Help! Welk bureau past het beste bij mij?!

Starten met online marketing
NeoSEM
Sven Mulder
Sven Mulder Project manager
24 maart 2017 4 min leestijd

Je wilt jouw zaak laten groeien en online laat je nog veel kansen liggen. Een online marketingbureau moet jou hierbij gaan helpen. Je onderneemt een aantal stappen: in je netwerk vraag je rond over goede bureaus, via Google vind je ook nog een paar interessante bureaus en vervolgens maak je een shortlist met interessante bureaus. Een aantal van deze benader je en de doelstellingen worden bij hen neergelegd. Nu is het afwachten op de voorstellen inclusief prijsopgave. Maar hoe weet je nou welk bureau het beste bij jou past?

Dit is een vrij gebruikelijke start van het oriëntatieproces. Maar dan komt het moeilijkste: na het aanhoren van verschillende pitches moet je de juiste keuze gaan maken. En de bureaus maken het je niet gemakkelijk; iedereen kan jouw doelstellingen namelijk realiseren (zeggen ze). Misschien worden er hier en daar al wel gouden bergen beloofd. Jouw bedrijf wordt dé nieuwe marktleider, als je sommige bureaus moet geloven. Dan kies je toch gewoon het bureau die de beste resultaten zegt te gaan behalen?! Simpel. En nu maar wachten op die extra bezoekers, verkopen, omzet, én natuurlijk winst.

Helaas. Zo simpel is het niet. In de praktijk blijkt het (te) vaak anders te gaan. Nadat je een bureau hebt gekozen, loopt het soms toch anders dan verwacht. Daarom is het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken. Ik heb een paar – op de praktijk gebaseerde – valkuilen voor je op een rijtje gezet.

Realistisch verwachtingspatroon

In voorstellen en pitches doen bureaus soms prachtige beloftes. Dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren van de opdrachtgever. Die ziet al een gouden toekomst voor zich. Maar hoe realistisch is het? Dit is soms lastig in te schatten. Vooral als je weinig verstand hebt van online marketing. Het zal niet de eerste keer zijn dat – na verloop van tijd – blijkt dat de verwachtingen te hoog waren. Een vervelende breuk is vaak het gevolg.

Voor een online marketingbureau is überhaupt lastig om vooraf te zeggen wat het je precies gaat opleveren. Doet een bureau dit toch? Zorg ervoor dat ze dit zo goed mogelijk verantwoorden. Ken de cijfers van je online prestaties. Op basis van de historische cijfers, kun je beter inschatten of de beloofde groei realistisch is. Maar denk ook gewoon na met je boerenverstand, dan kom je vaak al een heel eind. Laat je niet te snel meeslepen in te mooie verhalen.

Wij geloven in specialisaties

NeoSEM is gespecialiseerd in zoekmachinemarketing; SEO en SEA. Dat is waar onze grootste passie ligt. Op dit gebied stappen maken voor bedrijven, daar worden we blij van. Van bijvoorbeeld offline marketing hebben wij minder kaas gegeten. Daar zijn we ons van bewust, dat doen we dus ook niet. Andere bureaus zeggen alles te weten over nagenoeg alles wat met marketing te maken heeft. AdWords, zoekmachineoptimalisatie, televisiecampagnes, websites bouwen, adverteren in printmedia, etc. Hier zit vaak een belangrijk verschil.

Wij geloven erg in specialisaties. Wij zijn dagelijks bezig met het product, met de trends en ontwikkelingen en willen er alles van weten. Of allrounders ook zoveel met al hun producten bezig zijn, waag ik te betwijfelen. Kun je alles weten van alles wat met marketing te maken heeft? Probeer daarom zo goed mogelijk te achterhalen hoe goed de partijen zijn in de dienst die jij bij hen gaat afnemen. Dit is niet altijd makkelijk. Maar stel kritische vragen. Lees je goed in. Probeer al het een en ander te weten van de diensten, zodat ze je niet alles wijs kunnen maken.

Word geen nummertje

Bureaus zijn er, net als opdrachtgevers, in allerlei soorten en maten. Het is belangrijk dat jij als klant past bij dat bureau. Het verschilt natuurlijk erg per bureau hoe zij je behandelen. Maar zwart/wit gezegd geldt: hoe belangrijker jij bent voor het bureau, hoe meer meters ze voor je willen maken. Als (relatief) kleine klant bij een groot bureau, is de kans aanwezig dat jij ‘slechts’ één van de velen bent. Dit kan ervoor zorgen dat jouw account met minder zorg wordt behandeld dan andere grote(re) partijen. Zorg dat je hier een duidelijk beeld over hebt.

Vraag een aantal klanten van het bureau naar hun ervaringen. Zij zullen je doorgaans betrouwbare en objectieve informatie geven. Zorg er ook voor dat je volledig inzicht hebt in de werkzaamheden die zij voor je gaan doen. In Google AdWords heb je bijvoorbeeld de functie ‘wijzigingsgeschiedenis’, waarin je alle wijzigingen in het account kunt zien. Zorg dat je hier toegang tot hebt. Zo weet je hoe vaak er wordt gewerkt aan jouw account en wat ze precies doen.

Gebruik je boerenverstand

Tot slot is je gevoel altijd een goede raadgever! Vaak voel je na het eerste gesprek al wel of je je wel of niet thuis voelt bij een partij. Neem dit uiteraard mee in je beslissing. Laat het echter ook weer niet allesbepalend zijn. Soms is de grootste eikel wel de beste in zijn vak.

Gebruik dus gewoon je gezonde verstand. Zorg ervoor dat je enigszins op de hoogte bent van de af te nemen diensten. En vraag je af of jij en het bureau bij elkaar passen, vanuit beide perspectieven. Hopelijk helpt dit je om een weloverwogen keuze te maken. Op naar nóg meer online successen.

Wij vinden het hartstikke leuk om jou te leren kennen, ongeacht wij iets voor elkaar kunnen betekenen. Dus schroom niet, bel ons op en kom een keertje langs bij ons op kantoor!

Sven Mulder

Sven Mulder

Waant zichzelf een rockster met gitaar. Maar heeft (gelukkig voor ons en voor jou) toch meer talent in online marketing!
Meer over Sven
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!