De VerfVakman maakt nu ook vakkundig gebruik van e-mailmarketing: Dit is hoe zij maximale omzet genereren uit twee verschillende klantgroepen (B2C & B2B) en de klantervaring optimaliseren met automatiseringen.
De VerfVakman begrijpt het belang van klantbehoud, omdat veel omzet aan terugkerende klanten te danken is. Zij waren zelf al enigszins begonnen met het inzetten van e-mailmarketing, maar liepen tegen een aantal problemen aan.
De automatiseringen waren niet gestructureerd ingericht en consistent opgemaakt in de huisstijl (zie afbeelding), waardoor het overzicht en de herkenbaarheid ver te zoeken waren. Daarnaast werd niets doorgemeten in GA4. Wat het opleverde was een groot vraagteken. Met goede bedoelingen, maar zonder enige ervaring had een stagiair deze specialistische taak op zich genomen. Het fundament – de boodschap van de mails – was niet per se slecht, maar de opbouw toonde wel duidelijk gebreken.
Met behulp van NeoSEM is De VerfVakman uiteindelijk met een frisse start begonnen op een meer geschikt en bovendien goedkoper platform. Het is nu ook inzichtelijk hoeveel omzet e-mailmarketing direct en indirect oplevert. En op basis van welke belangrijke KPI’s we de campagnes moeten aansturen. Denk aan database groei en reviews.
Doel: Omzet uit B2C & B2B klanten met e-mailmarketing maximaliseren KPI’s: ROI // Placed order rate // Database groei // Reviews
Tijdens de eerste gesprekken merkten we al snel dat omzet (uit terugkerende klanten) de belangrijkste KPI is, wat we uiteraard vaker horen. Echter, het was totaal niet duidelijk wat de investering in e-mailmarketing had opgeleverd.
Er was wel nagedacht over de opbouw van de automatiseringen, maar veel elementen liepen door elkaar heen of waren niet optimaal ingesteld. Denk aan triggers en timing. Automatiseren is ook niet zomaar even een nieuwsbrief opmaken, maar complexe flows uitwerken die als salestool fungeren.
Onze strategie draait om het halen van een bepaald omzetdoel met o.a. slimme automatiseringen. Daarnaast optimaliseren we de gehele klantervaring door goede segmentatie en cross-selling. Maar ook door het promoten van bepaalde merken, seizoensproducten en persoonlijke aanbiedingen die relevant zijn voor professionals (bouw- en onderhoudsbedrijven en schilders) en particulieren. Tot slot belonen we vaste, vaak terugkerende klanten en motiveren we andere klanten om dit ook te worden door middel van incentives.
Het hek was van de dam. We mochten van start. Spijtig genoeg merkten we al snel dat de koppeling met WooCommerce in het oorspronkelijke mailprogramma problematisch was, waardoor de inhoud (uitlijning afbeeldingen en knoppen) versprong binnen verschillende e-mailproviders. Ook na handmatige HTML aanpassingen. Een van onze eerste proactieve adviezen was dus om over te stappen naar een e-mail service provider (ESP) waarmee wij goede ervaringen hebben omtrent Woocommerce koppelingen en wat ook nog eens goedkoper uitkwam.
Zo gezegd, zo gedaan. We (her-)bouwden alle flows – welkom, verlaten winkelwagen, reactivatie en meer – op een gestructureerde manier met gebruiksvriendelijke templates die dezelfde uitstraling als de website hebben voor extra herkenbaarheid. Ook ontvangen klanten die product X kopen, maar niet product Y (wat ze wel degelijk nodig hebben om product X te gebruiken), daar een mail over. We maakten verschillende content voor de B2C en B2B doelgroepen, om relevantie te verhogen. Bovendien zorgden we voor naadloze tracking. Door de overstap kostte het ons meer tijd dan we hadden ingeschat, maar deze beslissing voorkomt veel hoofdpijn op langere termijn en de resultaten zijn nu al geweldig. Een slimme keuze dus!
En de resultaten van de automatiseringen in de eerste drie maanden? Die liegen er niet om!
ROI: 24
Open rate: 55.47%
Click rate: 12.69%
Placed order rate: 6.88%* (!)
Sign-up form submits: 500+
Nieuwe reviews: 6
*Gemiddeld wordt 3% gezien als goed/gezond
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en de resultaten zijn nog steeds fantastisch. Dit mede door verschillende nieuwe flows, optimalisaties en campagnes. Na 4 maanden zaten we zelfs al op 1K+ aanmeldingen via het formulier. Nu meetbaar verder groeien!
Ben je naar aanleiding van deze case nieuwsgierig geworden hoe e-mailmarketing jouw omzet kan laten groeien? Ga dan eens vrijblijvend in gesprek met onze e-mailmarketeer en laat je inspireren!