20 quick wins voor jouw website

Die jij (waarschijnlijk) direct toe kunt passen voor instant success
Website quick wins
Sven Mulder
Sven Mulder Project manager
2 maart 2017 5 min leestijd

Dagelijks surf ik langs ontelbaar veel websites. Pareltjes, maar ook sites waar ik spontaan buikpijn van krijg. Hoe voorkom je dat ook potentiële klanten verschrikt wegklikken bij het openen van jouw website? 20 quick wins die jij (waarschijnlijk) direct toe kunt passen voor instant success.

  1. Laat ongeschreven regels in hun waarde – Hoe mooi het idee van de designer ook klinkt: laat je niet misleiden. Help bezoekers op weg door in te spelen op automatismen. Zet het hoofdmenu horizontaal bovenin; je logo linksboven (en klikbaar naar de homepage); de zoekmachine en een link naar contact rechtsboven; interne links in een afwijkende kleur en bij voorkeur onderstreept.
  2. Laat zien waarom klanten voor jou moeten kiezen – Breng je Unique Selling Points in beeld. Wat maakt jou uniek? Oh, en goede service en prijs-/kwaliteitverhouding zijn géén USP’s. Dit beweert iedereen.
  3. Laat overdreven stockfoto’s achterwege – Wég met die oer-Amerikaanse receptioniste. Laat een professionele fotograaf langskomen of pak (als het echt niet anders kan) iets minder opzichtige stockfoto’s.
    Gebruik geen stock foto
  4. Laat zien wat je doet – Geef met een tag line of een duidelijke H1 aan waar jouw bedrijf zich in specialiseert en wat je voor potentiële klanten kunt betekenen. Zorg ervoor dat jouw website de ‘blinddoektest’ doorstaat. Als ze binnenkomen moeten ze direct weten waar ze zijn en wat ze hier kunnen.
  5. Laat het gezicht achter je bedrijf zien – Klinkt eng, hè? Met je gezicht op de homepage… Toch doen! Zorg voor herkenbaarheid en vertrouwen en breng je bedrijf tot leven met portretfoto’s van het complete team.
  6. Laat de slider bij het grofvuil liggen – Sliders bieden uitkomst voor… eigenlijk helemaal niets! Ooit waren ze hip, nu klikt niemand er meer op. Vervang de slider door óf een vaste header óf direct de toptaken die jouw klant uit moet voeren.
  7. Laat je klant niet verwilderd achter – Neem hem bij de hand met call-to-actions. Stuur je bezoeker met duidelijke knoppen naar wat je hem wilt laten doen: inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen of een product bestellen.
  8. Laat verwisselbare teksten achterwege – Niemand zit te wachten op holle webteksten over ‘de beste service’ en ‘de beste prijs-/kwaliteitverhouding’. Investeer tijd en liefde in je webteksten. Zie je hier het nut niet van in? Kopieer dan vooral de teksten van Gratis Webteksten en investeer niet meer in je website.
  9. Laat je klant spreken – Je kunt eigen producten nog zo mooi aanprijzen, niets is geloofwaardiger dan een positieve recensie (of af en toe juist een negatieve) van bestaande klanten. Bouw vertrouwen op met cases, recensies of testimonials.
  10. Laat je arme bezoeker niet teveel scrollen – Val je bezoeker zo min mogelijk lastig met lange pagina’s. Scrollen houdt niemand van, dus probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Plaats de belangrijkste informatie of taken boven de vouw.
  11. Laat de duim en wijsvinger geen overuren draaien – Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Niemand zit erop te wachten steeds in en uit te moeten zoomen op dat kleine priegelscherm. Meer dan 50% van het websiteverkeer komt tegenwoordig van mobiele apparaten. Dus ga responsive!
  12. Laat de leesbril van je lezer in de tas – Zorg voor leesbaarheid op je website: een duidelijk font, fatsoenlijke lettergrootte op elk apparaat en voldoende contrast. Geen enkele bezoeker wil letterlijk met zijn neus op het scherm gedrukt worden. Mijn favoriet: Helvetica of Open Sans. Gebruik één font en één lettergrootte (los van de paginakoppen). Nog wat: probeer je regels maximaal 12 woorden lang te houden. Zo voorkom je afhakingen (en hoofdpijn) bij je bezoekers.
  1. Laat je potentiële klant makkelijk contact opnemen – Zorg ervoor dat je contactgegevens altijd in beeld zijn. Maak het je bezoeker zo eenvoudig mogelijk om je direct te bellen, mailen of misschien zelfs nog wel faxen.
  2. Laat je zoekwoorden terugkomen op belangrijke plekken – On-page SEO is eigenlijk heel simpel: laat je belangrijkste zoekwoorden (één focus keyword per pagina) terugkomen op waardevolle plekken: H1, H2, in de tekst, paginatitel, interne links, alt tags van afbeeldingen, meta description (ondanks dat het geen directe SEO-waarde heeft) en de URL. Check het met de Yoast SEO-plugin.
  3. Laat geen enkele pagina een ‘doodlopende straat’ zijn – Zorg ervoor dat je je bezoeker altijd bij de hand neemt. Via interne links moet je de bezoeker steeds verder in jouw trechter ‘trekken’. Zorg dat er altijd valt te klikken naar relevante pagina’s. Tenzij ze op het punt staan een aankoop te doen natuurlijk; laat niets hen dan nog afleiden.
  4. Laat zien waar de bezoeker zich bevindt – Zorg dat je bezoeker op elk moment weet waar hij of zij rondloopt op jouw website. Doe dit met een duidelijke URL (/adwords-uitbesteden in plaats van /?p=123), een kruimelpad, een beschrijvende H1 of een duidelijke paginatitel.
  1. Laat Google weten dat je website bestaat – Zorg ervoor dat Google je website indexeert. Meld je website aan bij Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) en ga aan de slag met linkbuilding. Zo wordt je website sneller en beter gevonden.
  2. Laat je bezoeker niet onnodig wachten – Je herkent het wel: vier, vijf, zes seconden wachten totdat een website geopend is. Dan maar op de backspace rammen. Zorg ervoor dat je er alles aan doet om de laadtijd van je website te minimaliseren. Hoe? Bijvoorbeeld met de WordPress-plugin WP Rocket of aan de hand van dit artikel over afbeeldingen optimaliseren van Roy Ishak.
  3. Laat je content maar één keer zien – Je website is mét en zónder te bereiken. Zorg ervoor dat Google jouw website toch als één geheel ziet. Verwijs de website zonder door naar die met Anders ontstaat er duplicate content. Vergeet ook niet – wanneer je een SSL-certificaat hebt – de HTTP-versie door te verwijzen naar HTTPS.
  4. Laat ook jezelf niet vertwijfeld achter – ,,Meten is weten.” Het klinkt cliché, maar het is zo belangrijk. Zorg ervoor dat je Google Analytics op de juiste manier hebt geïmplementeerd en zorg dat je áltijd minimaal één doel hebt ingesteld. Dit kan een verkoop zijn, maar ook een nieuwsbriefinschrijving of een ingevuld contactformulier. Als er maar iets te doen is en gemeten wordt.

Hoeveel van bovenstaande missers maak jij ook? Of heb jij hulp nodig bij het inrichten van je website? Onze conversieoptimalisatie-specialisten helpen je graag!

Sven Mulder

Sven Mulder

Waant zichzelf een rockster met gitaar. Maar heeft (gelukkig voor ons en voor jou) toch meer talent in online marketing!
Meer over Sven
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!