Domeinautoriteit

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist

De DA, Domein Autoriteit, is de geschatte waarde die wordt gegeven aan een domein. Elke website heeft een bepaalde domeinautoriteit. Voor SEO is dit binnen NeoSEM een belangrijke pijler.

Wat houdt de domeinautoriteit precies in? 

Zoals we net ook al vertelde, is de domeinautoriteit de waarde die wordt gegeven door Google aan je website. Het Amerikaanse bedrijf Moz is hier de bedenker van. Hoe hoger het getal, hoe groter de kans dat je hoog zal scoren in de zoekresultaten van Google. Daarnaast is het zo dat de waarde van een domein anders is dan de waarde van een specifieke pagina.

Hoe komt deze domeinautoriteit tot stand? 

Domeinautoriteit is een belangrijke rankingfactor voor organische zoekmachines. Dus wanneer je jouw website beter vindbaar wilt maken, is het goed als je begrijpt hoe zoekmachines websites rangschikken. Een van de belangrijkste onderdelen is het backlinkprofiel. Met een hoog aantal kwaliteit backlinks is de kans groter dat Google een website als gezaghebbend/autoritair opmerkt. Daarnaast zijn er nog andere punten die bijdragen aan een hoge domeinautoriteit. Denk aan deelbare content, een goede interne linkstructuur en HTML-certificering.

Het gebruik van de domeinautoriteit 

Het dient vooral als een vergelijkend meetpunt om de positie ten opzichte van andere, vergelijkbare websites te testen. Het is niet zwart-wit te stellen of de DA score ‘goed’ of ‘slecht’ is, wel of er ruimte is voor verbetering ten opzichte van de concurrentie.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!