Emerce E-Commerce en Digital Marketing Live 2024

Milou van Delen SEO-Specialist
13 juni 2024 2 min leestijd

Op woensdag 5 en donderdag 6 juni kwamen digital- en e-commerce specialisten samen op de beurs van Berlage in Amsterdam, en NeoSEM was daar natuurlijk ook bij. Er waren verschillende sprekers vanuit verschillende sectoren die de nieuwste trends, uitdagingen en kansen op het gebied van e-commerce en digital marketing behandelden. Thema’s zoals social commerce (Tik Tok, Instagram), recommerce, cross-border, digital experience, omnichannel kwamen aan bod. Eén onderwerp kwam in bijna elke talk terug, en dat zal jullie misschien niet verbazen: Artificial Intelligence (AI).

AI in marketing: De balans zoeken tussen efficiëntie en creativiteit

AI was het gesprek van beide dagen. Het kwam in elke presentatie wel voorbij. Sommigen zien AI als een handige vriend die je vooral helpt, terwijl anderen het ook beschouwen als een bedreiging voor creativiteit en waarschuwen voorzichtig te zijn met het gebruik ervan.

Bij Intergamma wordt er veel getest met AI  ingezet om “simpele” taken zoals het bijwerken van de voorraad en het scannen van schaplabels over te nemen. Intergamma gaat hiervoor gebruik maken van een robot die de nieuwe digitale schaplabels kan scannen. Deze digitale schaplabels maken het ook gemakkelijk om de prijs aan te passen, dat hoeft dan niet meer allemaal meer handmatig.  Hierdoor kunnen medewerkers zich focussen op leukere werkzaamheden, wat het werkplezier zal verhogen.

Neil Patel vertelde in zijn presentatie hoe marketeers AI kunnen gebruiken in hun werk, maar hij plaatste hier een kritische kanttekening bij: gebruik niet alleen AI om content te schrijven. Als we allemaal AI hiervoor gaan gebruiken, verdwijnt de originaliteit en creativiteit, en daarmee ook de betrokkenheid van het publiek. Het is dus belangrijk om AI te zien als een assistent en niet als vervanger.

Hoe zet je Chat GPT in voor het schrijven van content?

  • Geef aan vanuit wie het wordt geschreven en geef voldoende achtergrondinformatie. 
  • Geef een taak, wees specifiek en geef voorbeelden en specificaties 
  • Vraag om output, hoe wil je dat het stuk in elkaar zit en wat is de tone of voice? Hoe wil je dat koppen en subkoppen in elkaar zitten en hoe je het resultaat voor je ziet. 
  • Controleer altijd de content! De beoordeling is super belangrijk en kan het best gedaan worden door een goede content marketeer met ervaring.
Interesse in het uit besteden van je online marketing? Neem contact op!

Inclusiviteit vergroten door AI

Tijdens het evenement werd duidelijk dat Pinterest ook flink aan de slag gaat met AI op hun platform. Een voorbeeld? Adverteerders kunnen nu makkelijk mock-up foto’s laten maken met behulp van AI. Tijdens haar presentatie, leidde Kitty Neuhaus-Bakker, Lead Client Partner bij Pinterest, een interessante oefening. Ze vroeg het publiek om een CEO, een piloot en een dokter voor te stellen. En raad eens? Zo’n 85% van de zaal dacht aan een man. Kitty benadrukte dat AI dit patroon ook oppikt en om inclusiever te zijn, zet Pinterest zich in om dit te veranderen. Hoe? Nou, door zoekopdrachten in de app te verfijnen met opties voor verschillende huidskleuren, haartypes, en meer. Door dit proces verder te integreren, zal AI hopelijk uiteindelijk ook zelf inclusiever worden.

Nudging: Hoe slimme strategieën de klantreis verbeteren

Een goede nudge zorgt vaak voor het gewenste gedrag. Men ziet steeds vaker in dat nudging niet alleen offline, maar ook online gebruikt kan worden. Zo vertelde Arjen Hanssen van Online Overtuigen wat nudging is en hoe je dit online zou kunnen gebruiken. Nudging is een verandering van de omgeving waarin een keuze plaatsvindt, om op onbewust niveau de keuze van de klant beïnvloeden. Arjen heeft verschillende tactieken getest en met succes uitgevoerd bij bedrijven zoals Jumbo, New York Pizza en ABN AMRO. Hij nam ons mee in zijn overtuigingstechnieken en wij hebben ze alle 15 voor jou op een rijtje gezet!

15 overtuigende nudge-technieken

  • Gaze cueing: Stuur de aandacht van je websitebezoekers naar een belangrijke (converterende) knop, dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk door een afbeelding op je website te plaatsen waarbij iemand kijkt in de richting van die knop.
  • Visual cueing: Deze sluit aan op de vorige techniek, het gaat namelijk weer over het sturen van aandacht, alleen deze keer met visuele elementen zoals pijlen of een persoon die wijst richting een knop of belangrijke informatie.
  • Contrast principe: Gebruik opvallende kleuren of elementen om belangrijke elementen op de website te benadrukken.
  • Horizontale USP’s: Maak jouw unieke voordelen duidelijk op alle landingspagina’s door ze bovenaan horizontaal te weergeven.
  • Sociale bewijskracht: Het plaatsen van reviews bij een product of het kenmerken van het populairste product om deze nóg meer besteld te laten worden.
  • Autoriteit: Gebruik logo’s van gerenommeerde partners of certificeringen die geloofwaardigheid versterken. Dit creëert vertrouwen bij bezoekers en moedigt hen aan om actie te ondernemen
  • Hobson’s + one choice: Begeleid keuzes door twee opties te bieden, bijvoorbeeld tussen actie en informatie. Plaats bijvoorbeeld naast de optie “Offerte aanvragen” de optie “Meer informatie”, zodat de mensen die niet overtuigd zijn meer gaan lezen in plaats van de pagina verlaten.
Nudge 8 t/m 15
  • Default effect: Stel standaardopties (configurator) voor die tijdbesparend of relevant zijn.
  • Pijnreductie: Probeer eens te testen met het vermijden van het gebruik van eurotekens en gebruik geen kleuren die associaties met betaling oproepen. Bekijk de site van de HEMA als voorbeeld. 
  • Foot in the door: Vraag bijvoorbeeld om e-mailadressen voor nieuwsbrieven om vervolgstappen te vergemakkelijken.
  • Verwachtingsmanagement: Geef realistische tijdsframes om frustratie te voorkomen.
  • Need for closure: Moedig voltooiing aan in de funnel, bijvoorbeeld met berichten zoals “bijna van jou”.
  • Schaarsheid: Benadruk beperkte tijd of beschikbaarheid (naar waarheid natuurlijk) om actie te stimuleren. Denk hierbij aan een aftellende klok voor wanneer een actie stopt.
  • Loss aversion: Benadruk wat men kan verliezen om actie te stimuleren.
  • Free effect: Mensen houden van gratis dingen, gebruik het woord “gratis” om interesse te wekken, zoals “morgen gratis bezorgd”.

Deze 15 kleine aanpassingen kunnen een groot effect teweegbrengen in de onderbewuste keuzes van jouw klanten. Wist je dat wij ongeveer 95% van de beslissingen die we maken, maken met ons onderbewustzijn?

Ga jij volgend jaar met ons mee naar emerce live?

Kortom, een hoop gave sprekers, een bak vol leerzame en inspirerende informatie en een mooie kans om elkaar wat beter te leren kennen buiten de kantoormuren om. Lijkt jou dit evenement ook leuk? En zie jij het wel zitten om volgend jaar mee te gaan naar emerce live? We hebben nog een aantal leuke vacatures openstaan voor verschillende online marketing posities. Solliciteer nu en wie weet ga jij volgend jaar met ons mee naar dit evenement!

Milou van Delen

Hi! Ik ben Milou en sinds augustus 2023 ben ik twee dagen in de week werkzaam bij NeoSEM als contentspecialiste
Meer over Milou

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!