Klanten beoordelen ons met een 5/5

Meer voor minder: haal alles uit je kwaliteitsscore

Kwaliteitsscore
Wesley Geurtsen
Wesley Geurtsen Head of SEA
5 oktober 2017 4 min leestijd
Laatst geüpdate: 4 september, 2024

Google is veruit de grootste zoekmachine. Voor vrijwel iedere zoekopdracht vind je er goede informatie en antwoorden. Om de grootste te zijn en te blijven is relevante informatie heel belangrijk. Google streeft ernaar om deze relevantie te allen tijde te waarborgen. Bij AdWords advertenties toont de kwaliteitsscore de relevantie. Dit is een cijfer van 1 tot 10 voor ieder keyword in de campagne. Een hoog rapportcijfer is belangrijk voor zowel Google als voor jou als adverteerder. De kwaliteitsscore bepaalt namelijk voor een groot deel de positie van jouw advertenties en wat je hiervoor moet betalen.

Om de positie van jouw advertentie te berekenen, heeft Google de AdRank* in het leven geroepen. De advertentiepositie wordt gebaseerd op de volgende formule:

AdRank = max. CPC * QS

CPC is hierin de kosten per klik en QS de kwaliteitsscore.

Afhankelijk van jouw AdRank en de concurrentie wordt de exacte CPC bepaald. Werk je aan het optimaliseren van jouw QS, dan zorg je dus voor betere posities en lagere kosten. Kortom: een essentieel onderdeel van jouw AdWords-campagne!

Hier vind je de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een belangrijke statistiek in jouw AdWords account. Deze zie je echter niet standaard al tussen de kolommen. De kolom voeg je toe onder ‘Kolommen’ > ‘Kolommen aanpassen’ > ‘Kwaliteitsscore’. Dit kan je alleen op zoekwoordniveau toevoegen.

Voorheen zag je enkel het cijfer van 1 tot 10. Google voegde onlangs meer informatie over de kwaliteitsscore aan AdWords toe. Zo zie je niet alleen de overall score, maar ook de afzonderlijke prestaties op onderdelen van de kwaliteitsscore, de verwachte Click Through Rate (CTR) en historie. Zorg ervoor dat je deze informatie standaard hebt ingesteld!

Factoren van QS en hoe je deze een boost kan geven

De kwaliteitsscore bestaat uit ontelbaar veel factoren. Het overgrote deel heb je geen enkele invloed op, maar met deze drie belangrijke punten kun je wel degelijk aan de slag gaan:

  1. De verwachte Click Through Rate (CTR, klikfrequentie);
  2. De advertentierelevantie;
  3. De ervaring op de bestemmingspagina.

Je hebt hiervoor kunnen lezen hoe je de informatie voor al deze drie factoren kunt toevoegen aan jouw account. Ik vertel je nu graag meer hoe je deze elementen kunt beïnvloeden voor een betere kwaliteitsscore.

De verwachte klikfrequentie

Bij het bepalen van de kwaliteitsscore houdt Google rekening met de historische CTR. Hierin is de relevantie van de advertentie voor de zoekopdrachten in jouw campagne erg belangrijk. Je dient er dus bij de opzet van de campagnes al rekening mee te houden hoe je jouw zoekwoorden gaat groeperen, zodat alle vergelijkbare keywords in een ad group staan.

Heb je een lage CTR? Kijk dan of je wellicht verder kunt segmenteren in jouw zoekwoorden. Het is ook belangrijk om de zoektermen in de gaten houden die een advertentie hebben geactiveerd. Staan er in deze lijst irrelevante zoektermen? Voeg deze dan toe als uitsluiting om in de toekomst irrelevante vertoningen te voorkomen. Omdat er altijd weer nieuwe irrelevante zoekopdrachten kunnen zijn geweest, is het belangrijk dat je bovenop dit zoektermenrapport zit.

Lukt het echt niet om de CTR voor bepaalde zoekwoorden te verbeteren? Overweeg dan om meer longtail in te zetten of om het zoekwoord zelfs te onderbreken.

Wat een goede CTR is, is geheel afhankelijk van de branche waarin je adverteert. Google geeft aan dat alles vanaf 0,5% ‘gezond’ is. Bij een logische opbouw met kleine, relevante ad groups zal dit echter (veel) hoger moeten liggen.

Advertentierelevantie

Je hebt jouw zoekwoorden perfect gegroepeerd. Wat is dan de volgende stap? Google vindt het belangrijk om haar bezoekers zo relevante mogelijke resultate nte tonen. Wanneer iemand zoekt naar ‘rode rozen kopen’, dan beloont Google adverteerders die zowel hun zoekwoorden als de advertentie daadwerkelijk richten op het verkopen van rode rozen.

Zorg er dus altijd voor dat jouw advertenties perfect aansluiten op de zoekwoorden uit de advertentiegroep. Dit gaat een stuk makkelijker wanneer je de zoekwoorden gegroepeerd hebt. Het is namelijk onmogelijk om een relevante advertentie te schrijven voor 10 compleet verschillende keywords.

Het is ook belangrijk om te verwijzen naar de meeste relevante landingspagina. In het voorbeeld van de rode rozen wil je de bezoeker laten landen op een pagina waar men rode rozen kan bestellen en niet op bijvoorbeeld een categoriepagina met alle bloemen.

Naast het feit dat een relevante advertentie dus goed is voor je Google kwaliteitsscore trek je ook veel sneller relevante bezoekers. De CTR zal er namelijk positief door worden beïnvloed.

Ervaring op bestemmingspagina

Google beschrijft dit als volgt: ,,Ervaring op de bestemmingspagina verwijst naar hoe goed de ervaring van gebruikers volgens ons zal zijn wanneer ze op uw bestemmingspagina (de webpagina waarop ze terechtkomen nadat ze op uw advertentie hebben geklikt) zijn aangekomen.’’

Je kunt hier aan werken door relevante content te bieden (de beste landingspagina) en door transparant en betrouwbaar te zijn. De gebruiksvriendelijkheid is ook ontzettend belangrijk. Een duidelijke navigatie en responsive webdesign spelen hierin een grote rol.

Tip: lees de richtlijnen van Google goed door, bouw een website volgens a) de hedendaagse normen (qua snelheid en techniek) en b) common sense. Verplaats je in je bezoeker een creëer een website waar jij je (zonder gekleurde bril) prettig bij zou voelen. Zo mag je volgens de richtlijnen bijvoorbeeld niet doorverwijzen of pop-ups tonen bij binnenkomst, maar dat is vrij logisch toch?

Heb je er alles aan gedaan om de kwaliteitsscore te verbeteren?

Kijk naar de effecten. Door de relatief nieuwe update kun je nu ook in de kolommen zien wat de historische scores waren en of je dus op de juiste weg bent (of niet). Je kunt dit zelfs nog segmenteren op dagen van de week, waardoor je per dag zou kunnen zien hoe de prestaties zijn.

Bij zoekwoorden met een lage QS betaal je – vaak onnodig – meer per klik. Overweeg keywords met een lage CTR en zonder conversies te onderbreken wanneer je er echt alles aan hebt gedaan om de kwaliteitsscore te verbeteren.

(* In deze korte video leer je in Jip-en-Janneketaal alles over Google’s veilingsysteem, de AdRank en de kwaliteitsscore)

Wesley Geurtsen

Wesley Geurtsen

Vindt de juiste oplossing voor jouw vraagstuk op het gebied van online marketing. Geen uitdaging gaat hij uit de weg.
Meer over Wesley
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!