Lokaal zoeken, ook bekend als local search, is tegenwoordig super belangrijk. Het is vooral handig voor bedrijven die zich specifiek richten op bepaalde plekken op de kaart.
Local search betekent dat mensen op internet zoeken naar dingen die in hun buurt zijn, zoals producten, diensten of informatie over een specifieke plek. Het idee is om lokale bedrijven en handige informatie te vinden die aansluiten bij wat je nodig hebt. Google Mijn Bedrijf (GMB) is belangrijk voor local search, want het stelt bedrijven in staat om hun gegevens, openingstijden en beoordelingen te laten zien en bij te houden.
Mensen geven vaak de voorkeur aan lokale zoekresultaten, vooral als ze op zoek zijn naar fysieke producten of diensten die beschikbaar zijn in hun directe omgeving. Dit geldt met name wanneer mensen hun smartphones gebruiken voor zoekopdrachten. Met de groei van mobiel gebruik zijn lokale zoekopdrachten sterk toegenomen. Of het nu gaat om het vinden van restaurants in de buurt of dokterspraktijken om de hoek, mensen zoeken steeds vaker lokaal via hun smartphones.
Het vertrouwen van consumenten wordt versterkt door lokale zoekresultaten, inclusief recensies van andere gebruikers. Het zien van positieve ervaringen van mensen in dezelfde buurt draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen in lokale bedrijven en diensten.
Voor lokale bedrijven biedt Google Ads een krachtige tool om doelgericht te adverteren op basis van locatie, demografische gegevens en specifieke zoekwoorden. Het is essentieel om daarbij gebruik te maken van zoekwoorden die verbonden zijn met de lokale omgeving, zodat de advertenties relevanter zijn voor potentiële klanten in die regio.
Een ander effectief advertentieformaat is Google Local Services Ads, specifiek ontworpen voor servicegerichte bedrijven zoals loodgieters en schoonmaakdiensten. Deze advertenties worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven en bevatten informatie over de dienstverlener, evenals recensies om vertrouwen op te bouwen.