Nieuw: Instagram Shopping in Nederland!

Tag jouw producten nu in je organische posts

Social advertising

Jet van Deuveren-Versteeg

25 april 2018

We moesten er lang op wachten, maar het is eindelijk zo ver: shopping op Instagram! Waar voorheen alleen bedrijven gevestigd in landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk of Duitsland er gebruik van konden maken, is het nu ook beschikbaar in Nederland. Weg met ‘Link in bio’. Vanaf nu kan je jouw producten taggen in je foto’s (update*: sinds kort ook in je stories!). Maakt het verkopen een stuk makkelijker 🙂

Wat is Instagram Shopping?

Breng jouw producten onder de aandacht bij jouw volgers. Ze kunnen op het product klikken en het product direct kopen.

Het ziet er als volgt uit:

Omoda Instagram Shopping

Good to know

  • Instagram Shopping is geen adverteermogelijkheid. Het taggen van producten werkt alleen op je gratis, organische berichten.
  • Je kan op zowel oude als nieuwe berichten producten taggen.
  • Maximaal 5 producten per bericht. Plaats je een carrousel? Dan maximaal 20 producten.

Wat zien mijn fans?

In onderstaand voorbeeld van Omoda klik ik op de tag ‘Via Vai Sneakers’. Het specifieke product opent en ik zie de productafbeelding, omschrijving en prijs zoals in de productcatalogus. Onder de foto staat de knop ‘Shoppen’. Na het aanklikken ervan beland ik op de productpagina van de website van Omoda. Hoe fijn is dat?

Instagram-Shopping-omoda

Hoe stel ik Instagram Shopping in?

Voordat je aan de slag kan gaan met het taggen van producten, moet je een aantal instellingen aanpassen.

  1. Je moet in het bezit zijn van een bedrijfsprofiel. Heb je dat nog niet? Ga naar Instellingen in de Instagram-app en klik onder ‘Account’ op ‘Overstappen op Bedrijfsprofiel’. Vervolgens koppel je jouw zakelijke Facebook-pagina aan je Instagram account. De rest wijst vanzelf.
  2. Instagram checkt of je account goedgekeurd kan worden voor Shopping op Instagram. Hier heb je onder andere een Facebook Catalogus voor nodig. Check dus goed of je aan alle eisen voor Shopping op Instagram voldoet.
  3. Ga naar je profiel, klik onder Bedrijfsinstellingen op ‘Winkelen’ en selecteer de juiste productcatalogus.

That’s it. Aan de slag ermee!

Hoe tag ik producten?

Alle instellingen staan juist, je bedrijf is goedgekeurd en je productcatalogus is gekoppeld? Dan gaan we nu producten taggen!

  1. Kies een foto die je wilt plaatsen.
  2. Klik de producten aan die je wilt taggen.
  3. Vul vervolgens de naam van het product in en Instagram doorzoekt de catalogus.
  4. Kies het gewenste product, klik op ‘Klaar’ en delen maar!

Hulp nodig bij het instellen van Instagram Shopping? Schroom niet en neem contact met ons op. Bijvoorbeeld door een Instagram-berichtje, mail of gewoon via de telefoon.

Wij hielpen onder andere…

PSikhouvanjou.nl

“Via Google las ik een blog over de nieuwe shopping optie op Instagram. Wij waren zoekende omdat het ons niet lukte om deze optie toe te voegen. Dankzij zij het open karakter van het blog, ‘heb je vragen bel!’ kwamen we in contact met NeoSEM.

Een zeer vriendelijke reactie met directe actie was het eerste positieve contact. Wat ons vooral aanspreekt is dat de benadering no-nonsense is maar zeer professioneel. Wat ons betreft een mooie visitekaartje  voor NeoSEM.” – Coretty

Houtmeid.nl

“Wat ben ik goed geholpen door NeoSEM! Amira was mijn contactpersoon en met het grootste geduld heeft zij mij uitgelegd wat de beste stappen zijn om mijn instashopping aan de praat te krijgen. Zij heeft de kennis en de contacten binnen de social media wereld. Heel professioneel, geduldig, erg servicegericht en klantvriendelijk. Dankjewel. Blij met jou!” – Paula

Tristhetics.com

“Amira heeft me net zo lang geholpen tot ik de shopping tags had (wat best lastig is aangezien mijn shop gevestigd is in het Caribisch gebied) super blij met haar hulp en expertise! Mocht iemand twijfelen, niet doen! NeoSEM en Amira zijn goeie partners in crime!! 💪🔥🌴” – Tristano

Dutch Eyecatchers

“Na weken gestoeid te hebben met het instellen van IG shopping – zonder resultaat – zocht ik voor de zoveelste keer online naar wat ik in hemelsnaam verkeerd deed. Ik stuitte op een artikel van NeoSEM erover, waarin vriendelijk werd aangeboden hen om hulp te vragen indien nodig. Dat deed ik, want ik zat inmiddels met de handen in het haar.

Ik raakte in contact met Amira. Ze heeft me geweldig geholpen, mét resultaat. Geduldig, professioneel en ontzettend klantvriendelijk. De informele, niettemin gepaste toon in de e-mails zorgde bij mij voor een gemakkelijk gevoel en een prettige ervaring. Het contact verliep soepel en mijn vragen werden duidelijk en uitgebreid beantwoord. Amira heeft op de juiste manier de juiste mensen ingeschakeld, waardoor mijn bedrijfsaccount op IG nu eindelijk voorzien is van het gemak van IG shopping. Eeuwige dank 🙏” – Steffie van Poucke

Update 27 september: Het is nu ook mogelijk producten te taggen in Instagram Stories.