Je kon er dit jaar niet omheen, ChatGPT. Overal kwam het voorbij en zelfs in het nieuws werd het besproken. Bij ons op kantoor werd hier uiteraard gretig gebruik van gemaakt. Alle mogelijkheden werden uitgebreid getest, zo ook op het gebied van social media. ChatGPT gebruikt kunstmatige intelligentie om taal te begrijpen en te genereren. Wanneer je iets vraagt of een opdracht geeft, analyseert ChatGPT je tekst en genereert het een relevant antwoord. Ideaal voor de marketingwereld waar we in werken. In deze blog vind je een aantal interessante mogelijkheden die jij ook kunt gebruiken!
Soms kan het lastig zijn om social media posts te verzinnen. Daar hebben wij soms ook last van. ChatGPT kan je in dit soort gevallen uit de brand helpen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Vraag bijvoorbeeld om inhakers voor de aankomende maand. Het is belangrijk dat je met de onbetaalde en betaalde versie niet vraagt naar trends van dit moment. De onbetaalde versie gaat namelijk terug tot 3 jaar geleden. De trends van toen zijn uiteraard nu niet meer relevant. De betaalde ChatGPT-4 gaat tot april 2023.
ChatGPT kan ook een kleurenpalet voor jou samenstellen. Mocht je een aantal kleuren hebben die je graag wilt gebruiken, maar weet je niet welke kleur hier nog meer bij past? Dan kan ChatGPT daar mee helpen. Hiervoor kun je je eigen kleuren in ChatGPT plaatsen. Als je hierbij ook nog aangeeft dat je graag voorbeelden van de kleuren wilt zien, maakt ChatGPT ook meteen een afbeelding met de kleuren. Het maken van een afbeelding kan tot nu toe alleen met de betaalde ChatGPT 4 variant.
In de betaalde versie van ChatGPT kun je gebruikmaken van een Canva plugin. Deze kun je downloaden via de Plugin store. Op de volgende manier kom je daar terecht:
Wanneer je deze plugin inschakelt, kun je aan ChatGPT vragen welke templates van Canva goed zijn voor jouw bedrijf of social media post. Door de koppeling tussen Canva en ChatGPT kun je de templates meteen zien. Uiteraard kun je altijd nog om meer templates vragen wanneer het gewenste template er niet tussen zit.
Zelfs het uitwerken van social media posts is iets wat ChatGPT voor je kan doen. Al moet je dan wel een scherpe prompt meegeven. Wij testen dit geregeld en merken dat social posts maken nog steeds lastig blijft in de onbetaalde versie. De meest nutteloze hashtags komen tevoorschijn en ook worden er bijzondere emoji’s gebruikt. Het volgende prompt gebruiken wij voor het maken van posts. Wel moet hierna de post nog getweakt worden om perfect bij je bedrijf en tijdlijn aan te sluiten.
Schrijf een social media bericht over [product of categorie] en speel in op [dit seizoen, deze actie, deze gebeurtenis]. Gebruik niet meer dan [X] woorden en gebruik geen hashtags. Gebruik wel emoji’s in de [volgende stijl].
Hopelijk helpen de bovenstaande punten met het gebruik van ChatGPT. De mogelijkheden zijn, naast de bovengenoemde punten, eindeloos. Mochten er vragen zijn, schroom niet om contact op te nemen. We helpen je geheel vrijblijvend!