LSI keywords

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist

LSI keywords betekend ook wel “Latent Semantic Indexing Keywords”. Vertaal je dit begrip letterlijk, dan hebben we het over semantische zoekwoorden. Hiermee wordt bedoeld dat zoekwoorden die hetzelfde betekenen, worden gelinkt.

Wat houden LSI keywords precies in?

LSI zoekwoorden kun je in de meeste gevallen herkennen aan de gemarkeerde woorden op een pagina en de woordgroepen in de beschrijving. Je gebruikt hier specifieke woorden en termen in de tekst die overeenkomen met jouw hoofdzoekwoord. Deze woorden liggen dus eigenlijk in het verlengde van jouw belangrijkste zoekterm. Een pagina wordt namelijk ook gerankt op termen en woorden die samenhangen met deze belangrijke zoekterm. Google wilt dat de bezoeker zoveel mogelijk informatie en context krijgt. Maak je hier dus goed gebruik van, dan zal je hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Op welke manier bepaal je de LSI keywords?

Door het gebruik van LSI keywords kun je jouw content onder andere gerichter maken. Een manier om dit soort zoekwoorden te bepalen is door gebruik te maken van de suggesties op Google. Deze verschijnen onderaan de resultatenpagina bij een zoekopdracht. Deze manier is alleen niet heel efficiënt. Er zijn daarnaast ook een aantal tools die je kunt gebruiken om de LSI keywords te bepalen. Zo heeft SemRush bijvoorbeeld de ‘Keyword Magic’ tool. Verder zijn er nog meer opties die je zou kunnen inzetten. Google Ads heeft bijvoorbeeld ook een ‘Keyword Planner’ waar je gebruik van kunt maken.

Wat vindt Google van LSI keywords?

Wanneer jij je bezig houdt met SEO optimalisatie, dan ben je altijd op zoek naar methodes om Google duidelijk te maken dat de website relevant is voor bepaalde zoekwoorden. Om echt onderscheid te maken, maakt Google gebruik van “Latent Semantic Indexing”. Daarbij kijkt Google dus naar LSI Keywords. Zeker de moeite waard dus om dit toe te passen bij jouw SEO optimalisaties.

Hoe vind je zelf LSI zoekwoorden? 

Wanneer je op zoek bent naar LSI-zoekwoorden, kun je dit op de volgende manier doen. Tik je hoofdzoekwoord in in Google en bekijk vervolgens onderaan de pagina welke gerelateerde termen er worden weergegeven. Deze termen vindt Google relevant voor het onderwerp. Kijk bijvoorbeeld naar de afbeelding hieronder: 

Screenshot gerelateerde zoekopdrachten

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!