Hoe koppel ik Google Ads aan Analytics?

Kom erachter wat iedere marketingeuro je oplevert
Google Analytics
Ruben Jansen
Ruben Jansen Data-analist
7 augustus 2017 3 min leestijd

Wat is één van de grootste voordelen van online marketing? Juist! Alles is zéér nauwkeurig door te meten. AdWords en Analytics met elkaar koppelen is daar een belangrijk onderdeel in. Het is niet moeilijk, maar je moet net even weten waar je moet zijn. Lees hieronder hoe je dit in een paar minuutjes regelt.

Jaar-op-jaar stijgen de online marketinguitgaven. Naast dat je wilt weten wat je uitgeeft en waaraan je dit doet, wil je vooral ook weten wat het heeft opgeleverd. Hoeveel was je kwijt per verkoop of lead? Wat heeft iedere marketingeuro je opgeleverd? Om dit goed door te meten is het essentieel dat je je Analytics goed inricht en vervolgens koppelt aan AdWords.

Het is belangrijk dat je beide kanten op werkt. Ga als volgt te werk:

  1. Allereerst Google Analytics. Wanneer je hier bent ingelogd klik je linksonderin op ‘beheerder’. Vervolgens klik je in de middelste kolom ‘Property’ op ‘AdWords-links’. Druk op de rode ‘+ Nieuwe linkgroep’-button en kies het juiste AdWords-account. Wanneer je dit hebt gedaan, kan Google het verschil tussen organisch en betaald verkeer herkennen.
  2. Nu gaan we verder in AdWords. Ga hier naar ‘Accountinstellingen’ (onder het tandwieltje rechtsbovenin) en klik op ‘Gekoppelde Accounts’. Zoek hier het Analytics-account waarmee je net de koppeling hebt gemaakt.
  3. Nu is het nog belangrijk om je conversies (of doelen) te importeren vanuit Analytics. Dit kan onder het kopje Hulpprogramma’s –> Conversies. Aan de linkerkant vind je hier Google Analytics. Selecteer nu de doelen of conversies die je graag wilt meenemen in AdWords.

Verschil ‘Alle conversies’ en ‘Conversies’

Nu je je conversies in AdWords hebt geïmporteerd, kun je ermee aan de slag gaan. In AdWords werk je met kolommen. Deze kun je zelf toevoegen en verwijderen. Zo zijn er ook de kolommen ‘Alle conversies’ en ‘Conversies’. Maar wat is het verschil?

In de kolom ‘Conversies’ zet je je macro conversie(s). Dit is de belangrijkste conversie voor jouw webshop of website. Voor een webshop is dat de verkoop van een product. Voor een website kan dat een offerteformulier zijn.

In de kolom ‘Alle conversies’ kun je nog micro conversies toevoegen. Dit zijn acties die een bezoeker kan doen voordat die overgaat op een macro conversie. Denk aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of het invullen van een bel-mij-terug-verzoek.

Door dit te scheiden behoud je overzicht en kun je beter optimaliseren. Macro conversies zijn je namelijk meer waard. Maar je kunt belangrijke data missen wanneer je de micro conversies niet meeneemt bij de optimalisatie.

Hoe je dit doet? Ga opnieuw naar ‘Conversies’ onder het tabje ‘Hulpprogramma’s’. Hier zie je weer de conversies die je hebt geïmporteerd. Als je een conversie wilt toevoegen aan de kolom ‘Conversies’ klik je op de conversie –> Instellingen bewerken –> Opnemen in ‘conversies’. Hier kun je aanvinken dat je deze conversie wilt opnemen in de kolom.

Je weet nu hoe je AdWords en Analytics moet koppelen, hoe je conversies en doelen kunt importeren in AdWords en hoe je moet omgaan met de kolommen ‘Alle conversies’ en ‘Conversies’. Dit zorgt ervoor dat je je AdWords-account beter kunt gaan optimaliseren. Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact met me op!

Ruben Jansen

Ruben Jansen

Geniet van bedrijfsprocessen, maar misschien nog wel meer van data. Volgt naast zijn job als data-analist de Masteropleiding Data Science.
Meer over Ruben Jansen
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!