fbpx

BrightonSEO 2022

Brighton SEO 2022
Femme van der Vlist
Femme van der Vlist SEO- & contentspecialiste
29 april 2022 8 min leestijd

Bij dit evenement komen SEO specialisten van over de hele wereld samen om kennis en ervaringen te delen en natuurlijk kunnen wij dan niet ontbreken.


Dat elke SEO specialist hierheen wil, moge wel duidelijk zijn. Met wel vijf zalen en duizenden specialisten kan dit met recht het walhalla van SEO genoemd worden. De meer dan 80 sprekers deelden kennis over nieuwe werkwijzen, raadden handige programma’s aan en motiveerden ons out of the box te denken. Met 6 specialisten zijn wij afgereisd naar Brighton om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Of je er nou bij was of niet, je kunt veel leren van BrightonSEO. Daarom lichten we hieronder de onderwerpen toe die zowel voor ons als voor jou van nut zijn. 

Tackle het probleem met twee pakketten: Prophet & Casual Impact

Om het probleem te tackelen, heeft Harry twee pakketten bedacht, genaamd Prophet en Casual Impact. Om een goed beeld te krijgen van de verwachte impact, zijn hierbij de volgende drie punten noodzakelijk:

  1. Voeg zoveel mogelijk data toe;
  2. Breng segmenten aan;
  3. De resultaten zijn een indicatie, niet een zekerheid. Je hebt namelijk ook te maken met veranderingen in de markt. 

Prophet en Casual Impact verschillen op een aantal vlakken van elkaar:

ProphetCausal Impact
– Tijdsmodel– Bayesiaanse analyse
– Past in lijnen aan op basis van seasonality– Leidt impact af van een nieuwe statistiek op een uitkomst
– Maakt gebruik van voorspellingen– Meet de mate van stijgingen en dalingen
– Gaat om met seasonality– Laat de waarde van een release / interventie zien
-Uitsluiten bepaalde data is mogelijkLaat een cumulatieve groei zien

Casual Impact

Casual Impact is voornamelijk erg gebruiksvriendelijk. Het opzetten van een experiment schijnt makkelijker te zijn dan een A/B-test. Data moet accuraat en overzichtelijk zijn. Zo krijg je een duidelijk beeld van het mogelijke resultaat en van het cumulatieve effect. 


Wat kunnen Prophet en Casual Impact voor online marketingbureaus betekenen?

Kort samengevat kunnen online marketingbureaus op verschillende manieren profiteren van Prophet en Casual Impact:

  1. Beiden monitoren wat de groeipotentie is bij een wijziging;
  2. Wijzigingen worden vergeleken met de best presterende concurrenten;
  3. Makkelijker om developers en projectmanagers te overtuigen;
  4. Handig voor het opzetten van business cases.

Denk meer in hoofdonderwerpen en minder in zoektermen

Tijdens hun lezing nemen Rebecca Berbel en Koray Tugberk Gübür ons mee in hoe Google is geworden zoals het nu is. Al in 2017 kon Google bepaalde spellingsfouten interpreteren: denk aan het woord ‘speling’ (“Bedoelde je ‘spelling’?”). 

Skip keyword spamming met

De panda update

Vóór de Panda-update was het gebruikelijk voor SEO specialisten om de zoektermen op ontzettend veel plaatsen in de content toe te voegen. Daarnaast hadden ze vaak de gewoonte om de zoekwoorden toe te voegen in een wit blik, waarna ze ook de zoektermen wit kleurden. Deze praktijken waren natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de leesbaarheid. Met de Panda-update kwam er gelukkig een einde aan keyword spamming.

Na de befaamde Panda-update kreeg de zoekmachine ook meer context. Zo zag je meer zoekwoorden als suggestie nadat je een term had toegevoegd. Voer je Ajax in op Google, dan krijg je nu ook AFC Ajax, Ajax PSV en andere bijpassende termen te zien. 


Maar voordat Google jou deze zoekresultaten kan tonen, gaat het een complex systeem langs om de zoekintentie te achterhalen. Google gaat bijvoorbeeld langs een wereldwijd woordenboek. Daarnaast houdt Google het bezoekersgedrag uit het verleden bij en kijkt het naar de termen die recent in de machine zijn ingevoerd. 



Zet topical relevance in

Eén van de meest opvallende uitkomsten van deze lezing is dat Google niet letterlijk kijkt naar de teksten die jij in de zoekresultaten invoert. Daarom is het belangrijk om topical relevance in te zetten. Een handig hulpmiddel hiervoor is een mindmap. Plaats alle relevante zaken die bij het hoofdonderwerp horen bij elkaar. Vervolgens schrijf je een holistische tekst waarbij je naar het geheel kijkt. Een goed voorbeeld is het onderwerp ‘Seo tool’. De volgende onderwerpen passen hierbij:

  • Search Console
  • Ubersuggest
  • Backlink Checker
  • Keywords Everywhere

Het belangrijkste leerpunt bij deze lezing is dus om minder op de zoektermen te focussen en meer te denken in hoofdonderwerpen. 


Trek bezoekers met termen met een laag zoekvolume

Veel SEO-specialisten focussen zich op zoektermen met een hoog zoekvolume. Het is eigenlijk een standaard praktijk voor veel specialisten. Maar volgens Liraz Postan loont het om bij zoektermen out of the box te denken. Termen met een laag volume zijn namelijk kansen die voor het oprapen liggen, mits je het goed aanpakt.

Volgens Liraz moet je de juiste KPI met de juiste content koppelen. Zoektermen met een laag zoekvolume betekenen volgens haar:

  • Hoge zoekintentie
  • Weinig exposure
  • Weinig merkbekendheid
  • Hoge kans op conversie 

Voor zoektermen met een hoog volume is het juist andersom: je hebt te maken met veel competitie en vaak is de zoekintentie niet bevredigend genoeg. Daarom moeten we inzetten op veel laag concurrerende zoektermen. Gebruik hierbij tools zoals Google Search Console, SurferSEO en People Also Ask. 


Goed scoren op zoektermen met laag zoekvolume, hoe doe ik dat?

Gelukkig gaf Liraz ons nog een aantal tips om de concurrentie voor te zijn door goed te scoren op de zoektermen met laag zoekvolume:

  • Zoek gericht naar producten die net gelanceerd zijn;
  • Ga gericht op zoek naar trends;
  • Zoek naar content die vragen oplost. 

Als eerste stap heeft Liraz alle termen en bijbehorende pagina’s bij elkaar gezet. Vervolgens ging ze per pagina kijken of ze verwijderd of verbeterd moeten worden.


Hierna schreef ze veel landingspagina’s gericht op de zoektermen met laag zoekvolume. Met een template heeft ze het aantal pagina’s opgeschaald. Op deze manier heeft ze ontzettend veel bezoekers naar haar klanten weten te trekken. 


Geef termen met een laag zoekvolume de kans

Het is dus tijd voor SEO-specialisten om uit onze comfortzone te stappen. Je hoeft je niet standaard te focussen op termen met een hoog zoekvolume. Het is vooral belangrijk om goed in beeld te brengen welke pagina’s wel en niet goed presteren. Dan kun je met niche content in een korte tijd veel meer bezoekers naar je website trekken.



Waar heb je de meest creatieve gedachtes?

  • 34% tijdens sporten (dus pump up the jam)
  • 20% tijdens douchen
  • 13% wanneer je in slaap valt
  • 2% op de wc (zijn ze toch nog ergens goed voor)

Niemand is creatief tijdens een lange werkdag waarin je door een zee aan emoties gaat. Het onderstaande beeld schetst de gemiddelde dagelijkse werkdag voor velen.


Kortom, stap uit de dagelijkse sleur!


Leer de werking van het brein kennen om te snappen waar je ‘creativiteitspunt’ zit

Beta

Bèta-golven komen voor wanneer je actief bezig bent en zorgen ervoor dat je je kan concentreren. Wanneer er een teveel aan dit soort golven is, ervaar je stress. Tijdens slapen of mediteren neemt de hoeveelheid bèta-golven af.

Alfa

Alfa-golven nemen toe zodra je je aandacht meer naar binnen keert. Deze golven zijn aanwezig bij dagdromen, fantaseren en visualiseren. Ze zijn ook verbonden met een ontspannen, onthecht bewustzijn met een ontvankelijke geest. Alfagolven worden gezien als de brug tussen het onderbewuste en het bewustzijn.

De échte creativiteit komt tot stand in het laatste gedeelte, vaak in het onderbewustzijn.



Je omgeving is de basis voor creativiteit

Max pleitte voor de 3 R’s die de creatieve gedachtes stimuleren:

  1. Related worlds
  2. Revolution
  3. Random links
  1. Related worlds
  • Think -> Wat is de kern van deze uitdaging?
  • Ask -> Waar is dit probleem eerder opgelost?
  • Jump -> Duik in deze wereld en ga op zoek naar ideeën

Een voorbeeld hiervan is Speedo, bekend van de strakke zwembroekjes. Wedstrijdzwemmers zijn steeds op zoek naar de beste uitrusting om sneller te kunnen zwemmen. Dus op basis van de hierboven genoemde stappen geldt het volgende:

  • De kern van de uitdaging: sneller zwemmen door de juiste uitrusting.
  • Wie zwemt er snel? Een haai.
  • Verdiepen in de huid van de haai, hoe deze is opgebouwd, waardoor beweegt de haai zo snel.
  • Oplossing: de huid van de haai is opgebouwd in laagjes, dus heeft Speedo besloten de stof zo op te bouwen als dat van een haai.

Gebruik deze eerste R en misschien bedenk je wel jouw eigen strakke zwembroekjes met speciale haaienstof. 

  1. Revolution
  • Som de regels op die er zijn rondom de uitdaging
  • Kies één regel en verbreek deze
  • Gebruik de revolutie als stimulans om anders te denken.

Een goed voorbeeld hiervan is een financieel kantoor waar in de wachtkamers doorgaans alleen tijdschriften neergelegd werden zoals The Financial Times. Ze besloten de regel van deze tijdschriften te verbreken en The Financial Times te vervangen door een stripboek. Dit laat het speelse en creatieve karakter van het bedrijf zien en laat een blijvende indruk achter aan je klanten.

  1. Random links
  • Pak een willekeurig object, woord of plaats;
  • Denk na over de uitdaging waar je tegenaan loopt;
  • Forceer om een verband tussen deze twee dingen te vinden.

Denk aan een wasmachine en Las Vegas. Zo op het eerste gezicht staan deze twee zaken ver uit elkaar. Laat je creativiteit de vrije loop. Het resultaat:



Een prachtige winkel in Las Vegas-stijl waarin bezoekers hun ogen uitkijken terwijl ze een wasmachine aanschaffen. Een beleving die menig publiek niet snel zal vergeten. Over een inspirerende omgeving gesproken!

De gouden regel

“Ideeën tot leven brengen vereist twee soorten denken”. Deze twee soorten zijn expansief en reductief denken. Hiermee bedoelt Max dat je alle ideeën die in je opkomen uitspreekt en opschrijft. Vervolgens breng je de bedachte ideeën terug naar een kleiner aantal. 

Zorg er wel voor dat je deze twee fases niet op dezelfde dag uitvoert! Brainstorm eerst in een grote groep, waar er geen grenzen zijn. Voor deel 2 ga je op een andere dag met een kleinere groep zitten en doorloop je alle ideeën. Schrap, finetune en zet de ideeën om in behapbare, concrete taken.



De gemiste penalty van Gareth Southgate als inspiratiebron voor het SEO framework

Martin’s inspiratie voor het SEO framework was de Engelse interland voetballer Gareth Southgate. In 1996 miste de speler een belangrijke penalty in de Football League Cup. Veel mensen vroegen zich af hoe het in hemelsnaam mogelijk was dat hij bij het nationale team van Engeland kon spelen. Gelukkig stond Southgate stevig in zijn schoenen en rechtte hij zijn rug zodat hij kon slagen. 

They questioned & they criticized

But he backed himself to succeed

In 2006 werd Southgate clubmanager die geen titels, trofeeën of toernooien op zijn naam had staan.

They questioned & they criticized

But he backed himself to succeed

In 2013 werd Southgate aangewezen om manager te worden van het Engelse team onder 21 zonder titels, trofeeën of toernooien op zijn naam te hebben staan.

They questioned & they criticized

But he backed himself to succeed

Iets later in 2016 werd Southgate aangewezen om senior manager van het Engelse voetbalteam te worden? Zonder titels, trofeeën of toernooien op zijn naam te hebben staan?

Because he backed himself to SUCCEED

Southgate had namelijk een plan:

Het minimum – waar je zou moeten zijn

Niet meer verliezen van clubs waar je echt niet van zou mogen verliezen

Het medium – waar je zou kunnen zijn

Niet meer verliezen van clubs waar je echt niet van zou mogen verliezen

Het maximum – waar je zou moeten zijn

Het beste van het beste zijn

Jaar 1-2 Were you should be

Jaar 2-4 Where you could be

Jaar 4-6 Where you would be

Bij gebrek aan een plan worden er vragen gesteld als: staan we al op #1? Zonder een plan is er geen structuur en geen structuur betekent geen grenzen.Dus elke keer als er wordt gevraagd: staan we al op #1? Kan je zeggen: Je kan geen WK winnen op dag 1 van jaar 1.

Strategie voor het voetbalveld en SEO-praktijken

McGarry maakte de mooie vergelijking ‘SEO is geen kanaal maar een voetbal project’ en bouwde met deze gedachten het volgende framework.

Het minimum – waar je zou moeten zijn

Dat betekent eigenlijk het volgende: fix the crap, zorg ervoor dat alles goed staat en dat de basis goed staat.

Het medium – waar je zou kunnen zijn

In stap 2 is het de bedoeling dat je gaat strijden voor mooie topposities op competitieve zoekwoorden. Zorg ervoor dat je in die finale staat in de top 5 van Google.

Het maximum – waar je zou moeten zijn

De laatste stap is om de beste te zijn en nummer #1 posities binnen te halen. Win de finale!

Meetbare componenten

McGarry maakte ook nog de volgende mooie vergelijkingen:

  • Voetbal is SEO
  • Toernooien zijn de SERPs
  • Het team is de website
  • Voetballers zijn je pagina’s
  • Wedstrijden zijn je on page

De hierboven genoemde componenten zijn allemaal meetbaar en daarom kun je het gemakkelijk te rapporteren.

Toernooien zijn de SERPs – kun je rapporteren met een visibility score.

Het team is de website – kun je laten zien door de site health van de website.

Voetballers zijn je pagina’s – kun je laten zien door het verkeer op de website.

Wedstrijden zijn je on page – kun je rapporteren met AET.

Ik hoor je denken, dit klinkt eigenlijk wel heel basic. Boeie! Zo gemakkelijk kan het eigenlijk zijn. Het gaat er niet om WAT je rapporteert maar HOE. Rapporteer over waar je naar toe gaat, niet waar je nu bent.

Femme van der Vlist

Femme van der Vlist

Hi, ik ben Femme en ik ben contentspecialiste en SEO specialist bij NeoSEM. Tijdens mijn bachelor aan Universiteit Utrecht heb
Meer over Femme
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!