Evergreen content

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist

Evergreen content, een term die niet vaak voorkomt en wellicht heb je er zelfs nog nooit van gehoord. In de content marketing is het een begrip wat steeds vaker voorkomt. Steeds meer websites en webshops proberen hier gebruik van te maken om zo hoger te scoren in Google. Maar wat is Evergreen content precies? Waarom is het relevant en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is Evergreen content? 

Makkelijk gezegd is Evergreen content de content die lang relevant blijft voor de verschillende doelgroep(en) op je website. Dit geldt namelijk lang niet voor alle content dat online staat. Het verschil tussen evergreen content en ‘normale’ content is het volgende: evergreen content blijft voor vele jaren actueel en wordt daarmee niet alleen blijvend interessant voor je bezoekers, maar ook voor  Google.

De voor- en nadelen van Evergreen content

Het gebruik maken van Evergreen content heeft verschillende voor- en nadelen: 

Voordelen 

Een groot voordeel van Evergreen content is dat je het maar een keer hoeft te schrijven. Je kunt vaak jaren teren op deze content. Daarnaast bevat het vaak de basisinformatie over bijvoorbeeld je diensten of onderwerpen. Dit maakt duidelijk voor je bezoekers waar jij voor staat als bedrijf zijnde. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten voor veelgestelde vragen, handleidingen of vaktermen.  

Nadelen

Toch heeft Evergreen content ook nadelen. Zo is Evergreen bijna altijd wel competitief omdat iedereen hier wel gebruik van maakt. De kans dat je dus op dezelfde zoektermen zit is aanwezig. Daarnaast kost het vaak best wel wat tijd en moeite om het echt goed te doen en heb je vaak wel echte vakkennis nodig. Je kunt dit natuurlijk als nadelen zien, maar wanneer je de content helemaal af hebt, is het ook goed en kun je zoals net al gezegd hier jaren op teren. 

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!