Structured data

Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist

Structured data is tegenwoordig erg belangrijk voor elke goed vindbare pagina. Maar wat is structured data? Structured data, oftewel ‘gestructureerde gegevens’, ontstaat wanneer je in de broncode bepaalde elementen toevoegt. Wanneer je de data markeert, geef je aan zoekmachines door wat die gegevens betekenen. Hierdoor kunnen de zoekmachines beter beoordelen op welke momenten de pagina’s getoond moeten worden. 

Voorbeeld van structured data

Maar hoe ziet structured data er dan uit als je het goed hebt ingevoerd? Stel je zoekt op ‘recept latte macchiato’. Je krijgt dan onderstaande resultaten als eerst te zien: 

Handige informatie zoals het aantal reviews is in de data gemarkeerd, waardoor Google dit makkelijker begrijpt. Hierdoor zie jij nu deze reviews als eerste. 

Waarom structured data?

Structured data kan je veel opleveren. Zeker als je Google beloont met rich snippets (verrijke zoekresultaten). 

  1. Door extra informatie toe te voegen, komt je zoekresultaat prominenter in beeld. Hierdoor druk je dus eigenlijk de concurrentie automatisch naar onderen.
  2. Het toevoegen van structured data kan ook leiden tot een beter doorklikpercentage (CTR). Het is echt wel afhankelijk van welk gegevenstype je kiest en in welke sector de organisatie actief is. 
  3. Met structured data word je ook beter gevonden in voice search. Voice search is spraakgestuurd zoeken, wat inhoudt dat je je zoekopdrachten doorgeeft via een spraakbericht.

Voor welke onderdelen kan je structured data implementeren?

Er zijn verschillende onderdelen van jouw website waarvoor je structured data kan implementeren:

  • Recepten: Heb je recepten op je website staan? Voeg dan handige informatie zoals de bereidingstijd en goede afbeeldingen toe. 
  • Vacatures: Geef informatie over de locatie, het aantal uren en het salaris. Je kan het schema van JobPosting toepassen en binnen de kortste keren verschijnt jouw vacature in de vacature snippet!
  • FAQ: Heeft jouw site een veelgestelde vragen pagina? Geef dit dan aan in de structured data.
  • Evenementen: Ga je een evenement organiseren? Dan kan je met structured data onder andere aangeven waar je event gaat plaatsvinden, wat de starttijd en wat de starttijd en datum zijn. 
  • Producten: Verkoop je bijvoorbeeld schoenen? Voeg dan goede afbeeldingen en de prijs toe. Daarnaast kan je ook nog de voorraadstatus en productreviews toevoegen. 

Hoe voeg je zelf structured data toe?

Wil je zelf structured data toevoegen? Dat kan! Zo zijn er verschillende plugins die je kan gebruiken. Wat dacht je van Event Calender in WordPress? Of installeer een plugin die de structured data automatiseert. 

Naast plugins kan je er ook voor kiezen om het handmatig aan de broncode toe te voegen. Doe dit alleen als je verstand hebt van het CMS waar je mee werkt!

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!