Meet klikken op e-mailadres (mailto:) via Google Tag Manager

Stap-voor-stap handleiding om conversies meetbaar te maken

Google Analytics

Andy Vinkenborg

11 oktober 2018

Je pompt duizenden euro’s per maand in kanalen als Google en Facebook, maar weet je ook precies wat het oplevert? Natuurlijk, je hebt e-commerce tracking netjes ingesteld en je contactformulieren worden gemeten. Maar kijk eens naar jezelf: hoe vaak doe je direct een aankoop of een aanvraag? Of zoek je liever eerst contact met een bedrijf? Als je dat doet: hoe vaak stuur je liever een mailtje omdat het contactformulier bijvoorbeeld om te huilen is?

Vaak vergeten webshopeigenaren juist dat soort conversies inzichtelijk te maken. En daarmee extra inzicht te creƫren in de effectiviteit van kanalen.

Terwijl dit in letterlijk 5 minuten geregeld kan zijn. Hierbij een stap-voor-stap handleiding om vanuit Google Tag Manager klikken op jouw e-mailadres meetbaar te maken in Google Analytics.
(Klik op de afbeelding voor een vergrote weergave)

Stap 1: Google Tag Manager-account opzetten

Google Tag Manager account opzetten

Stap 2: Google Tag Manager-tracking code implementeren op je website

Google Tag Manager tracking code

Stap 3: Trigger inrichten in Google Tag Manager

Google Tag Manager trigger

Stap 4: Tag inrichten in Google Tag Manager

Google Tag Manager tag

Let op: Gebruik hier de aangemaakte activerende trigger

Google Tag Manager activerende triggers

Stap 5: Vergeet niet de wijzigingen in de Google Tag Manager te publiceren

Google Tag Manager publiceren

Stap 6: Conversie inrichten in Google Analytics

Google Analytics conversie op basis van gebeurtenis

Let op: Stel de juiste gebeurtenisvoorwaarden in in Google Analytics

Google Analytics gebeurtenisvoorwaarden

Kom je er alsnog niet uit of heb je hulp nodig bij het meetbaar maken van andere zaken? Mail ons (ja, dit wordt dus gemeten) of bel direct naar kantoor. Onze specialisten helpen je graag verder!