Autoriteit

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist

De definitie van Autoriteit 

De SEO autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger de autoriteit van de website, hoe hoger je zult scoren in de zoekresultaten. Het onderdeel autoriteit is dus zeker belangrijk voor jouw website. Google berekend de autoriteit op drie gebieden:

  1. De autoriteit van de domeinnaam. Denk hier bijvoorbeeld aan neosem.nl. 
  2. De autoriteit van de pagina’s op jouw website. 
  3. De link autoriteit. 

Dit zijn dingen die alleen Google weet. Nu hebben we als SEO-specialisten verschillende tools om dit te kunnen checken. Maar ook wij weten uiteindelijk niet helemaal hoe Google dit allemaal bepaalt. Toch willen we het graag aan je uitleggen.  

De autoriteit van de domeinnaam 

Ten eerste de autoriteit van jouw domeinnaam. De domeinnaam van jouw website bouwt autoriteit op bij Google. Dit wordt bepaald door verschillende dingen:

  • Hoe populair de domeinnaam is;
  • De leeftijd van de domeinnaam;
  • De hoeveelheid en kwaliteit pagina’s die onder jouw domeinnaam staan. 

Je bent altijd op 0, en dit bouw je op. Dit doe je onder andere door backlinks, deze kun je verkrijgen door linkbuilding. Daarnaast doe je dit met goede content en relevante onderwerpen. Laat Google zien dat je weet waar je het over hebt!   

De autoriteit van de pagina’s op jouw website

Daarnaast de autoriteit van de pagina’s op jouw website. Naast de autoriteit van de domeinnaam, is dit erg belangrijk. Een specifieke pagina krijgt namelijk ook een autoriteit toegewezen. Hoe hoger deze autoriteit is, hoe hoger en makkelijker je in de zoekresultaten komt te staan. Dit wordt bepaald door de volgende punten: 

  • Hoe lang de pagina al bestaat;
  • Het aantal backlinks, en de kwaliteit en betrouwbaarheid hiervan;
  • Updates van de pagina.

Het is algemeen bekend dat SEO iets is van de lange termijn. Voor Google gaat het om betrouwbaarheid en kwaliteit. Google weet alles. Bijvoorbeeld ook hoe oud de pagina is en of deze wel eens geupdate wordt. 

De link autoriteit 

Ten slotte de link autoriteit. De backlinks richting jouw website hebben een enorm groot aandeel als het gaat om de autoriteit van je website. De backlinks zelfs brengen een bepaalde autoriteit met zich mee. Dit maakt het dat backlinks de ideale optie zijn om meer autoriteit op te bouwen. Let er wel op dat deze backlinks betrouwbaar, relevant en kwalitatief zijn. Wanneer er slechte backlinks naar jouw website linken, heeft dit helaas ook negatieve invloed. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw autoriteit en posities worden verlaagd. Dit wil je natuurlijk niet. Let ten slotte op de plaats van de backlink en ook of een pagina niet te veel backlinks bevat. 

Hoe meet je deze autoriteit? 

Er zijn verschillende (bekende) tools om de autoriteit in te zien van een website of pagina. Denk hier aan tools zoals Mangools, Ahrefs en Semrush. Uiteraard is het goed en handig om deze score te bekijken, maar onthoud dat autoriteitsscores relatief zijn. Heeft jouw website bijvoorbeeld een score van 60, maar je concurrenten allemaal 80 of hoger? Dan is de kans heel groot dat je concurrenten nog steeds de voorkeur krijgen binnen Google. Een score van 60 zegt op zichzelf dus niet zoveel. Verder is het goed om in gedachte te houden dat dit geen tools zijn van Google zelf, maar van derde partijen. Google kan je website bijvoorbeeld nog anders beoordelen. 

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!