Bij SMX Munchen 2024 werd tijdens de sessie van Sam Romlinson een waardevolle tip gedeeld over het inzetten van Demand Gen campagnes, namelijk: test eerst je plan op Meta. Werkt dat goed? Dan kun je de campagne verder uitrollen met Demand Gen. Als SEA & Social Ads specialist bij NeoSEM geef ik je dan graag ook een aantal best practices vanuit Meta voor je Demand Gen campagnes.
Bij NeoSEM werken wij vaak met het See, Think en Do model. Op deze manier kunnen wij onze campagnes efficiënt en relevant inrichten voor de verschillende fases van de doelgroep. Afhankelijk van jouw doelstellingen voor je Demand Gen campagne bepaal je in combinatie met de fase in de funnel waar je op gaat aansturen.
We kunnen onszelf soms best beperken in het kiezen van de doelgroepen. Verkoop je een grasmaaier? Dan ga je al snel in de richting zitten van doelgroepen in de richting van tuinieren, maar vergeet hierin bijvoorbeeld ook niet wandelaars, mensen die net een huis hebben gekocht, locatie targeting op basis van gebieden met grote tuinen, interesses in échte mannenbladen. Focus je dus niet alleen op het onderwerp, maar denk daar ook eens buiten. Wat ons vaak helpt is een persona creëren van de ideale type klant en op basis daarvan onze targeting instellen. Dit kan gaan van welke auto iemand rijdt, welke krant hij/zij leest tot aan de favoriete keuken.
Demand Gen biedt verschillende formaten visuals, bijvoorbeeld 1,91:1 of 4:5. Zorg er altijd voor dat je afbeeldingen en video’s in de juiste maten zijn opgemaakt. Zo kan je de afbeelding beter plaatsen in het frame, maar ook eventuele teksten en animaties. De visual bepaalt tenslotte het grootste gedeelte van het succes van je campagne, dus zorg er ook voor dat je hier tijd in investeert. Van de opmaak in het juiste formaat tot een pakkende, maar simpele tekst.
Bij Meta testen we behoorlijk wat af en dit geldt ook voor Demand Gen. Van de verschillende campagnevarianten zoals carrousel of enkele afbeelding, het opgemaakte beeld, de tekst van de advertentie tot aan de CTA. Neem even de tijd om alle verschillende aspecten te testen. Niet allemaal tegelijk, maar zorg ervoor dat je 1 component per keer test. Zo hou je de test het eerlijkst.