6 stappen voor het maken van een rapportage in Google Data Studio

Overzichtelijk, duidelijk en ontzettend handig
Google Data Studio
Ruben Jansen
Ruben Jansen Data-analist
28 mei 2020 4 min leestijd

Google Data Studio is een gratis tool van Google waarmee je data uit verschillende bronnen visueel zichtbaar kan maken. Ontzettend handig, want Google Data Studio maakt het mogelijk om een overzichtelijke rapportage op te bouwen. Enkele bronnen die je kan gebruiken om data te importeren binnen Google Data Studio zijn:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Spreadsheet
  • Facebook
  • YouTube
  • Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads)

Je kan dus binnen Datastudio alle resultaten van alle kanalen zichtbaar maken in 1 overzicht. Bovendien wordt de data elke dag automatisch bijgewerkt en kan je met meerdere personen in één dashboard werken. In deze blog laat ik de 6 belangrijkste stappen zien die cruciaal zijn bij het opbouwen van een rapportage. Wanneer je deze stappen volgt krijg je een uitmuntende maandrapportage!

Stap 1 Bron kiezen en toevoegen

Allereerst moet je bedenken vanuit welk kanaal je de data inzichtelijk wilt hebben. Komt het uit Google Analytics, dan kies je daarvoor. Wanneer je toegang hebt tot meerdere accounts en/of weergaves, moet je de juiste selecteren die je wilt gebruiken voor deze maandrapportage.

Stap 2 ➜ Kiezen hoe je je data wilt visualiseren

Data kan je op meerdere manieren visualiseren. Diagrammen, tabellen en kaarten, het is allemaal mogelijk. De verschillende manieren om jouw data te visualiseren binnen Google Data Studio zijn:

  • Tijdreeks
  • Staafdiagram
  • Combinatiediagram
  • Cirkeldiagram
  • Tabel
  • Geografische kaart
  • Scorekaart
  • Spreidingsdiagram
  • Bullet-diagram
  • Vlakdiagram
  • Draaitabel
  • Boomdiagram

Data vanuit campagnes zijn het meest overzichtelijk in een tabel. De verdeling van sessies is overzichtelijker in bijvoorbeeld een cirkeldiagram. Wanneer je bepaalde KPI’s wilt tonen, kan dat bijvoorbeeld in een scorekaart. Zo heeft elke kaart, diagram of tabel zijn eigen voordelen. Selecteer de mogelijkheden die het meest geschikt zijn voor jouw maandrapportage. Hieronder zie je een voorbeeld van een Datastudio rapport waar meerdere diagrammen gebruikt zijn om een rapport te maken. Het is natuurlijk de bedoeling dat jij dit zo ook kan!

Stap 3 ➜ Dimensie/ dimensies kiezen

Dimensies zijn kenmerken van uw gegevens. De dimensie ‘Plaats’ geeft bijvoorbeeld de plaats aan, zoals Parijs of New York, waaruit een sessie afkomstig is. De dimensie ‘Pagina’ geeft de URL aan van een pagina die wordt bekeken. Zo zorgt elke dimensie ervoor dat je data specifieker wordt. De populairste dimensies binnen online marketing zijn:

  • Bron/medium
  • Campagne
  • Product
  • Dag van de maand

De bovenstaande dimensies gebruiken wij het meest voor onze klanten. Ze geven duidelijke en belangrijke data voor webshops weer. Naast deze dimensies zijn er nog veel meer mogelijkheden mogelijkheden. Dimensies worden in het groen weergeven in Google Data Studio.

Stap 4 ➜ Statistieken kiezen

Statistieken zijn kwantitatieve metingen. De statistiek ‘Sessies’ geeft het totale aantal sessies weer. De statistiek ‘Pagina’s/sessie’ geeft het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie weer.

In de tabellen in de meeste Analytics-rapporten zijn de dimensiewaarden georganiseerd in rijen en de statistieken in kolommen. In deze tabel worden bijvoorbeeld één dimensie (Plaats) en twee statistieken (Sessies en Pagina’s/sessie) weergegeven.

Bedenk voor jezelf welke statistieken je inzichtelijk wilt hebben. Een voorbeeld die wij gebruiken: ‘Maand van het jaar’ als dimensie en vervolgens de volgende statistieken:

  • Klikken
  • Sessies
  • CTR
  • Kosten
  • Conversies
  • Conversieratio
  • Opbrengst
  • ROAS

Een extra optie is om zelf een berekende statistiek te maken. Dan kan je een formule maken en gebruik maken van de verschillende velden die wel beschikbaar zijn in de bron. Statistieken worden blauw weergeven in Google Data Studio.

Stap 5 ➜ Periode kiezen

Er zijn 2 mogelijkheden om per tabel een periode te kiezen. Je kan de periode op automatisch zetten en dan kan je door middel van een periode kiezer die de periode kan aanpassen. Ook kan je een aangepaste periode selecteren. Hier kan je zelf de gewenste periode kiezen. Bijvoorbeeld dit jaar of vorig jaar.

Vervolgens kan je nog kiezen of je de periode wilt vergelijken. Dit kan met dezelfde periode vorig jaar, de afgelopen periode of een vaste periode.

Stap 6 ➜ Filteren

De laatste stap, je bent er bijna! Je hebt namelijk ook nog de optie om je tabel/scorekaart te filteren. Je wilt het bijvoorbeeld weergeven met data van alleen mobiele devices of alleen het verkeer uit Google / CPC. Er zijn diverse filters mogelijk om jouw dashboard aan te passen naar wens.

En voila, daar is het eindresultaat van je maandrapportage in Google Data Studio.

Makkelijk he? Wij gebruiken bij NeoSEM ook onze eigen template voor dé ultieme Google Data Studio rapportage. De template helpt je een handje op weg en kan een mooi voorbeeld zijn. Wij hebben de template beschikbaar gesteld en deze is gratis te downloaden via de onderstaande button!

Kom je niet uit Google Data Studio?

Heb je vragen bij het maken van een dashboard of wil je het uitbesteden aan ons? Wij helpen jou graag uit de brand! Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel 0342-786925 of mail naar info@neosem.nl. Ook kan je ons een Whatsappje sturen via de button in de hoek rechtsonder.

Ruben Jansen

Ruben Jansen

Geniet van bedrijfsprocessen, maar misschien nog wel meer van data. Volgt naast zijn job als data-analist de Masteropleiding Data Science.
Meer over Ruben Jansen
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!