Ahrefs

Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialist

Ahrefs is een digitale marketingtool die data verzamelt en verwerkt. Met deze data kan je handige inzichten krijgen in jouw website én de resultaten van jouw SEO werkzaamheden. Ahrefs is hier niet uniek in. Zo kan je onder andere ook SEMrush, Screaming Frog en MOZ gebruiken. 

Wat doet Ahrefs?

Zoals hierboven gezegd verzamelt en verwerkt Ahrefs data. Naar eigen zeggen crawlt Ahrefs iedere minuut 5 miljoen pagina’s. Dit komt uit op wel 8 miljard pagina’s per dag! Deze data verwerken ze en geven ze een context. In de gebruikersomgeving kan je de data van jouw website en websites van concurrenten analyseren. 

Voor wie is Ahrefs?

Wil je resultaat behalen met jouw SEO werkzaamheden? Dan is Ahrefs de perfecte tool om jou daarbij te helpen. Ahrefs is namelijk een echte alles-in-1 tool. Je kan er je zoekwoordenonderzoek mee doen, je linkbuildingstrategie mee uitdenken en concurrentieanalyses doen. Als je Ahrefs wil gebruiken, is het echter wel handig om van tevoren al SEO-kennis te hebben. Heb je geen idee wat zoekwoorden zijn of wat linkbuilding is? Leer hier dan eerst meer over.

Koppeling maken

Wil je Ahrefs gebruiken? Koppel dan jouw website aan Ahrefs. Dit doe je door middel van Google Search Console of een DNS-record, HTML-tag of HTML-file. Je hoeft geen betaald abonnement voor Ahrefs te hebben! 

SEO-dashboard

Het SEO-dashboard geeft je een overzicht van je projecten. Hierdoor kan je meteen de SEO prestaties van je projecten in één oogopslag zien. In het dashboard vind je per project 7 blokken:

  • Health score: De health score geeft het aantal interne URL’s weer dat gecrawld is. De score is bepaald op een schaal van 0 tot 100. Is jouw health score 100? Dan heeft Ahrefs geen URL’s met problemen gevonden op jouw website. 
  • Domain rating: De domain rating, ook wel DR genoemd, laat zien hoe sterk jouw linkprofiel is vergeleken met andere websites. Ook hier wordt het weer bepaald op een schaal van 0 tot 100.
  • Referring domains: Hier kan je zien hoeveel verschillende websites, oftewel domeinen, naar jouw website verwijzen met een backlink.
  • Backlinks: Hier zie je het totaal aantal backlinks die naar jouw website verwijzen. Je kan meerdere backlinks van een website krijgen. 
  • Organic traffic: Het organische verkeer berekent Ahrefs op basis van de zoekwoorden waar jouw website op scoort en het zoekvolume van deze zoekwoorden. Dit is dus een schatting. 
  • Organic keywords: Hier kan je het totale aantal zoekwoorden waarop jouw website in de top 100 van de organische zoekresultaten van Google staat. 
  • Tracked keywords: Je kan bij Ahrefs zoekwoorden bijhouden in Rank Tracker. Hier zie je het totale aantal bijgehouden zoekwoorden.

Site explorer

Naast het handige dashboard kan je nog veel meer doen met Ahrefs. Zo kan je jouw eigen website of een willekeurige andere website analyseren in de site explorer. Dit kan je vooral in je voordeel gebruiken om te kijken hoe concurrenten het doen. In de site explorer zitten verschillende handige SEO tools:

  • Backlink checker: Hiermee kan je het backlinkprofiel van een bepaalde website bekijken. Dit is dus een erg handig hulpmiddel om nieuwe backlinks te vinden. 
  • Organisch verkeer: Je kan hiermee in één oogopslag zien op welke zoektermen concurrenten ranken. Hier kan je inspiratie uithalen voor jouw eigen strategie. 
  • Organische verkeer: Bekijk hoeveel verkeer jouw concurrenten binnenhalen. 

Keywords explorer

Keywords explorer is een erg handige tool om zoektermen mee te vinden. Voer relevante zoekwoorden in en je ziet direct het zoekvolume en de Keyword Difficulty (KD). Met de KD kan je zien hoe moeilijk het is om in de top 10 van de zoekresultaten van een bepaald zoekwoord te komen. De KD wordt berekend op een schaal van 0 tot 100, waarbij 100 het moeilijkst is. 

Site audit

Met de site audit tool kan je een audit uitvoeren waarmee je technische en on-page SEO-problemen blootlegt. De site audit crawlt alle pagina’s van jouw website en geeft daarna een gezondheidsscore weer. Deze score loopt van 0 tot 100. Je vindt hier ondere andere informatie over je meta titels en omschrijvingen, over de snelheid van pagina’s en over afbeeldingen. 

Rank tracker

Met de rank tracker kan je een lijst met zoektermen uploaden. Hierna ontvang je regelmatig een voortgangsrapportage van deze zoektermen. 

Content explorer

Met de content explorer kan je snel nieuwe content mogelijkheden ontdekken. Zo kan je de beste content van concurrenten analyseren en gaten in jouw eigen contentstrategie ontdekken. Daarnaast kan je er ook makkelijk unlinked mentions mee vinden door de naam van jouw website in te voeren en te kijken vanaf welke sites er niet naar jouw site wordt gelinkt!

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!