• Samen naar succes
  • Gericht op groei, gestuurd op data
  • Hecht team met topsportmentaliteit

Bruna: Efficiënt adverteren met 1 miljoen producten

Hoe beheer je efficiënt en winstgevend de campagnes met daarin één miljoen producten? Onze specialisten gingen de uitdaging graag aan!

Met behulp van Channable bouwden we geautomatiseerde campagnes, waarin de focus ligt op nieuw uitgebrachte boeken en high performing producten.

Lees in deze award-winnende case hoe we dit hebben aangepakt.

+50% in omzet

Met een miljoen items

+30% in ROAS

Door clustering van data

+25% in conversie

Door hogere relevantie
“Voor ons is NeoSEM echt een betrouwbare partner waarmee het leuk én succesvol samenwerken is”
Klaas Bongaerts E-commerce Manager

Bruna’s enorme assortiment zichtbaar maken

Bruna stond voor een grote uitdaging toen ze met hun uitgebreide assortiment wilden adverteren op Google Ads en andere kanalen. Met bijna een miljoen producten, voornamelijk boeken, was dit een immense taak. NeoSEM hielp Bruna met een sterke aanpak om voor deze enorme inventaris sterke en effectieve campagnes te creëren met Channable. Zoveel mogelijk automatiseren was essentieel, omdat handmatig zoveel producten beheren niet rendabel is.

a087e1999e6c37ea13248f2a2c60be77d43c6230
Met deze case zijn wij genomineerd voor de Case of the Year 2024. Op de Channable Agency Partner Day 2024 hebben wij onze case mogen presenteren aan een breed publiek marketingexperts en hebben we de derde plaats bemachtigd.
Dynamisch categoriseren van producten op basis van data

Strategie: dynamische campagnes opbouwen via Channable

Het eerste probleem dat we moesten aanpakken, was natuurlijk de schaal van de opdracht. Een assortiment van 1 miljoen items is enorm. Als je dit moest visualiseren als een visuele winkel, zou het er ongeveer zo uitzien.

De prettige winkelervaring die men bij Bruna ervaart, is er niet omdat het héle assortiment uitgestald wordt in de winkel. Integendeel; een continu wisselende en strategische selectie boeken is aanwezig in de winkel. Wij wilden een soortgelijke aanpak hanteren voor het online assortiment.

image
image2
Context creëren

In zo’n enorme lijst van producten is ieder product… tsja, gewoon één van de vele. Om de interessante producten eruit te halen, moesten we deze droge informatie aanvullen met relevante context.
Dat doen we met externe databronnen. Door een hoop extra data te importeren, konden we deze context zelf creëren. We zorgden dat we de volgende informatie in Channable beschikbaar hadden:

  • Releasedatums van boeken
  • Webshopbrede verkoopcijfers (over verschillende periodes)
  • Prestatiedata uit Google Analytics en Google Ads (over verschillende periodes)
  • Diverse ‘tags’ (voor bijv. toplijsten) in de productfeeds
  • Handmatige spreadsheets met focusproducten
voorbeeld
Wisselend assortiment met korte verkooppieken

De eerste context die we wilden toevoegen, is hoe nieuw een boek is. Er komen aan de lopende band nieuwe boeken uit. Hoe zorgen we ervoor dat we altijd adverteren met deze nieuwe producten?
Met behulp van de releasedata in de productfeed konden we eenvoudig een regel bouwen:

b7035d0c2e3bcc08b029a25caa06a05518300873

Ben je minder bekend met Channable, dan is dit de uitleg van bovenstaande regel:
Is een boek tussen vandaag en maximaal 14 dagen geleden uitgebracht, dan labelen we deze als ‘Nieuw’.

Op dezelfde wijze labelen we boeken die in de komende 14 dagen uitkomen als ‘preorder’.

Het resultaat is dat we (op het moment van schrijven) 500 boeken hebben met het label nieuw, en 1700 met als label preorder. Er blijven nog 111.000 boeken over zónder context.

Toen we onze campagnes startten, kwamen we erachter dat de populariteit van boeken vaak maar héél tijdelijk is. We hebben diverse voorbeelden van zo’n verkooppiek, zoals die hieronder.

image

Groei in omzet én winst!

De resultaten zijn indrukwekkend. In een zeer competitieve markt, met een zeer agressief adverterende Bol.com, blijven we hard groeien in omzet. Het afgelopen jaar steeg de omzet met 40%. Daarnaast waren we ook veel winstgevender, met een groei van 30% in rendement. Ruim honderd (geautomatiseerde) campagnes leveren dit resultaat. We pushen de juiste producten op het juiste moment. Op basis van onder andere performance en de releasedatum. Los van dat dit ons en Bruna enorm veel tijd bespaart, zijn we hierdoor ook in staat om al jaren op te schalen. Een case waar we enorm trots op zijn! En niet alleen wij zien dit in, ook de jury van de Dutch Search Awards, Global Search Awards en European Search Awards. Zij belonen ons namelijk met meerdere awards.

+50% in omzet Met een miljoen items
+30% in ROAS Door clustering van data
+25% in conversieratio Door hogere relevantie
Cases

Ontdek relevante cases