Instagram Shopping instellen

Tag jouw producten nu in je organische posts
Instagram Shopping
Fieke Vroon
Fieke Vroon SEO- & contentspecialiste
25 april 2018 2 min leestijd

We moesten er lang op wachten, maar het is eindelijk zo ver: shopping op Instagram! Waar voorheen alleen bedrijven gevestigd in landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk of Duitsland er gebruik van konden maken, is het nu ook beschikbaar in Nederland. Weg met ‘Link in bio’. Vanaf nu kan je jouw producten taggen in je foto’s (update*: sinds kort ook in je stories!). Maakt het verkopen een stuk makkelijker 🙂

Wat is Instagram Shopping?

Breng jouw producten onder de aandacht bij jouw volgers. Ze kunnen op het product klikken en het product direct kopen.

Het ziet er als volgt uit:

Instagram Shopping

Good to know

  • Instagram Shopping is geen adverteermogelijkheid. Het taggen van producten werkt alleen op je gratis, organische berichten.
  • Je kan op zowel oude als nieuwe berichten producten taggen.
  • Maximaal 5 producten per bericht. Plaats je een carrousel? Dan maximaal 20 producten.

Wat zien mijn fans?

In onderstaand voorbeeld van Omoda klik ik op de tag ‘Via Vai Sneakers’. Het specifieke product opent en ik zie de productafbeelding, omschrijving en prijs zoals in de productcatalogus. Onder de foto staat de knop ‘Shoppen’. Na het aanklikken ervan beland ik op de productpagina van de website van Omoda. Hoe fijn is dat?

Hoe stel ik Instagram Shopping in?

Voordat je aan de slag kan gaan met het taggen van producten, moet je een aantal instellingen aanpassen.

  1. Je moet in het bezit zijn van een bedrijfsprofiel. Heb je dat nog niet? Ga naar Instellingen in de Instagram-app en klik onder ‘Account’ op ‘Overstappen op Bedrijfsprofiel’. Vervolgens koppel je jouw zakelijke Facebook-pagina aan je Instagram account. De rest wijst vanzelf.
  2. Instagram checkt of je account goedgekeurd kan worden voor Shopping op Instagram. Hier heb je onder andere een Facebook Catalogus voor nodig. Check dus goed of je aan alle eisen voor Shopping op Instagram voldoet.
  3. Ga naar je profiel, klik onder Bedrijfsinstellingen op ‘Winkelen’ en selecteer de juiste productcatalogus.

That’s it. Aan de slag ermee!

Hoe tag ik producten?

Alle instellingen staan juist, je bedrijf is goedgekeurd en je productcatalogus is gekoppeld? Dan gaan we nu producten taggen!

  1. Kies een foto die je wilt plaatsen.
  2. Klik de producten aan die je wilt taggen.
  3. Vul vervolgens de naam van het product in en Instagram doorzoekt de catalogus.
  4. Kies het gewenste product, klik op ‘Klaar’ en delen maar!

Hulp nodig bij het instellen van Instagram Shopping? Schroom niet en neem contact met ons op. Bijvoorbeeld door een Instagram-berichtje, mail of gewoon via de telefoon.

Update 27 september: Het is nu ook mogelijk producten te taggen in Instagram Stories.

Fieke Vroon

Fieke Vroon

De creatieveling van NeoSEM, brengt uren rond op social media en blogs (verslaafd), en kan je daarom alles vertellen over social en content.
Meer over Fieke
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!