E-mail is al jarenlang een essentieel instrument voor bedrijven om hun klanten direct en effectief te bereiken. Door het automatiseren van workflows kunnen gepersonaliseerde berichten namelijk op grote schaal geleverd worden. Daarnaast kan je met campagnes en nieuwsbrieven een ware ‘’community’’ opbouwen. Dat is een virtuele gemeenschap met ten minste één gedeelde interesse… Jouw bedrijf. Als je een gevestigde ondernemer bent en een mooi klantenbestand hebt verzameld in de afgelopen tijd, dan moet je daar wat mee doen! In deze blog leggen we uit waarom én wat het je potentieel kan opleveren.
Als je e-mailmarketing op de juiste manier inzet, dan zien mensen jouw berichten niet als spam, maar juist iets om naar uit te kijken. Voor je klanten biedt het de volgende voordelen:
Door gegevens te gebruiken zoals gedrag, demografie, of aankoopgeschiedenis, kunnen we e-mails op maat maken die specifiek zijn afgestemd op de interesses en behoeften van individuele ontvangers. Denk bijvoorbeeld aan eerder bekeken producten of de bestsellers van de afgelopen 90 dagen in een eerder bestelde categorie.
Met geavanceerde segmentatie- en targeting mogelijkheden kunnen we het publiek in kleinere groepen verdelen op basis van verschillende criteria. Dit doen we met behulp van velden of tags. Zo kunnen we bijvoorbeeld geboortedatums opslaan en op deze dag een feestelijke aanbieding sturen. Meer relevantie verhoogt de kans op conversies.
Ook voor jou als ondernemer zitten er voordelen aan verbonden, namelijk:
Door klanten ‘’warm’’ te houden, kan de betrokkenheid worden vergroot. Of het nu gaat om het verstrekken van waardevolle content, het aanbieden van exclusieve aanbiedingen of het versturen van herinneringen. E-mail automatisering stelt je in staat om op het juiste moment met je doelgroep te communiceren zonder daar constant aan hoeven te denken.
Een van de grootste voordelen van e-mail automatisering is de mogelijkheid om repetitieve taken te automatiseren, zoals het verzenden van welkomstberichten, follow-up mails na aankopen of het verlaten van een winkelwagen en meer. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vermindert ook operationele kosten.
Omdat je geen advertentiekosten hebt, is dit ook nog eens een vrij voordelig kanaal om in te zetten. De kosten van e-mail service providers (EPS’s) zijn afgestemd op het aantal mensen in je database. Maar des te meer mensen in je database, des te meer conversies er zullen plaatsvinden. Hierdoor profiteer je vaak van een bovengemiddelde ROI als je het vergelijkt met andere kanalen.
In dit voorbeeld gebruiken we het benchmarkonderzoek van Klaviyo. Stel, je hebt 10.000 klanten in je database en je verkoopt verzorgingsproducten. Het platform kost je dan $175,- per maand (we nemen eventuele agency fees nu even niet mee). Je verstuurt gemiddeld twee e-mailcampagnes per maand. De conversieratio is 0,12% en de gemiddelde orderwaarde is €100,-. Dan zou de omzet uit dit kanaal gemiddeld €2.400,- zijn. Dat is exclusief de omzet die uit automatiseringen komt. Die extra omzet laat je toch niet liggen?
Je begrijpt nu dat e-mailmarketing cruciaal is in de marketingmix, omdat je veel meer uit je klantenbestand kan halen en het een geweldige klantervaring biedt. Je weet nu ook dat het goed inzetten van e-mailmarketing resulteert in meer betrokkenheid, meer conversies en uiteindelijk ook meer omzet. En tot slot heb je geleerd hoe wij meestal een forecast maken als we geen concrete data hebben uit eerdere e-mailmarketing efforts. Wil je ook weten wat we voor jou kunnen betekenen? We maken graag een mooi voorstel op maat. Cliché maar waar; stuur een mail en we gaan direct voor je aan de slag!