De meest gemaakte fouten binnen een SEO-tekst

Madelaine van den Berg SEO- & contentspecialist
14 april 2022 2 min leestijd

Alweer een heel tijdje geleden kwam ik als online marketing groentje binnen bij NeoSEM. Hier ging ik aan de slag met SEO en copywriting.  In mijn online marketing ‘carrière’ heb ik een hele stapel teksten geschreven voor diverse klanten. De eerste tekst is natuurlijk niet meteen een goede SEO-tekst. Naarmate de tijd vordert word je steeds sterker in het schrijven van teksten. In de volgende blog vertel ik de meest voorkomende fouten binnen een SEO-tekst zodat ook jij een ster wordt in schrijven van SEO-teksten.

U en jij/je in dezelfde tekst

Een veelgemaakte fout is de lezer aanspreken met u en jij binnen dezelfde tekst of website. Google zal je hiervoor niet afrekenen maar de tone-of-voice van je bedrijf is niet synchroon. Dit staat niet netjes. Wanneer je begint met het schrijven van een SEO-tekst moet je voor jezelf helder hebben wie je met je tekst aan wil spreken. Moet het een formele tekst zijn? of juist informeel? 

Door jouw doelgroep aan te spreken met jij en jou zorg je voor een laagdrempelige tekst. Er zijn weinig mensen die het onbeleefd vinden als jij ze met jij en jou aanspreekt. Toch is het in sommige gevallen echt beter om een tekst te schrijven met u. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst voor de website van een advocatenkantoor of de gemeente? Zorg er dan voor dat een tekst formeel wordt geschreven. Maar het allerbelangrijkste is: zorg dat je consequent blijft!

Intern linken naar een pagina met filter

In een goede SEO-tekst wordt intern gelinkt. Er wordt doorverwezen naar andere relevante pagina’s op de website. Schrijf jij bijvoorbeeld een tekst over eettafels? Link dan door naar een pagina met tuintafels. Bij het intern linken is het belangrijk dat je linkt naar een ‘normale pagina’. Een normale pagina is een pagina waar geen filters aan staan. Een voorbeeld van een filter is bijvoorbeeld: Eettafel met zwart onderstel. Deze filters zijn vaak niet relevant, zo behaal je niet de beste SEO-score. Door te linken naar een pagina zonder filter doe jij er alles aan om hoog te scoren.

Intern linken naar een irrelevante pagina

Zoals ik net al zei: “In een goede SEO-tekst wordt intern gelinkt.” Zorg er dus voor dat je altijd linkt naar een andere pagina op jouw website. Het is wel van belang dat je linkt naar een pagina die iets met het onderwerp te maken heeft. Van loungestoel naar fauteuil en van damesbroeken naar jeans. Het is een grote fout om te linken naar een pagina met een redirect. Een pagina met een redirect is een pagina die eigenlijk niet bestaat maar wordt omgeleid naar een andere pagina. Om te zorgen dat je niet linkt naar een pagina met een redirect moet je altijd de link uit de browser kopiëren, deze is up-to-date. Zo blijft jouw linkstructuur gezond.

Zo, nu kan je met een gerust hart een goede SEO-tekst opstellen. Blijf rustig ademhalen en wees creatief met het schrijven van een tekst. Het allerbelangrijkste is natuurlijk of de tekst leuk is om te lezen. Zie je het toch niet helemaal zitten om zelf je teksten te schrijven? Geef het uit handen aan ons. Wij stellen een goede SEO strategie op zodat jij de beste plek krijgt in de zoekresultaten.

Madelaine van den Berg

Madelaine, onze tenniskampioen en tegelijkertijd goed in alles wat te maken heeft met communicatie. Heeft een passie voor blogs en content.
Meer over Madelaine
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!