Is de app Vero het nieuwe Instagram?

Onze eerste ervaring

Social advertising

Jet van Deuveren-Versteeg

27 februari 2018

NeoSEM test Vero

Ben je helemaal klaar met al die advertenties, rare algoritmes en ontelbare winacties op de huidige social media kanalen? Je bent niet de enige… De charme van grote kanalen als Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter verdween als sneeuw voor de zon met de komst van eindeloze advertenties. Gister ontplofte de NeoSEM groepsapp dan ook op het moment dat we het nieuwste social media kanaal ontdekten. Maak kennis met het nieuwste social media platform Vero!

Zo werkt Vero

Vero, het nieuwe Instagram? Het woord Vero is Italiaans voor ‘echt’ en dat is ook meteen de ideologie achter de app. Volgens de makers is de app een ‘relationship first social network’. “We don’t use algorithms and we don’t want your big data”, zei mede appbedenker Ayman Hariri vorig jaar in een interview met Forbes. In Jip en Janneke taal: Vero is het nieuwste social media kanaal, maar dan zonder de irritante reclames en ingewikkelde algoritmes.

De app biedt de mogelijkheid om verschillende soorten content te delen. De app is perfect voor film- en videofans! Vero is de plek om jouw content met de wereld te delen, zonder dat daar irritante algoritmes bij komen kijken. Jouw volgers en vrienden zien jouw content altijd op het juiste moment en niet pas drie dagen later. Ook deel je op Vero al jouw interesses: van boeken tot aan de meest verslavende serie, film of een artiest die je net ontdekt hebt. Laat daarbij een review achter en deel het met anderen. Deze content komt vervolgens als een grote verzameling op je Vero feed terecht.

Vero bestaat al wel een tijdje, maar de app is de laatste paar weken enorm gegroeid. Sinds maandagavond is het zelfs zo druk op de app dat je je een tijdje niet kon registreren.

Vero
Fotocredits: Vero

Content op Vero

Wanneer je wat plaatst op Vero, kun je kiezen om links, films/series/TV, muziek, boeken, plekken, foto’s en video’s te plaatsen. Net als op Instagram kun je foto’s bewerken en plaatsen. Een pluspunt vergeleken met Instagram: je kunt een linkje plaatsen bij je foto. Zijn we ook eindelijk af van dat afgezaagde ‘Link in Bio’. In de app kun je heel makkelijk laten weten wat je van een film of serie vond. Ook kun je natuurlijk tips van vrienden en connecties bekijken.

Ook chatten behoort tot de mogelijkheid. Je deelt niet per se alleen een status, maar altijd een stuk extra content daarbij. Zoals naar welke muziek je op dat moment luistert of op welke locatie je je bevindt. Vervolgens kun je kiezen voor wie dit zichtbaar is: alleen ‘goede vrienden’, ‘vrienden’, ‘bekenden’ en/of volgers. In die volgorde. Dit kun je op de profielen van je connecties zelf instellen.

Vero

Onze ervaring met Vero

Het is altijd even uitproberen, maar we hadden vrij snel door hoe de app werkt. Best gebruiksvriendelijk dus. Alles is overzichtelijk dankzij de iconen rechts bovenin je scherm. Ondanks het donkere design, is de vormgeving van de app duidelijk en rustgevend. Maar het grootste pluspunt is toch wel het wegblijven van de advertenties en algoritmes. Je wordt niet plat gebombardeerd met advertenties waar je totaal niet op zit te wachten. Vero zegt dat ze in de toekomst nooit gebruik zullen maken van advertenties. Hier hebben wij nog wel onze twijfels over.

De laadtijd van de app laat echter wel wat te wensen over. Nick was al snel over zijn toeren toen hij niet meer kon inloggen, na een kwartier wachten was dan eindelijk Jet haar eerste foto geüpload en ook social media fanaat Kristan begon te zweten toen bleek dat hij niet ‘connected’ was. Het platform leverde ons in eerste instantie dus behoorlijk wat stress op.

Wat denken jullie, gaat Vero daadwerkelijk zó groot worden of is dit weer zo’n tijdelijke hype?

Vero
Fotocredits: Vero