten met betrekking tot Performance Max. Dankzij de inzet van verschillende scripts zorgt hij ervoor dat hij toch de inzichten krijgt die nodig zijn voor goede optimalisaties. Hieronder kun je verschillende take-aways vinden:

  • Focus niet te veel op assets, aangezien binnen performance Max vaak vrijwel alle omzet vanuit shopping binnenkomt;
  • Probeer juist de campagnes zelf op te zetten (YouTube, Demand Gen etc.)  i.p.v. het gebruik van assets;
  • Gebruik zoveel mogelijk first party data en remarketinglijsten voor doelgroep signalen;
  • Probeer bieden op nieuwe klanten te vermijden, tenzij dit duidelijk is doorgerekend;
  • Behandel je branded termen los van performance max om de performance van performance max te maximaliseren.

Sharing is caring

Frederick Vallaeys, Andrew Lolk. Sam Romlinson & Nils Rooijmans

Tijdens deze sessie werden ChatGPT prompts gedeeld voor Google Ads door Frederick Vallaeys, Andrew Lolk. Sam Romlinson & Nils Rooijmans. Want hoe kun je nou ChatGPT inzetten voor Google Ads? Ze gaven onder andere de volgende tips: 

  • Combineer ChatGPT met spreadsheets via de add-on binnen spreadsheets. Met de juiste setup kun je deels geautomatiseerd een gehele campagnestructuur uitwerken;
  • Gebruik ChatGPT om nieuwe zoekwoord ideeën op te doen: Vind zoekwoord ideeën om te adverteren met de landingspagina [URL];
  • Gebruik ChatGPT om scripts aan te passen zoals jij wilt dat het script werkt. Er zijn eindeloze opties beschikbaar in de markt, maar via ChatGPT kun je veel scripts naar eigen wens aanpassen. Gebruik het ook wanneer er een foutmelding aanwezig is binnen het script om dit probleem op te lossen;
  • Probeer de vraag terug te stellen aan ChatGPT, zodat het antwoord het beste aansluit op jouw behoefte;
  • Maak custom GPT’s aan om zo gericht mogelijke antwoorden te ontvangen. Het scheelt daarnaast tijd aangezien ChatGPT al weet waar het zich op moet focussen.

Demand Gen & YouTube

Sam Romlinson

Sam Romlinson gaf daarnaast ook een presentatie over de combinatie van social advertising en de inzet van Demand Gen & YouTube. Zo liet hij interessante inzichten zien van de spend binnen Meta en binnen YouTube. Daarnaast ging hij verder in op het juiste gebruik van creatives binnen de verschillende platformen. Een aantal feitjes op een rij: 

  • De verhouding tussen tijdsspendering op een platform en de digitale adspend ligt nog niet op één lijn. Op Meta wordt ongeveer 20% van de digital ad spend gespendeerd, terwijl men daar ongeveer 8% van de tijd spendeert. De kijktijd op YouTube ligt ongeveer gelijk, echter wordt er slechts 6% van de adspend aan besteed. Hier liggen dus nog grote kansen om op in te spelen;
  • Test je creatives binnen Meta en test vervolgens de best presterende creative binnen de Google Ads campagnes;
  • Pas voldoende A/B testen toe en pas hierbij maximaal één aspect aan om goed te kunnen testen;
  • Gebruik zoveel mogelijk first party data. Zet dit ook in om lookalikes te creëren van doelgroepen die juist niet interessant zijn voor jouw onderneming.

Acing Pmax with scripts

Nils Rooijmans

Nils Rooijmans hield een presentatie over zijn favoriete Google Ads scripts om alles uit Performance Max te halen. Dankzij deze scripts krijg je inzichten waardoor je meer controle krijgt op dit campagnetype:

  • Gebruik het P.Max insights script van Mike Rhodes om duidelijke inzichten te krijgen van de prestaties van Performance Max;
  • Gebruik de P.Max brand traffic analyzer van smec om inzichtelijk te krijgen wat het aandeel branded is binnen Performance Max;
  • Gebruik een Google Ads script om informatie te ontvangen over afgekeurde artikelen of producten die out of stock zijn gegaan. Zodra dit hardlopers zijn, wil je hier zo kort mogelijk op zitten;
  • Gebruik een labelizer script, bijvoorbeeld die van Producthero om zoveel mogelijk inzichten te vergaren op productniveau. Pas hier vervolgens je campagnes op aan.
  • Gebruik een script om spam plaatsingen uit te sluiten. 

Advanced Auction Insights

Mike Ryan (SMEC) 

Eentje om ook niet te vergeten was de presentatie van Mike Ryan. Deze presentatie ging over hoe je op een andere manier kunt kijken naar de veiling inzichten en hoe je daar je voordeel uit kunt halen. Door meerdere inzichten te combineren kom je erachter hoe concurrenten scoren ten opzichte van je eigen advertenties. De belangrijkste take-aways weer op een rijtje:

  • Maak gebruik van de Competitor Power metric. Deze bereken je door een gemiddelde te nemen van je vertoningsaandeel, overtreffingspercentage en je overlap percentage voor een beter inzicht in je concurrenten;
  • Je conversieratio heeft direct impact op hoe agressief je concurrenten aanwezig zijn.
  • Gebruik de Competitor Power vooral voor langere periodes, daarin win je de meeste inzichten;
  • Maak gebruik van Bubble Charts om je data te visualiseren. Hoe groter de Bubble, hoe groter de concurrent;
  • Google’s veilingmodel is niet meer zoals het is geweest. De veilingen worden gemanipuleerd door Google
    • Minimale biedingen voor zoekwoorden, zeker voor kleinere adverteerders.
    • Meerdere wijzigingen per jaar in het veilingsysteem om hun eigen omzettargets te halen
    • Sommige veilingen werden gerandomiseerd om de aanwezigheid van sterk dominante adverteerders te verkleinen

Content marketing playbook for e-commerce

Jolle Lahr-Eige

Bij de talk van Jolle ging het vooral over hoe de AI de online wereld heeft veranderd de afgelopen twee jaar. In zijn talk ging Jolle vooral in op dat niemand eigenlijk echt weet wat er allemaal gaat veranderen en dat dat ook helemaal niet uit maakt. Een goeie marketeer ben je door jezelf snel te kunnen aanpassen. Het is belangrijk dat je als marketeer altijd nieuwsgierig blijft en je niet door nieuwe ontwikkelingen laat afschrikken maar het juist gaat zien als kansen. 

Content that stands out in a world of saturation and AI

Luke Cope

Op SMX was AI misschien wel het hoofdonderwerp want het kwam in iedere talk terug naar voren. Wat ik persoonlijk een van de leukste talks vond was die van Luke Cope van Bottled Imagination over hoe je content kan produceren in een wereld waarbij alles al verzadigd is door AI. Luke legde in zijn talk uit dat het tegenwoordig nog lastig is om met unieke ideeën te komen die echt origineel en opvallend zijn. 

Verder deelde Luke zijn stappenplan om in de huidige wereld van content en AI tot creatieve ideeën te komen met AI. Een paar key takeaways uit deze talk zijn:

  1. Leer van de uitkomsten die uit je oude prompts komen;
  2. Informatie verzamelen is een hele belangrijke fase om tot een uniek idee te komen dus doe dit niet met haast;
  3. Het idee moet er eerst zijn, daarna kun je gaan kijken naar een format;
  4. Stop niet nadat je één idee hebt;
  5. Als je zelf ergens niet goed in bent dan kan AI er niet voor zorgen dat jij ergens beter in wordt.

Augmenting technical SEO tasks using ML & AI

Bastian Grimm

De talk van Bastian Grimm valt niet samen te vatten omdat het heel erg de diepte in ging betreft het gebruiken van AI en machine learning. Maar ook Bastian heeft een stappenplan met ons gedeeld om er voor te zorgen dat je simpele SEO taken kunt automatiseren door aan de gang te gaan met AI en Large Language Models (LLM’s).

Het enige wat ik uit deze talk met jullie kan delen zonder al te veel de diepte in te gaan is dat je goed moet onthouden waar AI goed voor is. 

  1. LLM’s kunnen veel tekst doorzoeken om belangrijke informatie eruit te halen, de belangrijkste punten samen te vatten en vragen te beantwoorden. Hierdoor zijn ze handig voor onderzoek, het analyseren van gegevens en om beslissingen te nemen;
  2. LLM’s kunnen gebruikersvoorkeuren en -gedrag analyseren om persoonlijke aanbevelingen te bieden, zoals artikelen of producten, waardoor de gebruikerservaring en betrokkenheid worden verbeterd;
  3. LLM’s zijn uitstekend in het begrijpen van taal, waardoor ze ideaal zijn voor toepassingen zoals chatbots, taalvertaling, sentimentanalyse en het samenvatten van tekst.

Reis jij volgend jaar mee met ons naar SMX München?

Wil jij volgend jaar ook met ons mee naar München? We hebben nog leuke vacatures openstaan voor ons SEA- & SEO team. Solliciteer nu en wie weet vlieg jij volgend jaar met ons mee naar het prachtige München!

Wesley Geurtsen

Wesley Geurtsen

Luistert het liefst de hele dag muziek. En naar jouw vraagstuk op het gebied van online marketing om de juiste oplossing te vinden. Geen uitdaging gaat hij uit de weg.
Meer over Wesley

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!