Wil jij je database vergroten, betrokkenheid onder je doelgroep stimuleren en je omzet verhogen? Laat je dan inspireren door deze slimme en ludieke acties. Ze motiveren (potentiële) klanten om deel te nemen, omdat ze vaak een incentive (beloning) aanbieden. Je kunt deze acties ook delen op social media – bijvoorbeeld via een lead campagne – om het bereik snel te vergroten. Met lead campagnes kun je de drempel verlagen, omdat mensen niet eens je website hoeven te bezoeken en de gegevens vaak automatisch ingevuld worden. Hoe handig is dat? Meer e-mailadressen in je database = meer marketingkansen!
Kortom: onderscheid jezelf van de concurrentie met een van deze acties. En laat je lijst groeien vóór het Holiday Season begint!
Gebruik een pop-up op je website om bezoekers uit te dagen met een leuke prijsvraag. Bezoekers die zich aanmelden en de vraag beantwoorden, worden toegevoegd aan een aparte lijst. Na een bepaalde periode wordt er één winnaar gekozen uit deze lijst. Dit is een effectieve manier om direct interactie te creëren en nieuwe leads te verzamelen.
Stuur een raadsel of prijsvraag naar je bestaande contacten via een e-mailcampagne. Deelnemers die het juiste antwoord insturen, bijvoorbeeld op een speciale landingspagina waar je je aanbod nogmaals goed uitlicht, maken kans op een prijs. Dit bevordert niet alleen de betrokkenheid, maar zorgt ook voor waardevolle interactie met je doelgroep en geeft een exclusief community gevoel.
Creëer een quiz om klanten te helpen bij het maken van een keuze en hun e-mailadres achter te laten. En natuurlijk om persoonlijke voorkeuren te verzamelen en deze later te koppelen aan specifieke (conditionele) content. Denk bijvoorbeeld aan een quiz zoals “Ontdek jouw stijl” met meerkeuzevragen en afbeeldingen. Dit helpt je dus ook om relevantere e-mails te sturen naar je klanten op langere termijn.
Organiseer een tijdelijke giveaway of cashback actie. Laat mensen zich inschrijven via een pop-up op je website of via een lead campagne op social media en kies na een bepaalde periode één winnaar. Dit trekt niet alleen nieuwe klanten aan, maar verhoogt ook de betrokkenheid op je sociale kanalen. Je kunt mensen vragen om je pagina te liken, maar een e-mailadres (of zelfs telefoonnummer) is waardevoller! Houd hierbij wel regelgeving in de gaten.
Verstop kortingscodes op specifieke product- of categoriepagina’s en geef creatieve hints via e-mail waar deze te vinden zijn. We noemen dit ook wel ”Easter Eggs” in marketing. Het stimuleert klanten om je website te verkennen en zorgt voor een speelse interactie met je merk. Voorbeeld voor een categoriepagina over spot-verlichting: “Spot the light, and you will find the clue in clear sight.” Wees creatief!
Stuur tijdens het holiday season wekelijks een nieuwe aanbieding – een product, categorie of merk – naar je e-maillijst. Een digitale adventskalender houdt je klanten nieuwsgierig en betrokken tijdens de feestdagen. Je kunt je contactlijst eerst vragen om zich aan te melden voor deze leuke actie, zodat niet iedereen wekelijks een mail ontvangt als deze frequentie je te veel lijkt.
Voeg een “Draai aan het Rad”-plugin toe aan je website. Bezoekers kunnen draaien aan het rad voor een kans op kortingen of gratis producten. Dit spelelement trekt bezoekers aan, helpt je database te vergroten en verhoogt de kans op conversies. Werkt goed in combinatie met een social media campagnes, omdat je zo nieuwe bezoekers kan bereiken en overtuigen.
Een “Kras & Win”-plugin op je website geeft bezoekers de mogelijkheid om direct prijzen te winnen. Dit interactieve element maakt je website aantrekkelijker en stimuleert mensen om hun e-mailadres achter te laten, welke later gebruikt kan worden voor e-mailmarketing. Ook dit spelelement kun je promoten in je social media campagnes om bekendheid te genereren.
Moedig klanten aan om een review achter te laten na aankoop door een maandelijkse winactie te organiseren. Elke maand wordt er een winnaar gekozen uit de reviews, die een tegoedbon of kortingscode ontvangt. Maak de winnaar bekend via e-mail (reageer ook op het review platform zelf, zodat potentiële klanten het zien) en moedig op deze manier continu feedback en engagement aan.
Organiseer een maandelijkse fotowedstrijd waarbij klanten hun aankoop moeten fotograferen. Deelnemers maken bijvoorbeeld kans om hun aankoop volledig of deels terug te winnen, of een leuke korting op hun volgende aankoop te ontvangen. De winnende foto wordt gedeeld op social media en de website. Een super handige manier voor het verzamelen van user-generated content (UGC)!
Het toepassen van creatieve e-mailacties in combinatie met social media lead campagnes biedt de mogelijkheid om je database te vergroten, klantrelaties te versterken en sales te stimuleren. Door interactieve en speelse elementen toe te voegen aan je marketingstrategie, kun je opvallen en je onderscheiden van de concurrentie.Meer weten over spelelementen in je marketingstrategie? Lees dan ons blog over gamification. Wil je aan de slag met e-mail marketing en social media lead campagnes? Ons team van specialisten staat klaar om je te helpen bij het bedenken en implementeren van deze strategieën. Neem vandaag nog contact op om aan de slag te gaan!