Deliverability verwijst naar de waarschijnlijkheid dat je e-mails daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger belandt. Met andere woorden, hoe groot is de kans dat je mail wordt geblokkeerd of als spam wordt gemarkeerd? Volgens het Spam Statistics onderzoek van EmailTooltester – een bekende vergelijkingssite voor e-mailmarketing tools – verdwijnt ongeveer 46% van alle 347 miljard dagelijks verstuurde mails in de spambox!
Uiteraard is dat om ons te beschermen tegen ongewenste berichten en phising. Maar als jij niet op de juiste dingen let, en uit het niets duizenden mensen bent gaan mailen zonder het opwarmen van je account, bestaat er een grote kans dat jouw mails daar ook belanden. In tegenstelling tot delivery, waarbij alleen wordt gekeken of de e-mail überhaupt wordt afgeleverd (inclusief de spambox), gaat deliverability specifiek over het bereiken van de inbox. Lees verder als je wilt weten waarom een goede deliverability cruciaal is voor jouw langetermijnsucces en hoe je dit kunt bereiken.
Een e-mail begint bij de verzender, die het bericht opstelt en verstuurt via een e-mail service provider (ESP), zoals ActiveCampaign of Klaviyo. Deze server zoekt vervolgens de server van de ontvanger om de e-mail af te leveren. Inbox providers, zoals Gmail en Outlook, beoordelen het bericht op basis van de reputatie van de afzender (wat is er in het verleden verstuurd), de inhoud van het bericht (tekst, afbeeldingen, links) en of het voldoet aan de beveiligingsprotocollen (DNS records). De e-mail komt vervolgens in de inbox of spambox, afhankelijk van deze beoordeling. Dit hele proces gebeurt binnen enkele seconden en bepaalt de uiteindelijke deliverability van de e-mail.
Iedere inbox provider heeft een eigen systemen om e-mails te evalueren. Ze kijken naar factoren zoals of jouw domein echt van van jou is (dit kun je aantonen met domein authenticatie) en welke interacties ontvangers van jouw e-mails hebben. Gmail kijkt bijvoorbeeld naar de betrokkenheid van de ontvangers, zoals het aantal keer dat je e-mails worden geopend en aangeklikt, terwijl Outlook meer nadruk legt op de klachten- en bounceratio’s. Als jij in het verleden roekeloos en zonder toestemming duizenden contacten bent gaan mailen, en velen daarvan op uitschrijven of als spam markeren hebben geklikt, dan kan je daar heel lang last van houden. Reputatie herstellen is namelijk niet makkelijk – wel mogelijk overigens. Pak het dus vanaf het begin professioneel en strategisch aan!
Segmentatie helpt om je deliverability te verbeteren, omdat je je mails zorgvuldig naar verschillende groepen stuurt. Twee gouden tips: 1. Door je e-mails te sturen naar Engaged audiences – personen die recent je e-mails hebben geopend of erop hebben geklikt – laat je zien dat je berichten relevant zijn voor je ontvangers. Dit verhoogt de kans dat je e-mails in de inbox terechtkomen. 2. Verder is het verstandig om mensen die de afgelopen 30 dagen zijn gebounced uit te sluiten van je volgende campagnes. Dit vermindert de kans op hoge bounce-ratio’s, wat je afzenderreputatie ten goede komt.
Nog niet klaar met lezen? Bekijk dan onze blog met negen praktische tips die jouw deliverability verbeteren. Wil jij juist focussen op andere dingen? Door e-mailmarketing uit te besteden, kun je je volledig richten op je core business. Dan doe jij wat jij leuk vindt en wij waar wij goed in zijn!