Smart Display: Wat houdt het in en hoe kun je de campagnes optimaliseren?

Alles wat je moet weten over het optimaliseren van jouw Smart Display campagnes!
Digital marketing
Wesley Geurtsen
Wesley Geurtsen Head of SEA
7 juni 2018 4 min leestijd

Wat is Smart Display en hoe kun je de campagnes optimaliseren? Laten we hierbij beginnen bij het Google Display Network (GDN). Dit is het display netwerk van Google waar meer dan 3 miljoen websites en apps beschikbaar zijn. Via het Google Display Network kunnen we banners verspreiden. Met Smart Display heeft Google een grote stap gemaakt op het gebied van automatiseren binnen Display Advertising.

Wat houdt Smart Display in?

Smart Display is een manier van Display advertising, waarbij het algoritme van Google de campagne stuurt en optimaliseert dankzij artifical intelligence. Naast de biedingen van de campagnes worden bij Smart Display ook de targeting en de banners dynamisch ingericht.

Door de targeting over te laten aan het algoritme van Google, kan er een potentiële doelgroep worden bereikt die eerder nog niet werd getarget.  Een Smart Display campagne richt zich op bezoekers in ‘the Middle of the Funnel’. Hier spreek je mensen aan die online interesse hebben getoond in jouw branche en/of jouw soort producten, maar die nog geen kennis hebben gemaakt met jouw bedrijf.

Door Google de banners dynamisch in te laten richten, zorg je ervoor dat je banners zichtbaar worden in meer dan 65.000 formaten. Dit gebeurt in een tijdsbestek dat door een mens nooit gerealiseerd zou kunnen worden. Een Smart Display campagne is slimmer, niet moeilijker.

Wat zijn de voordelen van Smart Display?

Het grootste voordeel van Smart Display is dat er gebruikt wordt gemaakt van een gigantische hoeveelheid data. Dankzij big-data kan Google gebruik maken van ontzettend veel factoren, waardoor de optimalisatie beter en efficiënter zal verlopen.

Google maakt hierbij gebruik van onder andere het type apparaat, de locatie, het moment van de week, het moment van de dag en de historische data. Er wordt gebruik gemaakt van de volledige historische data uit jouw account en bovendien wordt er ook gebruik gemaakt van alle content op jouw website. Aangezien Google gebruik maakt van vele verschillende factoren kan je hier als mens onmogelijk tegenop werken. Dit resulteert in tijdsbesparing voor een online marketeer.

Google beweert dat Smart Display campagnes gemiddeld 20% meer conversies behalen ten opzichte van standaard Display campagnes. In een case van Trivago heeft een Smart Display campagne zelfs geleid tot 36% meer conversies ten opzichte van een standaard Display campagne tegen dezelfde CPA. (Kosten per acquisitie)

Hoe kun je Smart Display campagnes optimaliseren?

Smart Display is vrij eenvoudig in te stellen. Aangezien de campagnes automatisch gestuurd worden, zou je kunnen denken dat je deze campagnes niet hoeft te optimaliseren. Echter is er nog genoeg te doen om de campagnes te optimaliseren.

Denk bijvoorbeeld aan de plaatsing van de advertenties. Bepaalde websites of apps die slecht presteren kunnen uitgesloten worden. Door A/B-testen uit te voeren met verschillende titels, beschrijvingen en afbeeldingen kun je hier ook testen welke advertenties het beste presteren.

Tips bij het instellen van een Smart Display Campagne

Bij het instellen van Smart Display campagnes zijn er een aantal punten waar rekening mee gehouden moet worden. Hiervoor heeft Google een aantal tips opgesteld:

  1. Neem een CPA van je display campagne of een CPA van een generieke search campagne en tel daar 50% bij op.
  2. Er wordt een dagbudget geadviseerd van 10 tot 15 keer de doel-CPA. Stel dat je doel-CPA €20 is, dan wordt er een dagbudget geadviseerd van €200 tot €300. Door te starten met een hoger budget kan Google trends ontdekken op basis van meerdere conversies per dag.
  3. Probeer aparte adgroups aan te maken per productgroep. Hierdoor kun je specifiekere titels maken per productgroep en vervolgens je resultaten vergelijken met verschillende titels, beschrijvingen en landingspagina’s.
  4. Maak voldoende doelgroepen aan. Smart Display maakt namelijk gebruik van alle doelgroepen binnen het gehele account.
  5. Het systeem optimaliseert op basis van de conversies die in de kolom ‘conversies’ staan. Mochten in deze kolom meerdere conversies staan, dan zal het systeem waarschijnlijk eerder gaan voor het optimaliseren van de meest makkelijke conversies. Mocht je de Smart Display campagne echt voor één specifieke conversie willen inzetten, dan kun je ervoor kiezen om de conversies die je niet wilt optimaliseren te verwijderen uit de kolom conversies. Goed om rekening mee te houden:
    • Om in aanmerking te komen voor Smart display moeten er 50 conversies in het display netwerk hebben plaatsgevonden of 100 conversies in het zoeknetwerk in de afgelopen 30 dagen.
    • De CPA ligt zal in de eerste twee weken ook hoger zijn dan de doel-CPA, aangezien het systeem tijd nodig heeft om te leren. Probeer dus in de eerste twee weken niets te wijzigen aan de instellingen van de campagne.
    • Geef het systeem een reële CPA. Als er gebruikt wordt gemaakt van een te lage CPA is het voor het systeem niet mogelijk om conversies binnen te halen. Hierdoor zal de campagne niet het gewenste resultaat behalen.
    • Voorkom dat de campagne nauwelijks iets doet. Het kan zijn dat de Doel-CPA te laag is ingesteld in de leerperiode, waardoor de campagne nauwelijks meer iets zal doen. Let hier goed op en verhoog indien nodig de CPA.

Wil je meer weten over Smart Display?

Als je meer wilt weten over Smart Display of over Display in het algemeen, twijfel dan niet om contact op te nemen. Ik ben telefonisch bereikbaar via 0342 – 78 69 25. Je kunt me ook altijd een e-mail sturen. Dit kan via wesley@neosem.nl of via info@neosem.nl. Ik help je graag verder.

Wesley Geurtsen

Wesley Geurtsen

Luistert het liefst de hele dag muziek. En naar jouw vraagstuk op het gebied van online marketing om de juiste oplossing te vinden. Geen uitdaging gaat hij uit de weg.
Meer over Wesley
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!