BuilDIY

In no-time naar een groei van 142%

In korte tijd is BuilDIY uitgegroeid tot een grote speler online. BuilDIY is mede door de vraag naar nieuwe hobby’s tijdens de coronacrisis hard gegroeid. Tijdens de lockdown zijn velen namelijk een nieuwe hobby begonnen en daar speelde BuilDIY mooi op in. Daarnaast heeft BuilDIY ook erg veel geïnvesteerd in klantenservice. Alle bouwpakketten hebben standaard een Engelse gebruiksaanwijzing, maar BuilDIY heeft hier goed op ingespeeld en heeft deze handleidingen voor een groot deel weten te vertalen naar het Nederlands. Zo voorzien zij de klant van nog meer gemak! Dit wordt ook erkend door haar trouwe klanten, zo heeft BuilDIY bij Trustpilot al meer dan 3.000 reviews met een score van 4.8 uit 5.

Er lag dus een mooie basis om op voort te bouwen!

Over BuilDIY

BuilDIY is een aantal jaar geleden opgericht en op dit moment online niet meer weg te denken als het gaat om miniatuur bouwpakketten. Google Shopping, ads en tussen de beste zoekwoorden is BuilDIY te vinden!
Even kennismaken

Waar zijn wij verantwoordelijk voor?

BuilDIY is bij NeoSEM terechtgekomen via Gerko. Aangezien de eigenaar van BuilDIY het tijd vond voor de volgende online stap én hij Gerko al langere tijd kende, was de keuze voor NeoSEM snel gemaakt. Zelf was de eigenaar van BuilDIY al druk bezig geweest met advertenties op Facebook & Instagram en bouwde daar ook al een mooie community op. Alleen was de kennis niet in het bedrijf aanwezig om de volgende stap te zetten in Google.

Op dit moment hebben wij de SEA campagnes van BuilDIY opnieuw opgezet en hebben wij die in ons beheer. Wij voeren hier ook doorlopend de optimalisaties uit en behalen nu al mooie rendementen. Daarbij zijn we ook aanzienlijk gegroeid in omzet binnen dit kanaal.

Daarnaast zijn wij ook verantwoordelijk voor de SEO resultaten. Toen BuilDIY bij NeoSEM terechtkwam, had BuilDIY nog weinig rekening gehouden met hun organische posities. We zijn nu een jaar verder en hebben in eerste instantie vooral de focus gelegd op de belangrijke termen en het trekken van verkeer van hogere kwaliteit. Hierdoor hebben we de conversieratio verhoogd met meer dan 200% binnen dit kanaal.

We zijn samen met het team van BuilDIY op de goede weg. De rek is er nog lang niet uit en er zijn wederom mooie plannen voor 2022! 

De start van de samenwerking

Hoe starten wij SEO op?

Het is maart 2021. BuilDIY is niet goed vindbaar in de niet-betaalde zoekresultaten. De shop krijgt veel bezoekers binnen van mensen die het merk al kennen. 95% van het verkeer was branded (blauw). Ons doel voor 2021 is dan ook om het merk vooral onder de aandacht te brengen bij mensen die het bedrijf nog niet kennen.

Verdeling zoektermen in maart 2021 Aantallen
Aantal branded zoektermen in de top 3 9
Aantal non-branded zoektermen in de top 3 7
Voordat wij begonnen…

Een blik terug in de tijd

Tot aan maart 2021 was het aantal bezoekers niet spectaculair groot voor de site. Rond de feestdagen zagen we de behoefte aan bouwpakketten toenemen, maar dit waren geen ontzettend grote aantallen.

Hoe verliep de omzet? De omzet bleef ook steken op enkele duizenden euro’s per maand. Ook in de decembermaanden, de maanden waarin natuurlijk veel cadeautjes worden gekocht en waarin mensen meer thuis zitten, zagen wij nog geen grote omzetcijfers.

In de zware corona periodes zagen wij voor BuilDIY kansen om meer klanten aan zich te binden. Mensen zitten in deze periodes namelijk thuis en zijn op zoek naar een nieuwe hobby. Het SEO-team van NeoSEM heeft zich vooral gefocust op het trekken van potentiële klanten die non-branded termen in de zoekmachine invoeren.

Starten met

Zoekwoordenonderzoek

Op basis van het zoekwoordenonderzoek hebben wij een aantal conclusies getrokken:

  1. Veel mensen zoeken naar ‘miniatuur huisjes’ en de variaties hierin. Dit moet dus duidelijk in het menu terugkomen.
  2. Ook zoeken mensen gericht naar een bepaalde categorie. Denk bijvoorbeeld aan auto’s, boten en motoren. Wij hebben daardoor aparte categoriepagina’s aangemaakt, zodat die pagina’s goed bij de zoekintentie aansluiten.

Tot slot zagen wij dat er ook redelijk gezocht wordt naar specifieke producten die BuilDIY verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan de Steampunk Robot.

Starten met

Content

Op basis van het zoekwoordenonderzoek hebben wij een lijst opgesteld van pagina’s, waar veel bezoekers op terecht zouden kunnen komen. Vervolgens heeft onze contentspecialiste de lijst afgewerkt. Tijdens het schrijven lag de focus op het enthousiasmeren van de lezers. De teksten zijn met een creatieve insteek geschreven, aangezien de doelgroep immers bestaat uit creatieve, enthousiaste bouwers. Dat de klant veel plezier kan hebben met het bouwen van de miniaturen komt overal terug: van de landingspagina’s tot de productpagina’s.

  • De belangrijkste tekstgedeeltes maakten wij dikgedrukt;
  • Een leuke, vlotte schrijfstijl, die makkelijk wegleest;
  • Bij vragen of onduidelijkheden de bezoeker altijd op de klantenservice aanwijzen.
Keiharde SEO

Resultaten binnen één jaar

In maart 2021 was BuilDIY organisch minder goed vindbaar en rankte de shop haast alleen op merk gerelateerde termen. 

Hoe anders is dat één jaar later: de verhouding merk gerelateerde  / merkloze termen is veel meer in balans, zie de grafieken hieronder. 

Concreet betekent dit dat BuilDIY op veel meer niet-merkgerelateerde termen goed is gaan scoren. Dit heeft tot een aantal mooie organische prestaties geleid. Zie hieronder. 

Voor aankomend jaar zien wij nog volop kansen om nog meer groei te realiseren:

  • Crawlability verbeteren, waarbij Google meer op de ‘moneypages’ gaat focussen;
  • Content aanscherpen voor laaghangend fruit;
  • Autoriteit verbeteren voor het domein en de productpagina’s.
MetricStijging
Aantal termen in de top 3367%
Aantal termen in de top 10456%
Domein autoriteit 50%
Aantal organische bezoekers187%
Organische omzet64%
Data is van januari 2022 in vergelijking met januari 2021
Externe links plaatsen

Een stukje linkbuilden

Niet alleen door goede content en techniek kon BuilDIY organisch groeien, door ons ook te focussen op linkbuilding kunnen wij net die extra stap zetten waardoor BuilDIY naar de top gaat. Doordat de focus van het bedrijf al heel duidelijk is, werd al snel helder op welke termen we ons wilden focussen. 

We zijn met de volgende keywords aan de slag gegaan: 

  • Bouwpakketten voor volwassenen
  • Miniatuur bouwpakketten
  • Houten bouwpakketten

Als eerste hebben we een linkbuilding strategie uitgewerkt waarbij we hebben gekeken naar de verhouding kwaliteit vs kwantiteit. Nadat deze strategie is goedgekeurd door de klant, kan het verzamelen van links naar de website beginnen.

Meer te weten komen over linkbuilden?
IJzersterke posities

Resultaten van linkbuilden

Al snel zagen we resultaten van het verzamelen van de links en het verhogen van de autoriteit van de website. Na twee maanden linkbuilden stonden we namelijk met de focus termen in de top 5. De kunst is dan om deze topposities vast te houden. Op dit moment, een kleine zes maanden later, schommelen deze termen tussen de nummer 1 en 2 posities. Iets om trots op te zijn!

We zien daarnaast een stijgende lijn in de performance index. Met een stijging van maar liefst 362% kunnen we met trots zeggen dat linkbuilden een belangrijke factor is om de belangrijkste zoekwoorden een flinke boost te geven.

De afgelopen twee maanden hebben we er, samen met de klant, voor gekozen om de focus verder uit te breiden met diverse collecties waar potentie in zit. Ook op deze zoektermen zien we een aanzienlijk hoge groei. Voor nu ziet de toekomst er rooskleurig uit en blijven we bouwen aan een gezond backlinkprofiel en streven we naar nóg beter resultaat!

Advertentiemogelijkheden van Google Ads

Search campagnes

Op basis van ons zoekwoordonderzoek hebben wij een aantal effectieve campagnes opgebouwd. Er draait naast de merknaam-campagne een campagne voor algemene zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden als ‘houten bouwpakket’, ‘miniatuur bouwpakket’. Hiermee halen we relevant verkeer naar de website van mensen die, je raadt het al, op zoek zijn naar een houten bouwpakketje! De zoekwoorden in deze campagne gaan niet dieper in op welke bouwpakketten men zoekt, maar door op de landingspagina de meest verkochte productselectie te tonen, is het conversiepercentage hierop erg netjes.

Daarnaast hebben we per thema, zoals die te zien zijn op de website, een campagne. Hierin zijn zoekwoorden voor de specifieke modellen binnen dat thema ondergebracht, zoals het superpopulaire tuinhuisje. Maar ook bij zoekopdrachten naar ‘klok bouwpakket’ of ‘vrachtwagen bouwdoos’ zal je een advertentie van BuilDIY tegenkomen. Deze advertenties leiden de gebruiker direct naar het product.

Door de campagneprestaties goed in de gaten te houden en continu te optimaliseren, hebben we een flinke uitdaging overwonnen. Er is namelijk een fijne lijn tussen realistische miniatuurbouw op schaal en de houten miniaturen van BuilDIY. Gebruikers die vanuit hun eigen hobbyperspectief zoeken, kunnen nog wel eens dezelfde woorden gebruiken. Dat maakte het draaien van dit account in het begin erg lastig, maar door de advertentieteksten goed in te richten en de zoektermen tactisch uit te filteren, verliezen we nu een stuk minder geld aan irrelevante kliks. 

Daarbij hebben we het aantal zoekwoorden sinds de start zodanig kunnen uitbreiden, dat we op steeds meer gevarieerde termen vindbaar zijn én hiermee omzet genereren. Zo zijn we ook verkeer dat hoger in de funnel zit binnen gaan halen. Wie had vooraf gedacht dat iemand die zoekt naar een 3D puzzel ook weleens geïnteresseerd zou zijn in zo’n houten bouwpakket van BuilDIY?

De zoekintentie naar de merken

Ook kwamen we erachter dat, ondanks dat BuilDIY zelf de merken van haar bouwpakketten niet vermeldde, de doelgroep prima op de hoogte is van deze merknamen en hier ook naar zoekt. Met een experimentele campagne zijn we erachter gekomen dat adverteren op deze merknamen verrassend effectief is. Daarom zijn er nu specifieke landingspagina’s voor productmerken op de website gebouwd, om de conversieratio van deze campagne verder te verbeteren.

Bekijk hier een voorbeeld van zo'n merkpagina
Bovenaan zichtbaar in de balk

Shopping campagnes

Zoals genoemd, draaide er in het account van BuilDIY al een Smart Shopping campagne. Om hier het maximale uit te halen, hebben wij deze laten draaien, maar volledig geoptimaliseerd. Zo hebben we de producttitels en andere feedinformatie aangepakt. Naast de Smart Shopping campagne is er een reguliere Shopping campagne opgezet en is er een koppeling gebouwd waarmee we prestatiedata van producten aan de feed kunnen toevoegen. Op basis van deze prestaties wordt bepaald in welke campagne het product ondergebracht wordt. Hardlopende producten worden maximaal vertoond in de Smart Shopping campagne, maar producten die wat extra aandacht nodig hebben komen in de andere campagnes waar we zelf meer controle op hebben. Zo halen we het onderste uit de kan.

Waarom wij trots zijn op de succesvolle samenwerking met BuilDIY?

Dit is een mooi praktijkvoorbeeld van hoe we de klant echt helpen groeien. Door stapje voor stapje de grens op te zoeken en te verleggen, blijven we groeien op een gezonde en behapbare manier. Door kanalen aan elkaar te verbinden, vinden we steeds vervolgstappen en uitbreidingsmogelijkheden. Door bijvoorbeeld de webshop internationaal te vergroten, denk aan Duitsland en andere mooi landen in Europa waar de volumes ertoe doen. 😉

We hebben een aantal mooie resultaten opgesomd om jou de waarde van online marketing in te laten zien. Dit zijn resultaten vanaf het moment dat de krachten van NeoSEM werden ingezet voor BuilDIY:

Wat hebben we bereikt?

Schitterende resultaten voor BuilDIY

367%

meer termen in de top 3
Het schrijven van content heeft gezorgd voor een stijging bij de niet-merkgerelateerde termen.

362%

stijging van de Performance
We kunnen met trots zeggen dat linkbuilden een belangrijke factor is om de belangrijkste zoekwoorden een flinke boost te geven.

70%

hoger ROI
Als we november en december vergelijken met september en oktober, zien we in het aantal transacties een groei van maar liefst 760%.

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!