Wil jij jouw klanten het gevoel geven dat jouw productbeloftes ‘echt’ zijn? Speel op deze behoefte in met user generated content (UGC). Het gaat hier om content gecreëerd door (potentiële) klanten of fans. De afgelopen jaren wordt deze vorm van content steeds meer toegepast op social media en websites.
User generated content is content gemaakt door jouw fans of klanten. Denk hierbij aan foto’s, video’s en tekst. De content wordt dus niet door het merk zelf gemaakt, maar door subjectieve gebruikers. Hierdoor krijgen andere potentiële klanten een subjectiever en eerlijker beeld van jouw producten.
Als bedrijf kan je je voordeel doen met user generated content. Het heeft namelijk een aantal voordelen:
Veel potentiële klanten vertrouwen meer op de medemens dan op jouw bedrijf. Dat is ook niet gek. Elk bedrijf belooft het beste te zijn en het beste te leveren. Door user generated content zien potentiële klanten dat ook andere mensen zoals zij het product gebruiken en waarderen.
Bij user generated content zijn de mogelijkheden eindeloos. Wanneer je klanten om hulp vraagt, laten ze allemaal hun creativiteit de vrije loop en ontstaan er veel gave foto’s, video’s en teksten. Je bent niet meer beperkt tot jouw eigen fotograaf en locatie.
Het is natuurlijk duur om elke keer een fotograaf in te huren en het kost tijd om content te creëren. Ook het bedenken van ideeën kost natuurlijk veel tijd. User generated content kost je weinig tijd en geld.
Er zitten echter ook een aantal nadelen aan UGC: