Verkopen op Amazon

Interessant voor de ondernemer, maar hoe start je?
Sander Hamstra
Sander Hamstra Linkbuilding-specialist
27 augustus 2021 4 min leestijd

Tegenwoordig is Amazon een van de grootste platformen om te kopen en te verkopen ter wereld. Toch is het pas recent dat wij van de Nederlandse versie van Amazon gebruik kunnen maken. Op 10 maart 2020 ging Amazon.nl live met 100 miljoen producten in dertig categorieën, dit maakt het mogelijk om voor elk bedrijf te verkopen op Amazon.

In dit artikel leg ik aan je uit waarom verkopen op Amazon zo aantrekkelijk is, hoe je een verkopersaccount maakt en hoe je hiermee kunt starten met het verkopen via Amazon.

Waarom Amazon?

Tegenwoordig is online shoppen niet meer weg te denken. Hierdoor worden platformen als Bol.com en Amazon.nl steeds populairder. Voor een ondernemer is het mogelijk om hun eigen spullen te verkopen op dit soort platformen. Hierdoor bereik je als ondernemer een groot publiek en zullen je verkopen (hoogstwaarschijnlijk) alleen maar toenemen. Het is een goede manier om miljoenen kopers aan te spreken. Verkopen op Amazon is voornamelijk aantrekkelijk als je een sterk eigen merk en aantal USP’s hebt waar de concurrent niet aan kan tippen. 

In ruil voor deze grote afzetmarkt vraagt Amazon 10 a 15% commissie per verkocht product. Bovendien is het mogelijk om voor sommige landen Ads in te zetten om je omzet nog meer te verhogen. Er zit dus wel een prijskaartje aan het verkopen op Amazon.

Voor wie is verkopen op Amazon aantrekkelijk?

Amazon is aantrekkelijk voor bedrijven die internationale ambities hebben en graag willen groeien. In slechts een paar tellen kun je je aanmelden en met een paar minuten extra, kun je je eerste product melding al realiseren. Het doel van Amazon is om een zo groot mogelijke selectie aan producten aan te bieden voor bezoekers. Het is belangrijk als ondernemer om te kijken waar jouw kansen liggen op Amazon. Een prijzenoorlog wil je namelijk voorkomen. Dit zorgt ervoor dat je elk jaar harder moet vechten om op hetzelfde rendement te komen. Dit wil je natuurlijk niet. 

Amazon heeft veel potentie voor Nederlandse aanbieders. In 2018 hebben Nederlandse aanbieders in het buitenland namelijk 350 miljoen euro verdiend. Amazon is wereldwijd ontzettend populair. Kopers die misschien nog nooit van jouw webshop hebben gehoord, kunnen nu zomaar voor jouw product kiezen.

Verkopers Amazon account aanmaken

De eerste stap bij het gaan verkopen via Amazon, is het maken van een account. 

Door op de grote oranje knop “Meld je aan” te klikken, word je doorverwezen naar de aanmeldpagina. Hier klik je vervolgens op “Je Amazon-account aanmaken”.

Meteen een Amazon account aanmaken

Product toevoegen

Na het aanmaken van een Amazon verkopers account moeten de producten worden toegevoegd. Dit kan gedaan worden door linksboven in het Amazon verkopers account op “Catalogue” te klikken en vervolgens op “Add Products” te klikken.

Producten kunnen hier door middel van een CSV-bestand worden geupload of handmatig worden toegevoegd. Handmatig toevoegen is een optie die ik zelf probeer te vermijden omdat dit tijdrovend is. Het uploaden door middel van een CSV gaat veel sneller.


Wat zijn de kosten voor het verkopen via Amazon?

Het worden van een Amazon verkoper brengt ook kosten met zich mee. Zo betaal je een maandelijks abonnement van 39 euro, waarmee je toegang krijgt tot het verkopers account. Naast deze kosten rekent Amazon ook kosten over elk product dat je verkoopt. Deze kosten worden ook wel “platform fee” genoemd en verschillen per productsoort. De gemiddelde fee die Amazon rekent over de verkochte producten is 10% tot 15%. Wil je je producten niet vanuit jouw bedrijf versturen, maar via Amazon? Dan komen hier nog extra kosten bovenop. Deze fee komt neer op 5%, omdat er gebruik wordt gemaakt van de Amazon opslag.

Als je het product hebt gekozen en de kosten zijn bekend, is het mogelijk om erachter te komen welke prijs je moet vragen om de gewenste marge te behalen. Amazon heeft een revenue calculator die je kunt gebruiken om een algemeen beeld te krijgen van de kosten. Op deze manier kun je bepalen wat voor jou het voordeligste is. 


Hoe onderscheid ik mij van de concurrentie?

Het creëren van een product listing is een belangrijke stap die je niet mag missen. Dit wordt namelijk de pagina waar potentiële klanten jouw product zien. Om deze reden is het belangrijk dat deze pagina er goed uitziet en er relevante informatie opstaat. Zorg daarom voor goede en scherpe productfoto’s, een sterke productomschrijving en vergeet ook zeker niet de overige extra informatievelden in te vullen. 

Daarnaast maakt Amazon het ook mogelijk om te adverteren binnen het eigen platform. Ondernemers kunnen hun producten promoten aan de hand van pay-per-click. Dit houdt in dat de adverteerder alleen betaalt wanneer er daadwerkelijk een interactie met de advertentie plaatsvindt. De advertentiemarkt binnen Amazon is al jaren aan het groeien en de verwachting is dat dit voorlopig ook in hetzelfde tempo door zal blijven groeien. 


 “The keys to success are patience, persistence, and obsessive attention to detail.”

Jeff Bezos – Founder Amazon

SEA en SEO binnen Amazon

Net zoals Google, is Amazon ook een zoekmachine. Search Engine Optimization en Search Engine Advertising zijn termen waar Amazon wel raad mee weet. Het is daarom van belang om als verkoper hier ook mee aan de slag te gaan om nog meer te verkopen via Amazon. Voor een aantal klanten hebben wij op deze manier mooie resultaten behaald, puur door te optimaliseren en te adverteren. Met alle liefde doen we dit ook voor jou! Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen of mailen naar mij, sander@neosem.nl voor al je vragen. Ik help je graag verder.

Sander Hamstra

Sander Hamstra

Hoi! Ik ben Sander. Ik ben een derdejaars Commerciële Economie student aan de HAN in Arnhem. Tijdens mijn stage ga
Meer over Sander
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!