The Game-Changing Power of Online Influence 

Milou van Delen SEO-Specialist
7 december 2023 2 min leestijd

Maandag 30 november hebben we met drie collega’s het AFAS kantoor bezocht en geluisterd naar de grondlegger van het concept ‘de psychologie van het overtuigen’, Dr. Robert Cialdini. Met zijn 7 beïnvloedingsprincipes en zijn boek “Influence”, die ondertussen al meer dan 7 miljoen keer is verkocht in 44 verschillende talen, is hij een echte grootmeester in de psychologie en in de marketing. Naast de super interessante lezing van Dr. Cialdini waren er nog drie sprekers die verder inhaakten op de principes en er concrete praktijkvoorbeelden bij gaven. Een super leerzame en interessante middag dus! Lees hieronder meer over wat de verschillende sprekers ons geleerd hebben op het gebied van ‘The Game-Changing Power of Online Influence’.

Focus op de ‘Small Bigs’

“The Small Big” verwijst naar het concept van kleine, maar krachtige veranderingen die in de presentatie, framing of interactie significant kunnen zijn als het gaat om het beïnvloeden van gedrag online. Het zijn niet altijd de grootse gebaren die de meeste impact hebben, maar juist de kleine, schijnbaar onbeduidende details die de besluitvorming beïnvloeden. Of het nu gaat om de keuze van woorden, de plaatsing van knoppen op een website, sociale bewijskracht in de vorm van reviews of slimme framing van informatie, deze “small bigs” hebben het vermogen om gedrag te veranderen en online invloed uit te oefenen.

Een voorbeeld van zo’n verandering

Dr. Cialdini kwam met een bizar voorbeeld uit de praktijk van de bekende fastfoodketen McDonald’s. Om de McFlurry’s meer onder de aandacht te brengen hebben zij getest met het toevoegen van één simpel zinnetje achter hun standaard zin “Had u nog een toetje gewild?”. En wat bleek? Het toevoegen van “de McFlurry is de meest gekozen optie” verhoogde de verkoop van dit toetje met 55%!

Laat merken dat jij je klanten waardeert

Het is belangrijk om je klanten welkom te heten met een oprechte glimlach en deze glimlach hoeft niet eens fysiek te zijn. Heet je klanten welkom op je homepage en bedank je klanten via e-mailmarketing voor hun bestelling. Deze lach kan je zelfs in je logo verwerken voor visueel uitnodigende branding. Cialdini benoemde een voorbeeld van een shampoomerk dat heeft getest met hun verpakkingen. Ze hadden 4 verpakkingen met een klein verschil naar 4 groepen doorgestuurd in een enquête, en gevraagd naar de waarschijnlijkheid dat respondenten de shampoo zouden kopen. 

Het enige verschil op deze verpakkingen was de streep onderaan, bij de een was het een rechte streep, de ander had geen streep, de derde had een streep met de buitenste hoeken naar beneden (een sippe mond), en de laatste had een streep met de buitenste hoeken omhoog (de vorm van een lach). Je raadt het misschien al, maar de respondenten waren overduidelijk het meest geneigd naar de shampoofles met de vorm van een glimlach. Een krachtige strategie dus!

De eerste vraag als de eigenaar van een webpagina

Wanneer je een webshop of een website beheert is het van belang om bij het ontwerp jezelf eerst af te vragen: Wat wil ik dat mijn bezoekers doen? Het is hierbij essentieel om afleiding op je eerste pagina’s te vermijden. Gebruik simpel taalgebruik, niet te lange zinnen en maak de gewenste acties ook visueel duidelijk (gebruik knoppen voor acties). Want hoe graag we ons ook als rationele en analytische mensen beschouwen, systeem 1 heeft over het algemeen de overhand. Dat betekent dat wij als mensen intuïtief en zo snel mogelijk informatie verwerken zonder dat het te veel energie kost. Wanneer we op een webpagina komen waar alles onduidelijk is en we veel moeten lezen om erachter te komen wat de bedoeling is, zijn we geneigd om weg te klikken.

De zeven principes in het kort

  1. Het eerste beïnvloedingsprincipe is wederkerigheid, wat betekent dat als iemand iets voor ons doet, we ons verplicht voelen iets terug te doen. 
  2. Consistentie en commitment wijzen erop dat mensen streven naar consistentie tussen wat ze zeggen en doen. Als iemand bijvoorbeeld publiekelijk verklaart gezonder te gaan eten, is de kans groter dat ze dat ook daadwerkelijk doen. 
  3. Het derde principe, sociale bewijskracht, suggereert dat we vaak het gedrag van anderen als leidraad nemen voor ons eigen gedrag. Als een restaurant aangeeft dat een bepaald gerecht het best verkocht is, ben je eerder geneigd om dat ook te bestellen.
  4. Sympathie is het vierde principe, het benadrukt het idee dat we eerder geneigd zijn ‘ja’ te zeggen tegen mensen die we kennen en aardig vinden. 
  5. Autoriteit houdt in dat we eerder geneigd zijn te gehoorzamen aan figuren die als autoriteit worden gezien. Denk bijvoorbeeld aan artsen die bepaalde producten aanbevelen. 
  6. Het één na laatste principe is schaarste, schaarste benadrukt het idee dat we meer willen hebben van wat we denken niet gemakkelijk te kunnen krijgen. “Laatste kans” of “Beperkte voorraad” kan de vraag naar een product vergroten. 
  7. Eenheid is een principe dat er later bijgekomen is, maar zeker niet kan ontbreken. Dit principe suggereert dat we ons willen verbinden met anderen.

Een leerzame middag

In de wereld van online invloed blijkt één ding duidelijk: de kracht zit hem niet per sé in projecten met enorme budgetten. Met kleine aanpassingen kan je zorgen voor meer conversies en dus voor meer omzet! Wij hebben een super leuke en leerzame middag gehad en wij blijven Cialdini volgen!

Milou van Delen

Hi! Ik ben Milou en sinds augustus 2023 ben ik twee dagen in de week werkzaam bij NeoSEM als contentspecialiste
Meer over Milou

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!