Content gap analyse

Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist

Wil je eenvoudig kansen opsporen voor jouw website? Doe dan een content gap analyse! Zoals de naam al zegt, spoor je met deze analyse gaten in je content op. Het gaat dus om content die je nog niet op je website hebt, maar waar je wel veel nieuwe websitebezoekers mee kan aantrekken. 

Waar wordt naar gekeken?

Bij een content gap analyse kijk je naar verschillende dingen:

  • Kijk naar blogberichten van concurrenten. Zitten daar relevante blogonderwerpen tussen waar jij nog niet over hebt geschreven? 
  • Naast blogberichten kan je naar pagina’s op de website van concurrenten kijken. 
  • Haalt een concurrent interessante onderwerpen aan in zijn social media posts? Kijk wat jij hier mee kan doen.

Gaten op het internet

Je hoeft bij een content gap analyse niet alleen te kijken naar wat concurrenten wel doen, kijk ook eens naar wat ze niet doen. Bestudeer eens de eerst pagina van Google. Wat mis je hier? Liggen hier mogelijkheden voor interessante content? Google rankt vaak unieke content hoger dan soortgelijke artikelen. Ga wel na of er echt wordt gezocht naar jouw unieke onderwerp. 

De waarde van een content gap analyse

Een content gap analyse is erg waardevol voor jouw website. Hiermee haal je namelijk het maximale uit jouw website. Je benadert jouw diensten of producten namelijk van verschillende invalshoeken, waardoor bezoekers ook makkelijker op jouw website kunnen komen. Je komt op nieuwe ideeën en je dicht de kloof tussen jou en jouw concurrenten. 

Zelf een content gap analyse maken

Een content gap analyse is dus erg waardevol voor jouw marketingstrategie. Maar hoe voer je zo’n analyse uit? We hebben het voor je uitgewerkt.

Ontdek wie jouw concurrenten zijn

Eerst moet je bepalen wie jouw concurrenten zijn. Wie zijn de koplopers in jouw branche? Wie kaapt altijd jouw klanten weg? Toets in Google een zoekwoord waar je graag op wil ranken in en bekijk de top 3 resultaten. 

Maak een content gap analyse met  Ahrefs

Er zijn verschillende tools waarmee je een content gap analyse kan maken. Nu je weet wie je concurrenten zijn, voer je deze concurrenten in in bijvoorbeeld Ahrefs. Ahrefs laat je vervolgens zien op welke zoektermen jouw concurrenten wel ranken, maar jij niet. 

Check je eigen content

Het is natuurlijk belangrijk om je eigen content nog goed in kaart te brengen. Ontbreekt de content daadwerkelijk? Of heb je er al een keer iets over geschreven? Controleer dit goed, je wil namelijk niet duplicate content creëren en met jezelf gaan concurreren. 

Ontbreekt er nog iets op het internet?

Zoals al eerder gezegd, kan je ook nog kijken of je content mist op het internet. Als jij hier een unieke tekst over schrijft, zullen Google en potentiële klanten dat zeker waarderen.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!