Congres Facebook Marketing 2017

Hét Facebook congres van Nederland

Social advertising

Amira Hot

14 juni 2017

NeoSEM bezoekt: #Congresfb

De echte Social Media verslaafden van NeoSEM, Jason en Amira, reisden donderdag 8 juni naar hartje Utrecht voor het Facebook Marketing Congres. Het was alweer de vijfde editie van dit inspirerende en vooral leerzame event, georganiseerd door Entopic en Likenomics. Een event met meer dan 20 sprekers, verschillende keynotes en presentaties over Facebook, maar ook over de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp en Instagram.

Natuurlijk legden we die dag van alles vast op foto’s en deelden we al wat via onze Insta-story. Vandaag een recap van de dag en de presentaties die wij hebben bijgewoond.

Keynotes: investeren in de toekomst

De dag begon met een keynote van Igor Beukers over de toekomst van Facebook en zijn visie op marketing. Kern van zijn verhaal: adverteerders winnen kwartalen, investeerders winnen tientallen jaren. Door slim te investeren, out of the box te denken en trends op tijd te ontdekken en hierop in te spelen, zal je hier in de toekomst veel meer profijt van hebben.

Tweetal voorbeelden van grote namen die de plank missloegen:

  1. Als Nokia écht mensen had willen verbinden, zoals haar motto ‘Connecting People’ luidt, had zij Facebook kunnen bedenken.
  2. Als Kodak – die in 2012 haar lot legde – de trend van digitale fotografie had aangedurfd, had ze niet achteraan deze ontwikkeling komen te staan.

Zonde, zonde en nog eens zonde!
Nokia Igor Beukers Congresfb

Vervolgens volgden we een keynote van Jarno Duursma over chatbots. Dit was meer voor de echte nerds in de zaal. Mocht je niet weten wat het is?

Chatbots: slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan, vaak binnen messaging apps, zoals Facebook Messenger.

Snap je? Nee? Zie hier een voorbeeld van de Messengerbot van KLM:

Bots zijn zelflerende systemen die geschreven en gesproken tekst kunnen herkennen. Een zeer interessante trend en belangrijk focuspunt voor grote technologiebedrijven. Misschien nu een nog iets te ver van je bed show, maar onthoud: bij Kodak en Nokia waren ze ook te eigenwijs om mee te gaan met de trends.

Breakouts: slim op Facebook

Terwijl Jason de sessie bijwoonde over hoe je kan stoppen met het verspillen van mediabudget op Facebook en andere kanalen, kreeg Amira een inspirerende les over hoe je maximaal resultaat op Facebook kunt halen met een klein budget. Vooral van deze laatste kunnen wij veel leren!

RTL case Congresfb Congresfb Jason Amira Congresfb

Breakout nummer 2 Cross platform storytelling met influencers volgden Amira en Jason allebei. Lekker gezellig. Tijdens deze sessie presenteerde Laurence van RTL een case waarbij ze jongeren wilden bereiken met hun eigen platform Concentrate. Samen met GOGO vertoefden een aantal YouTubers een week lang op Albufeira. Ze maakten 9 afleveringen op YouTube met als doel awareness te creëren. Resultaat: 572.000 views.

Daarnaast werd Snapchat ingezet om merkloyaliteit en participatie te creëren. Zo bedachten ze een Snaphunt: er werden stickers door heel Nederland verstopt en als je er één ontdekte, maakte je een Snapchat en stuurde je die naar het ConcentrateNL Snapchat account. Sticker gevonden? Foto gemaakt? Foto opgestuurd? Dan maakte je automatisch kans om een reis van GOGO te winnen. Maar dat was niet nog niet alles, er werden nog twee andere Snapchat acties bedacht. Resultaat? 120.000 views en ruim 1000 interacties. Een super leuke case waarbij trends, innovatie en samenwerking centraal staan.

Als dat nog niet alles was die dag, volgden we nog een derde breakout sessie. Terwijl Jason de sessie bijwoonde over het geheim van succesvol adverteren op Facebook, genoot Amira van een leerzaam verhaal over contentmarketing in de zaal ernaast. Hoe bereik je de juiste mensen met de juiste boodschap op het juiste moment? Kern van deze verhalen: focus je op relevante doelgroepen, waar je later de vruchten van plukt!

Mooie afsluiter

Normaal gesproken eten we ons buikje vol na zo’n leuke, inspirerende en vooral leerzame dag. Helaas voor Jason doet Amira mee aan de Ramadan, waardoor we dit keer geen foto’s van overheerlijk eten kunnen delen. Wel kunnen we jullie nog twee interessante tips mee geven:

Congresfb Congresfb

Wij kunnen weer aan de slag met al deze learnings om de Social Advertising campagnes voor onze klanten nog succesvoller te maken. Benieuwd wat wij voor jou op Facebook kunnen betekenen? App, chat, mail of bel ons, dan zien we je snel!