Klanten beoordelen ons met een 5/5

De drie beste alternatieven voor Mailchimp

Juliette den Hartog E-mail & automation specialist
16 december 2024 3 min leestijd
Laatst geüpdate: 17 december, 2024

Welke e-mailtool past het beste bij jou?

Wil jij aan de slag met e-mailmarketing of ben je al even bezig? Waarschijnlijk ken je dan Mailchimp wel. Dit is een van de bekendste mailprogramma’s en was ooit de standaard voor e-mailmarketing voor veel bedrijven. Echter heeft het zijn voorsprong verloren door beperkingen op het gebied van integraties en automatiseringen. Mailchimp is vrij prijzig voor de mogelijkheden die het platform biedt. Bovendien stijgen de kosten snel naarmate je database groeit – helemaal als je je abonnement niet tijdig ophoogt.

Gelukkig zijn er betere alternatieven beschikbaar voor E-mail Service Providers (ESP’s). NeoSEM werkt met Klaviyo, ActiveCampaign en Spotler. Dit zijn onze drie favoriete tools vanwege de vele voordelen en passende prijzen. Onze expertise van deze tools helpt bedrijven om de beste keuze te maken voor hun specifieke doelen omtrent e-mailmarketing en automatisering. Ontdek welke van deze e-mailtools het beste bij jouw situatie past!

Klaviyo: Vaak de beste keuze voor e-commerce

Klaviyo biedt een alles-in-één e-mailmarketingpakket waarmee bedrijven betaalbaar kunnen groeien. Het platform blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid en is bijzonder geschikt voor Shopify- en WooCommerce-webshops.

Voordelen Klaviyo

  • Gebruiksvriendelijke interface, ideaal voor beginners en experts.
  • De prijs groeit geleidelijk mee met het aantal contacten in kleine stappen.
  • Makkelijk segmenteren en automatische UTM-tags toevoegen.
  • Branded uitschrijf-, aanmeld- en voorkeurenpagina’s.
  • Mooie aanmeldformulieren met veel mogelijkheden voor profielverrijking.
  • Duidelijk overzicht van en veel tips voor een hoge deliverability.
  • Behulpzame helpdesk via chat en deskundig onboarding team.
  • Biedt ook SMS, CDP en review add-ons.
  • Uitgebreide rapportage voor inzicht in je KPI’s.

Nadelen Klaviyo

  • Double opt-in staat standaard aan, wat handmatige aanpassingen vereist.
  • Je kunt geen automations bouwen rondom datumgebonden evenementen.
  • Minder gebruik van tags en aangepaste velden – althans, binnen onze projecten.

Voor wie is Klaviyo geschikt?

Klaviyo is volgens ons de beste keuze voor e-commerce bedrijven die draaien op Shopify en WooCommerce door de directe integraties. Heb je dit niet? Dan zou je je feed kunnen koppelen via bijvoorbeeld Channable. Bovendien is Klaviyo ideaal voor webshops met een kleiner budget. Het biedt veel functionaliteiten tegen een relatief lage prijs. De fee is vergelijkbaar met die van Mailchimp. Bekijk de prijzen hier.

ActiveCampaign: Perfect voor leadgeneratie en eventmarketing

ActiveCampaign is een robuust platform dat zowel e-mailmarketing als CRM-functionaliteiten biedt. Het is ideaal voor complexe automatiseringen en integraties.

Voordelen ActiveCampaign

  • Fijne ontwerpmogelijkheden voor de mails – wel even wennen aan de tool.
  • Veel integratiemogelijkheden, met name voor Magento en via Zapier
  • Krachtige automatiseringen, inclusief handige doelen voor tijdgevoelige flows.
  • Geschikt voor automatisering van salesprocessen.
  • Handig voor bedrijven die een configurator hebben op hun website.
  • Mogelijkheid om (embedded) video’s in e-mails te verwerken.
  • Staat wereldwijd bekend om de beste deliverability van alle ESP’s.
  • Makkelijk gebruikmaken van tags en aangepaste velden voor segmentatie en personalisatie.

Nadelen

ActiveCampaign

  • Verschillende pakketten – soms verwarrend welke je nodig hebt.
  • Prijziger dan Klaviyo en met grote stappen omhoog in kosten bij groeiende database.
  • A/B-testen voor automations alleen beschikbaar in de duurdere pakketten.
  • Je betaalt aanzienlijk minder als je voor één jaar vooruit betaalt.
  • Integratie met WooCommerce verliep bij ons niet altijd soepel (afbeeldingen van producten werden niet goed ingeladen, knoppen versprongen en alles stond scheef).
  • Beperkte mogelijkheden voor branded uitschrijfpagina’s.

Voor wie is ActiveCampaign geschikt?

ActiveCampaign is ideaal voor bedrijven met complexe salesprocessen en behoefte aan geavanceerde integraties. Het hogere prijskaartje wordt gecompenseerd door de uitgebreide mogelijkheden voor automatisering. Wij gebruiken het over het algemeen vaker als het specifiek gaat om leadgeneratie of eventmarketing. Bekijk de prijzen hier.

Spotler: Complete Nederlandse toolsuite

Spotler biedt een platform met meerdere tools en een behulpzame Nederlandse helpdesk. Het is ideaal voor bedrijven die het fijn vinden om meerdere tools bij één partij onder te brengen en waarde hechten aan lokale ondersteuning.

Voordelen Spotler

  • Makkelijke en overzichtelijke (design-)interface – ook voor beginners.
  • Eén platform voor meerdere tools, waaronder zoekfunctie, chatbots, CDP.
  • Tool voor geoptimaliseerde zoekfunctie en resultaten op je website (Spotler Search).
  • Conversational marketing mogelijkheden – chatbots (Spotler Aigent).
  • Geïntegreerd Customer Data Platform (Spotler Activate – voorheen Squeezly).
  • Ook een tool voor geoptimaliseerde transactionele mails (Spotler SendPro).
  • Toegankelijke, Nederlandstalige ondersteuning en goede onboarding.
  • Het platform voldoet volledig aan de AVG en is ingericht met lokale wet- en regelgeving in gedachten.
  • Spotler integreert eenvoudig met populaire Nederlandse CRM- en ERP-systemen, zoals AFAS, Exact, en PerfectView.

Nadelen Spotler

  • Nog wat prijziger dan ActiveCampaign (zo’n 10%).
  • Pakketprijs wordt gebaseerd op het aantal verstuurde mails, wat het soms nogal onduidelijk maakt ten opzichte van een prijs per aantal actieve contactpersonen.
  • Vaak meer geschikt voor grotere bedrijven vanwege de kosten. Of voor partijen die hun marketing echt naar een hoger niveau willen tillen, omdat ze ook gebruik willen maken van andere Spotler tools.

Voor wie is Spotler?

Spotler is geschikt voor wat grotere Nederlandse bedrijven die hun (e-mail-)marketing naar een hoger niveau willen tillen, werken met complexe klantdata en waarde hechten aan lokale ondersteuning. Bekijk de prijzen hier.

De juiste e-mailtool kiezen: advies op maat voor jouw bedrijf


Alle drie de tools zijn dus fijn in gebruik – voor zowel beginners als experts. Ze bieden veel mogelijkheden voor campagnevoering en automatisering. Wat de beste e-mailtool voor jouw bedrijf is, is volledig afhankelijk van je aanbod (wat verkoop je), resources (o.a. welk CMS gebruik je en wat is je budget) en doelen (wat wil je ermee bereiken). Hopelijk ben je door dit blogbericht wijzer geworden over de voor- en nadelen van de ESP’s waar wij onze voorkeur aan geven. Mocht je toch nog vragen hebben, vraag dan gerust om persoonlijk en vrijblijvend advies. We denken graag met je mee, zodat ook jij het meeste uit mail kan halen!

Juliette den Hartog

Onze e-mail & automation specialist. Die niet alleen records zet met hardlopen, maar ook jouw campagnes harder laat lopen!
Meer over Juliette

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!