Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Twee begrippen die je veel ziet terugkomen in de online marketingwereld
Het verschil tussen SEO en SEA
Dieter van Giesbergen
Dieter van Giesbergen Head of SEO
16 juni 2020 4 min leestijd

Je hebt vast wel eens van SEO en SEA gehoord, maar wat is nu precies het verschil? En moet ik juist SEO of SEA inzetten voor mijn bedrijf? Als je op zoek bent naar antwoorden op deze vragen, lees dan zeker deze blog!

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands: Zoekmachine Adverteren. Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEA betaalt om bovenaan te staan, terwijl de SEO-resultaten (of organische resultaten) ‘gratis’ zijn.

Gratis staat bewust tussen aanhalingstekens. De organische resultaten zijn weliswaar gratis, maar om een plekje te bemachtigen moet je veel tijd steken in kwalitatieve content.

Andere verschillen tussen SEO en SEA

Met SEA kun je direct relevante bezoekers naar je website sturen, terwijl het met SEO langer duurt voordat je goed scoort (en dus bezoekers krijgt)

Als je SEA inzet, koop je als het ware bezoekers voor je website. Zodra je de campagnes instelt en daar een budget aan koppelt, heb je meteen meer bezoekers op je website. Bij SEO werkt dit iets anders. Wanneer je met SEO aan de slag gaat, duurt het over het algemeen langer voordat je bezoekers op je website krijgt.

Als je SEA inzet geeft Google je meer inzichten dan wanneer je SEO inzet

Google is uiteindelijk ook gewoon een commercieel bedrijf. Zij bieden een zoekmachine aan en financieren dit door de advertenties. Google ‘beloont’ de adverteerders door data de delen. Zo kun je bijvoorbeeld bij SEA wel zien via welke zoektermen je bezoekers binnenkomen, terwijl dit bij SEO niet kan. Overigens is dit met tools als Keyword Hero toch mogelijk, het algoritme van deze tool combineert verschillende databronnen, waardoor je alsnog kunt zien via welke zoektermen je bezoekers zijn binnengekomen. Een ander voorbeeld is de Google Keyword Planner. Deze tool maakt de zoekvolumes van zoektermen inzichtelijk, maar als je niet adverteert, krijg je alleen (ruime) marges te zien.

De SEO-resultaten staan onder de SEA-resultaten

Zoals eerder gezegd, is Google een commercieel bedrijf. De inkomsten komen hoofdzakelijk uit de advertenties. Google toont deze advertenties daarom boven de SEO-resultaten. Meestal staan er 3 of 4 advertenties boven de organische resultaten, eventueel gecombineerd met Google shopping advertenties.

Bij SEA kun je werkzaamheden makkelijker koppelen aan prestaties

Als je SEA inzet kun je direct zien hoeveel een campagne kost en hoeveel kliks of omzet deze campagne oplevert. Heb je iets aangepast aan de campagnes dan kun je al snel zien of het rendement toeneemt of afneemt. Bij SEO gaat dit minder makkelijk. Er zijn verschillende KPI’s waar je naar kunt kijken (Bijvoorbeeld: Bezoekers, gemiddelde positie, omzet), maar de veranderingen in deze KPI’s zijn niet altijd gemakkelijk toe te schrijven aan de uren waarin je aan SEO gewerkt hebt.

Als je dit leest, denk je misschien dat SEA dan het beste is. Toch is dit niet per se zo. Bij SEA heb je weliswaar meteen bezoekers op je website, maar zodra je stopt met betalen, ben je die bezoekers ook gelijk weer kwijt! Als je met SEO aan de slag gaat, heb je niet meteen bezoekers, maar op de lange termijn neemt het aantal bezoekers steeds verder toe.

We kunnen het ook op een andere manier zeggen: SEA kun je vergelijken met een huurwoning. Zolang je huur betaalt, kun je gebruikmaken van de woning. Stop je met betalen? Dan wordt je uit de woning gezet. SEO kun je het best vergelijken met een stuk grond waarop je je eigen huis bouwt. De grond is je website en met de content bouw je je huis. Door continu te bouwen wordt je huis steeds groter en mooier. Stop je met bouwen? Dan wordt je huis niet groter, maar het blijft wel staan!

Wanneer kan ik het beste SEA inzetten?

  • Je hebt een nieuwe webshop of website die nog vrijwel geen bezoekers heeft en je wilt meteen bezoekers trekken
  • Je verkoopt producten met een goede marge en je wil extra omzet genereren door te adverteren
  • Je wil bezoekers die al op je site zijn geweest opnieuw bereiken (remarketing)

Waneer kan ik het beste SEO inzetten?

  • Je hebt een webshop of website en je wilt op de lange termijn meer bezoekers naar je website
  • Je adverteert al in Google, maar je wil extra bezoekers aantrekken
  • De concurrentie in jouw branche is hoog, waardoor je hoge klikprijzen betaalt

De kracht zit in de combinatie

Bij NeoSEM geloven we heel erg in de combinatie tussen SEO en SEA. Deze kanalen vullen elkaar perfect aan! Door tegelijkertijd SEA in te zetten zie je al snel welke zoektermen beter converteren. Met SEO kun je je dan weer meer op deze zoektermen gaan richten. Bovendien bouw je door SEO in te zetten steeds verder aan je website! In de meeste gevallen raden we daarom aan om beide kanalen in te zetten.

Heb je vragen over de inzet van SEO of SEA? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een lekker bakje koffie en een goed gesprek!

Dieter van Giesbergen

Dieter van Giesbergen

Bouwde zijn eerste websites op z'n 14e, poetst auto's tot showroomstaat (of nog mooier) en is ook nog eens ijzersterk in Google Ads. Maak kennis met Dieter!
Meer over Dieter
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!