In de constant veranderende digitale wereld is het essentieel om te voldoen aan alle wettelijke vereisten op het gebied van gegevensbescherming. Zo is het van cruciaal belang dat de privacy wensen van de eindgebruiker worden gewaarborgd. Dit wordt zowel door de eindgebruiker verwacht als vereist onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Naast deze wettelijke verplichtingen is het ook moreel juist om respectvol met de persoonsgegevens van anderen om te gaan.
Een Consent Management Platform (CMP) zoals Cookiebot biedt de oplossing om zowel aan de verwachtingen van je eindgebruikers als aan de wettelijke verplichtingen te voldoen.
In deze blog zullen we diep duiken in het CMP Cookiebot, welke voordelen en uitdagingen het met zich meebrengt, en hoe je deze uitdagingen kan aanvliegen.
Naast dat het van belang is om de AVG na te leven en de privacy wensen van de eindgebruikers te waarborgen vereisen marketing platformen ook Consent Management om gebruik te maken van hun diensten. Zoals het je waarschijnlijk niet is ontgaan heeft Google in maart 2024 Consent Mode V2 verplicht gesteld om verschillende diensten te blijven gebruiken binnen Google Ads en Google Analytics 4.
Websites of webshops die niet compliant zijn riskeren beperkingen binnen Google Ads en Google Analytics 4, dit kan een aanzienlijke impact hebben op verkeer en inkomsten.
Met gebruik van het Cookiebot CMP is het erg gemakkelijk en snel om een Consent Banner te implementeren die voldoet aan zowel de wettelijke vereisten als de richtlijnen van Google. Cookiebot is een Certified CMP-partner van Google, dit zorgt ervoor dat als je gebruik maakt van Cookiebot dat dit in lijn is met de wensen vanuit Google.
Verder neemt het gebruik van een CMP-partner veel zorgen weg bij het development team van de website of webshop. Een CMP-partner zoals Cookiebot automatiseert het proces van toestemming verkrijgen en beheren, het documenteren van de geplaatste cookies en is visueel gemakkelijk aanpasbaar naar de huisstijl. Cookiebot houdt ook bij hoeveel van de gebruikers consent hebben geaccepteerd of geweigerd, dit is handige informatie om de Consent Banner verder te optimaliseren.