Google CSS partners: wat is het en wat betekent dit voor jou?

Geef je Google Shopping-campagne op korte termijn een flinke boost
Google
Sven Mulder
Sven Mulder Online marketing consultant
12 oktober 2018 4 min leestijd

Google Comparison Shopping Service (CSS) partners kwamen voor velen uit het niets. Nu zou iedere webshop snel moeten overstappen op zo’n platform. Tenminste, als je wilt besparen op je advertentiekosten en betere rendementen wilt behalen. Ik zal je snel de belangrijkste informatie geven over deze ontwikkeling.

Waar komt het vandaan?

Zoals je misschien wel hebt meegekregen, kreeg Google vorig jaar een gigantische boete (2,4 miljard euro) van de Europese Commissie vanwege machtsmisbruik. Google liet alleen webshops toe in de zoekresultaten van Google Shopping. Vergelijkingssites zouden worden buitengesloten. Op deze manier zouden deze vergelijkingssites niet eerlijk kunnen concurreren.

Als Google hier niet snel iets aan zou veranderen zou er nog een megaboete volgen: 5% van de wereldwijde omzet van Google. En voilà; de vergelijkingssites kregen toegang tot Google Shopping.

Google boete

Wat is een Google CSS partner?

Eigenlijk is het niets anders dan een vergelijkingssite. Een partij die wellicht tot de verbeelding spreekt is Beslist.nl. En wat doen prijsvergelijkers? Juist! Ze vergelijken de prijzen van verschillende aanbieders, zodat je als bezoeker naar de meest interessante webshop gaat. Google Shopping is dus eigenlijk de CSS van Google. In Google Shopping stond voorheen echter maar één CSS; die van Google zelf. Hier is nu verandering in gekomen. De zogenaamde Google CSS partners verschijnen nu ook in Google Shopping. Het enige verschil in de advertenties zit hem in het onderste gedeelte: ‘Van …’. Op de puntjes staat dan de naam van het CSS-platform.

Om gebruik te maken van een CSS partnerplatform is het noodzakelijk dat je producten op hun site komen. Anders kunnen ze niet vanuit het platform naar Google Shopping worden geschoten.

Voordelen Google CSS partner

Nu vraag je je misschien af waarom je zou veranderen van CSS. Nou, Google heeft je hier een aantal redenen voor gegeven. Om aan de Europese Commissie te laten zien dat ze er alles aan doen om vergelijkingssites toe te laten, geeft Google een aantal voordelen (kortingen!) aan deze platformen:

  1. 20% korting op de CPC (cost-per-click);
  2. 20 tot 30 procent advertentietegoed op je advertentie-uitgaven in je Google Ads account. Dit loopt via het Merchant SpendMatch programma:
    1. € 500 – € 2.500 uitgaven in 30 dagen: 20% kickback.
    2. € 2.500 – € 10.000 uitgaven in 30 dagen: 25% kickback.
    3. Meer dan € 10.000 in 30 dagen: 30% kickback.

Punt 1 is nog steeds actueel en het is de verwachting dat dit voorlopig zo blijft. Punt 2 gaat helaas per 1 november veranderen. De korting zal dan 5% bedragen. Deze korting loopt t/m 31 december en verdwijnt daarna.

Je blijft dus in ieder geval 20% korting op je CPC’s houden. Simpel gezegd kun je hiermee méér verkeer inkopen tegenover dezelfde CPC. Of je kunt hetzelfde verkeer inkopen tegenover een lagere CPC. Dit zou in theorie dus goed moeten uitpakken voor je rendementen en/of omzetten.

Eerste resultaten en optimalisaties

Bij nagenoeg al onze klanten is dezelfde trend te zien:

  1. CPC’s stabiel of dalen licht;
  2. Verkeer stijgt explosief met zo’n 25-30%;
  3. Kosten gaan ook omhoog;
  4. Omzetten variëren.

Wanneer je dus niets verandert aan je CPC’s zul je meer verkeer gaan inkopen. Dit is de strategie die wij het vaakst gebruiken. Doordat het verkeer zo toeneemt, zullen je kosten waarschijnlijk ook gaan stijgen. Het is daarom belangrijk om te blijven monitoren wat voor extra verkeer je aan het inkopen bent. De kans is namelijk aanwezig dat er meer oriënterend verkeer binnenkomt. Hierdoor kan je conversieratio dalen, waardoor de kosten harder stijgen dan je omzet. Oftewel; je rendement daalt. Kijk dus goed op welke zoektermen je (veel) meer vertoond wordt. Ook kan de websitedata je hier een beeld over geven: hoe ontwikkelt de bouncerate zich bijvoorbeeld.

Een andere strategie is je CPC’s verlagen. Op die manier zul je waarschijnlijk met lagere CPC’s hetzelfde volume binnenhalen. Hierdoor nemen je kosten af en blijft je omzet stabiel (wanneer je conversieratio en orderwaarde stabiel blijven!). Op deze manier houd je het allemaal wat veiliger. Wanneer je in je data positieve ontwikkelingen ziet, kun je alsnog je biedingen gaan verhogen om meer verkeer binnen te gaan halen.

Onze partners

Er zijn tal van CSS-platformen waar je terecht kunt. Wij bij NeoSEM maken gebruik van Producthero en Shopping Today. Bij het kiezen van het juiste platform is de belangrijkste zaak waar je naar moet kijken het verdienmodel van het desbetreffende platform. Grofweg heb je de keuze uit twee modellen:

  1. Maandelijkse fee
  2. Affiliate-constructie (CPC of commissie)

Producthero biedt beide modellen aan. Wanneer je geen gebruik maakt van een affiliate-programma betaal je een maandelijkse fee: € 39 per maand. Wanneer je wél een affiliate-programma hebt draaien kun je betalen op basis van een CPC of commissie.

Bij Shopping Today betaal je een maandelijkse fee. De hoogte van deze fee wordt bepaald op basis van je spend:

  • < € 2.500 in 30 dagen: € 49;
  • € 2.500 – € 5.000: € 149;
  • > € 5.000: € 249

De CSS partnerplatformen zijn dus een mooie kans om je shopping campagne op korte termijn een boost te geven. Heb je na het lezen van dit blog nog vragen; bel me dan gerust, ik help je graag verder.

Sven Mulder

Sven Mulder

Waant zichzelf een rockster met gitaar. Maar heeft (gelukkig voor ons en voor jou) toch meer talent in online marketing!
Meer over Sven
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!