Organic search

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn de niet-betaalde vermeldingen die worden weergegeven op de zoekresultatenpagina van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Ze worden gegenereerd op basis van de relevantie van de inhoud van een website voor de zoekopdracht van de gebruiker. Anders dan betaalde advertenties, verschijnen organische resultaten op natuurlijke wijze, op basis van de algoritmen van de zoekmachine.

Hoe werkt dit dan precies?

Crawlen en indexeren

Zoekmachines maken gebruik van geautomatiseerde programma’s, zogenaamde webcrawlers of spiders, om het internet te doorzoeken en webpagina’s te indexeren. Deze crawlers volgen links van de ene pagina naar de andere en slaan informatie op over de inhoud van elke pagina.

Algoritmen

De algoritmen van zoekmachines bepalen de relevantie van een pagina voor specifieke zoektermen. Deze algoritmen zijn complex en houden rekening met verschillende factoren, waaronder zoekwoorddichtheid, de kwaliteit van de content, de gebruikservaring van de website, de techniek en de autoriteit van de site.

Ranking

Op basis van de algoritmen rangschikt de zoekmachine de geïndexeerde pagina’s op relevantie. Pagina’s die als het meest relevant worden beschouwd voor een bepaalde zoekopdracht, worden hoger in de zoekresultaten geplaatst. Met SEO probeer je deze relevantie zo hoog mogelijk te brengen.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!