Klanten beoordelen ons met een 5/5

SEO copywriting

Maak impact met de teksten op jouw website!

Jouw klanten aanspreken en motiveren om jouw diensten of producten te kopen. Dat doe je met goede SEO teksten. Maar hoe zorg je ervoor dat de tekst lekker leest, jouw klanten aanspreekt en ook goed vindbaar is in zoekmachines? Door SEO copywriting.

Copywriting, wat is het eigenlijk?

De teksten op jouw website zijn er natuurlijk om jouw potentiële klanten te overtuigen. Het schrijven van deze overtuigende teksten noemen we copywriting. Door middel van verdieping in de doelgroep en woorden die deze groep aanspreken, schrijft een copywriter de wervende teksten.

Vandaag nog starten met copywriting uitbesteden? Bel met Femme, onze contentqueen! Op naar aantoonbare groei 🚀
Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist
femme@neosem.nl Bel mij: 0342 - 78 69 25

copywriting

Wat heeft copywriting met SEO te maken?

Natuurlijk moeten de teksten jouw doelgroep aanspreken en aanzetten tot actie. Maar de teksten dienen ook gevonden en begrepen te worden door zoekmachines zoals Google. Wel 93% van de online ervaringen begint namelijk bij een zoekmachine! Hier komt SEO om de hoek kijken. Bij zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd) draait het namelijk om zichtbaar zijn in zoekmachines.  

De tekst moet dus ook gevonden en begrepen worden door zoekmachines zoals Google. De copywriter zal eerst een zoekwoordenonderzoek uitvoeren en daarna geschikte zoekwoorden gebruiken in de teksten. Maar er komt nog veel meer bij kijken, van een passende meta description tot on page optimalisatie. Alleen zo maak je kans om gevonden te worden door jouw potentiële klanten. Copywriting zonder SEO is eigenlijk net zoals een auto kopen zonder banden: de basis staat er, maar zonder banden ga je niet echt vooruit.

We schreven de sterren van de hemel voor:

Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende zoekintenties:

01
Informerend

Bij deze zoekintentie is de lezer op zoek naar informatie. Een voorbeeld is “hoe maak ik mijn vieze bank schoon?” Bij deze zoekintentie passen vooral blogs die de lezer informeren en de vraag beantwoorden.

02
Navigerend

Bij de navigerende zoekintentie is de lezer op zoek naar een bedrijf of dienst in de buurt. Denk aan zoekopdrachten zoals “fietsenwinkel Barneveld” of “online marketing bureau Barneveld".

03
Commercieel

De lezer typt de commerciële zoekopdracht in om een betere beslissing te kunnen nemen. Zoekopdrachten zoals “lekkerste luchtjes” of “goedkoopste banken” zijn commercieel. De lezer voert deze zoekopdrachten vaak vlak voordat hij of zij een aankoop gaat doen in.

04
Transactioneel

Bij deze zoekintentie staat de lezer echt op het punt om een aankoop te doen. Denk aan zoekopdrachten zoals “fiets online bestellen” en “SEO uitbesteden”.

Wat is belangrijk bij het schrijven van een SEO tekst

Bij het schrijven van een SEO tekst is het belangrijk dat de schrijver zowel Google als de doelgroep in het achterhoofd houdt. Een goede SEO tekst spreekt de doelgroep aan en zet aan tot actie. Maar de teksten dienen ook gevonden en begrepen te worden door zoekmachines zoals Google. 

De SEO copywriter zal daarom eerst een zoekwoordenonderzoek uitvoeren en daarna geschikte zoekwoorden gebruiken in de teksten. Maar dit is niet alles, er komt nog veel meer bij kijken. Van een passende meta omschrijving tot on page optimalisatie. Alleen zo maak je kans om gevonden te worden door jouw potentiële klanten.

Aan de slag met SEO copywriting

Wil je online beter gevonden worden, maar schrijf je liever niet zelf sterke teksten? Besteed SEO copywriting dan uit bij NeoSEM! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.

Veelgestelde vragen

E-E-A-T staat voor:

  • Experience: Het is belangrijk om eerste hand ervaring te delen in je teksten. Deel persoonlijke ervaringen en casestudy’s.
  • Expertise: Zowel Google als je bezoeker waarderen het als je een expert bent in een bepaald onderwerp. Maak gebruik van bronvermeldingen en verwijs indien mogelijk naar wetenschappelijk onderzoek.
  • Authority: Je laat zien dat je een autoriteit in je vakgebied bent als anderen naar jou linken. Publiceer daarom relevante teksten en voor je het weet krijg je backlinks.
  • Trust: Het is belangrijk dat je content betrouwbaar is. Zorg ervoor dat je website goed te gebruiken is, zorg voor een beveiligde verbinding en een duidelijke navigatiestructuur.

SEO copywriting is een onderdeel van SEO. De andere onderdelen van SEO zijn linkbuilding en technische SEO.

Er is niet een specifiek bepaald aantal woorden waaraan een SEO tekst moet voldoen. We raden wel aan om goed bij concurrenten te kijken en een soortgelijke tekstlengte aan te houden. Let op dat je niet gaat schrijven om het schrijven, de informatie moet relevant blijven.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!