De toekomst van cookies

Jeffrin Don
Jeffrin Don SEO-specialist
16 februari 2022 4 min leestijd

Alweer een enige tijd geleden heeft Google aangekondigd dat er een verandering komt in het werken met cookies van derden. Het plan van Google was dat de update betreft de cookies in 2022 live zou gaan maar is voor nu nog even verplaatst. De exacte datum is nog niet bekend, maar ze verwachten het ergens in het midden van 2023 live te hebben staan. In deze blog leg ik je alles uit wat je moet weten over cookies en de cookieless era waar we naartoe gaan. Maar voorafgaand eerst nog wat basis informatie over wat cookies doen.

Laten we beginnen bij het begin, wat is een cookie? Bij het bezoeken van websites kijken veel bedrijven met je mee zonder dat je het door hebt. Denk aan Facebook, Google en andere advertentienetwerken. Alles wat jij doet op het web wordt bewaard in cookiebestanden op je computer of mobieltje. Een cookie is eigenlijk een klein tekstbestandje dat een website op de schijf van je computer zet op het moment dat jij een webshop of website bezoekt. Het belangrijkste wat een cookie eigenlijk doet, is er voor zorgen dat adverteerders de verschillende bezoekers van elkaar kunnen onderscheiden. Een mooi voorbeeld van wat een cookie doet merk je op websites waar je op kunt inloggen. De cookies zorgen er eigenlijk voor dat je al ingelogd blijft telkens als je op de website weer terugkeert.

Wat vertellen cookies ons?

Voor de meeste website gebruikers zijn cookies niet belangrijk of ingrijpend, maar voor adverteerders zijn ze wel heel erg belangrijk. Aangezien we op basis van cookies verschillende bezoekers kunnen onderscheiden hebben adverteerders de mogelijkheid om gebruikers te identificeren en volgen op verschillende websites. Door het volgen van een gebruiker kunnen de adverteerders een aangepast aanbod laten zien die op maat wordt gemaakt voor een gebruiker. Denk hierbij aan webshops met aangeraden producten. Door informatie te verzamelen over de interesses van bezoekers kunnen adverteerders gerichter adverteren. 

Als je het hebt over cookies dan wordt daar ook nog onderscheid gemaakt in de verschillende soorten cookies.

De verschillende soorten cookies

01
Tracking cookies

Tracking cookies zijn een soort cookies die informatie verzamelen over het surfgedrag van een bezoeker en daarmee aangeboden informatie persoonlijk kan afstemmen. Een voorbeeld hiervoor is dat je op website A de cookies hebt geaccepteerd en sindsdien steeds meer informatie of producten worden aangeboden van website A. Voor het bijhouden van dit soort informatie zijn websites verplicht om je hierin een keuze te geven.

02
Functionele cookies

De naam zegt het eigenlijk al, functionele cookies zijn er echt puur voor het functioneren van de website die je bezoekt. Persoonlijk vind ik functionele cookies altijd heel handig aangezien deze bijvoorbeeld bijhouden welke producten jij in je winkelwagen stopt.

03
Analytische cookies

Met analytische cookies kunnen websites de bezoekersaantallen meten. Hierdoor kan een website-eigenaar zien hoe vaak een website of pagina wordt bezocht, hoe lang een bezoeker op je website blijft, waar ze naar zoeken en (anoniem) zien of je een contactformulier of iets dergelijks invult.

First en third-party cookies

Naast dat je de drie hoofdsoorten cookies hebt, is er ook nog een verschil tussen first en third-party cookies.

First-party cookies

Een first-party cookie is een cookie die altijd van de website zelf afkomstig is. Meestal zijn dit cookies die ervoor zorgen dat de website goed werkt (functionele cookies).

Third-party cookies

Cookies die van andere partijen vandaan komen worden ook wel third-party cookies genoemd (cookies van derden). Deze cookies worden geplaatst door een externe partij. Dit zijn bijvoorbeeld cookies die bijhouden waar je interesses liggen. Meestal worden dit soort cookies geplaatst door partijen als Facebook of Google zodat adverteerders jou een aangepast aanbod kunnen laten zien.

Wat is de cookieless era?

Heel simpel gezegd betekent deze update dat cookies van third-parties in 2023 onbruikbaar worden voor adverteerders en marketeers. Dit houdt in dat ongeveer 80% van de data die marketeers nu inzichtelijk is niet meer bruikbaar wordt. Je kunt je wel bedenken dat dit een enorme impact gaat hebben op marketeers en adverteerders.

Wat is de impact van cookieless era?

Third-party cookies zijn eigenlijk niet te missen voor marketeers en gerichte campagnes. Bij het adverteren is de data die we binnenkrijgen van groot belang. Zonder deze data kunnen we niet goed onze advertenties sturen.

De digitale marketing van deze tijd draait om data. Data is een van de parameters waarop wij onze activiteiten kunnen sturen en bepalen of ze impact maken voor de klant. Zonder deze data krijgen we praktisch geen terugkoppeling en wordt het erg lastig om te bepalen of ons werk nou daadwerkelijk zin heeft gehad. 

Met de aanpassingen in de privacywetgeving (GPDR/AVG) verandert er onwijs veel in onder andere het huidige cookiebeleid. Cookies zelf zijn eigenlijk vrijwel onschuldig, maar kunnen wel data bevatten die aan een persoon is gebonden. Om die reden is er eigenlijk een hele grote streep getrokken door het gebruik maken van third party cookies. Daarnaast wordt de looptijd van first-party cookies ook extreem verminderd namelijk van 30 dagen naar 24 uur. Dit betekent dat ook first party cookies niet zo lang actief meer blijven

Wat nu?

Wat betreft tracking gaan we een nieuw tijdperk tegemoet, aan de adverteerders nu de taak om alles zo goed mogelijk op orde te krijgen voordat de cookieless era begint. Maar welke stappen kunnen adverteerders nu al nemen om goed voorbereid te zijn?

Zorg dat je (first-party) datacollectie goed staat

Hoewel cookies van derden worden uitgefaseerd, kun je wel nog steeds gebruik maken van first-party data. Het helpt om meer relevante informatie van personen te gebruiken die al interesse in het product hebben getoond. Adverteerders kunnen dus meer gepersonaliseerde interacties met gebruikers tot stand brengen. Bezoekers waarderen gepersonaliseerde advertenties en zijn loyaal aan merken die op maat gemaakte inhoud bieden. Daarnaast kunnen adverteerders een CDP (Customer Data Platform) implementeren. Een CDP is een marketingtool waarmee marketeers in realtime first-party data kunnen verzamelen en organiseren om zo een volledig beeld van elke klant te krijgen.

Ga op zoek naar een alternatief

Met de komst van de cookieless era is het extra belangrijk om alvast stappen te zetten. Ga nu alvast op zoek naar een alternatieve oplossing om je gebruikers te herkennen. Op het moment dat je je first-party cookies allemaal op orde hebt zijn er al genoeg manieren om die data effectief te kunnen gebruiken. Door meer inzicht te krijgen in je eigen klanten en hun gedrag kun je er voor gaan zorgen dat je ook zonder targeting met de juiste boodschap de juiste potentiële klanten kunt gaan bereiken. Daarnaast zijn er ook andere manieren nog om gebruikers te gaan herkennen. Dit doe je door verschillende data sources met elkaar te matchen op basis van andere parameters.

Naast de twee oplossingen hierboven zijn er nog een tal andere oplossingen, maar persoonlijk denk ik dat één van de meest gebruikte oplossingen een CDP gaat worden. 

Tot zover een stuk informatie over de cookieless era, in een volgende blog gaan we wat dieper in op de verschillende oplossingen die er zijn zodat we met z’n alle goed voorbereid de cookieless era in kunnen!

Jeffrin Don

Jeffrin Don

Naast dat de sportschool zijn tweede huis is, is hij ook heel goed in het helpen van klanten om beter vindbaar te zijn in Google. Naast het harde werken houdt hij ook zeker van een biertje!
Meer over Jeffrin
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!