User generated content wordt ook wel user driven content genoemd. Het woord zegt het eigenlijk al, maar user generated content is content wat gegenereerd is door de gebruiker. User generated content wordt openbaar online gezet, en dit maakt het dus ook voor iedereen toegankelijk. Dit betekent ook dat de consumenten hier de macht hebben. Zij delen hun ervaringen en meningen met de rest van het internet. Je snapt dat dit positief, maar ook zeker negatief kan uitpakken.
User generated content brengt verschillende voordelen met zich mee. Ten eerste voelt de consument zich hierdoor zeker gewaardeerd. Dit komt doordat de aandacht bij user generated content echt op de consument ligt. Ook vertrouwen mensen user generated content meer dan normale advertenties en is het bereik ontzettend groot. Ten slotte is het snel en actueel. Grote merken zijn vaak maandenlang bezig met een campagne, terwijl user generated content altijd trendy is.
Naast alle genoemde voordelen zitten er ook een aantal nadelen aan user generated content. Zo is de inhoud van deze content niet altijd even professioneel en kan het soms een reactie uit emotie zijn van een consument. Dit kan zeker een negatieve invloed hebben en is daarom terecht een angst van verschillende marketeers. Marketeers staan vaak in eerste instantie niet te springen en zien vaak beren op de weg. Het beheren van dit soort platforms maakt het door dit allemaal soms ook erg intensief.
Het wordt steeds vaker door marketingexperts bevestigd, maar voor merken is het tegenwoordig super belangrijk om zo consumentgericht mogelijk te zijn. De ervaringen van mede gebruikers en bezoekers spelen namelijk een aanzienlijke rol in de keuze van de consument. Mensen vertrouwen andere mensen, geen merken.