Alles wat je moet weten over TikTok!

Fieke Vroon
Fieke Vroon Social advertising specialiste
20 augustus 2021 5 min leestijd

TikTok, een app die tegenwoordig niet meer weg te denken is. De app is niet alleen populair onder kinderen maar ook onder volwassenen. TikTok is een alomvattende app die filmpjes aanbiedt in allerlei genres. Daarnaast speelt het algoritme een grote rol. TikTok is niet alleen leuk voor de gebruiker, maar kan zeker ook interessant zijn voor bedrijven. Benieuwd naar meer? Lees verder!

Wat is TikTok? 

TikTok is een sociaal media-platform waarop korte filmpjes met geluid te zien zijn. De filmpjes kunnen een lengte hebben van 3 seconden tot maximaal 3 minuten. De app is beschikbaar in 150 landen en in 75 talen. Op TikTok kun je anderen volgen en daarnaast zie je TikTok’s die jou interesseren. Deze filmpjes zie je op de ‘voor jou’ pagina. Op de ‘voor jou’ pagina staan filmpjes waarvan het algoritme denkt dat deze jou aanspreken. Hoe langer je op TikTok zit, hoe slimmer het algoritme wordt en hoe meer filmpjes jij te zien krijgt die je ‘leuk’ vindt. De ‘voor jou’ pagina wordt veel gebruikt voor gebruikers van TikTok.

Trends 

TikTok werkt voor een groot deel met trends. Deze trends zijn vaak in de vorm van een geluid. Dit geluid wordt dan miljoenen keer gebruikt met een ander filmpje en/of tekst erbij. Bij trends horen vaak ook hashtags. Trends komen en gaan, elke week is er wel weer een nieuwe trend. De kunst is om op het juiste moment in te springen op een trend zodat het filmpje zo veel mogelijk gepusht wordt door het algoritme.

Hashtags 

Op TikTok wordt er veel gebruik gemaakt van hashtags. Door het gebruiken van hashtags laat je aan TikTok weten waar je filmpje over gaat. Wanneer je een populaire hashtag gebruikt kan het filmpje op de ontdekkingspagina terechtkomen. Als het filmpje hier belandt, kan het een groot bereik krijgen en stromen daarna de volgers binnen. Daarnaast zie je op TikTok veel #foryou, #fy en #voorjou. Deze hashtags worden gebruikt door makers en kijkers. Wanneer een kijker een video leuk vindt en #fy reageert betekent dit dat de kijker wilt dat meer mensen deze video op hun ‘voor jou’ pagina te zien krijgen. Wanneer je als maker #fy bij je video zet wil je dat gebruikers jouw video op hun ‘voor jou’ pagina te zien krijgen. Uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van deze hashtags niet helpen bij het bereiken van meer mensen. 

De keerzijde van TikTok  

Naast dat TikTok een app is waar mensen zich helemaal krom om lachen, heeft TikTok ook een keerzijde. Om te beginnen is TikTok van het Chinese bedrijf ByteDance. De zorgen zijn er dat de Chinese overheid misbruik maakt de gebruikersgegevens. Deze zorgen waren zelfs zo hoog dat Trump in augustus 2020 de app wilde verbieden in de Verenigde Staten.

Ten tweede is de minimale leeftijd voor TikTok 13 jaar, maar TikTok zit hier niet dicht op. In principe kan iedereen zich aanmelden. Bovendien beschermt TikTok kinderen slecht. Dit maakt TikTok een onveilige plek voor jonge kwetsbare kinderen omdat ze worden meegesleurd in het algoritme.

Dit algoritme is het laatse punt: TikTok heeft een erg agressief algoritme. Dit algoritme zorgt ervoor dat je meer ziet van wat je veel kijkt en liket. Wanneer iemand bijvoorbeeld een eetstoornis heeft en kijkt naar filmpjes van eetstoornissen blijft deze persoon nog meer filmpjes zien van eetstoornissen. Zo wordt je meegezogen in een negatief algoritme. Hierdoor blijft de persoon in een schadelijke loop zitten.

De nieuwsverspreiding rondom TIkTok

Verschil TikTok en andere sociale media-platformen 

Op Instagram en Facebook is het doel om anderen te volgen en te kijken naar hun vakantiefoto’s. Over het algemeen volg je mensen die je persoonlijk kent plus een aantal influencers en merken. Op TikTok kijk je vooral naar filmpjes van onbekende personen van over de hele wereld met als doel om te lachen of te inspireren. Naast humoristische filmpjes heb je filmpjes is vele genres, denk aan life-hacks, sport, life-style, aesthetic filmpjes. Daarnaast is TikTok een stuk toegankelijker dan andere sociale media-platformen. Op TikTok is het sociaal geaccepteerd om te reageren onder een filmpje van iemand die je niet kent. Dit kan ook nadelig zijn: personen op TikTok hebben geen blad voor de mond en zeggen wat ze vinden.

TikTok voor bedrijven

Als bedrijf is het belangrijk om uit te zoeken of TikTok aansluit bij jouw uitstraling, tone-of-voice en doelgroep. Voor bedrijven waarbij de doelgroep actief op TikTok is, liggen er zeker kansen. Bepaal daarna met welk doel je op TikTok zit: voor het vergroten van naamsbekendheid, het meer afzetten van producten/diensten of beide.

@my_jewellery – @basicfit_ – @nosstories

TikTok wordt op dit moment nog niet gebruikt door veel bedrijven. Het aantal groeit maar is zeker nog niet op het niveau van bijvoorbeeld Instagram of Facebook.

Adverteren op TikTok 

Sinds kort is het mogelijk om in Nederland te adverteren op TikTok. Voorbeelden van bedrijven in Nederland die adverteren op TikTok zijn My-Jewellery, Amazon Prime en Basic-Fit & Ajax. Daarnaast worden er influencers ingezet om producten te promoten. 

Deze advertenties komen op de ‘voor jou’ pagina. Op deze manier zien veel mensen de video. Daarnaast komen er ook regelmatig advertenties tevoorschijn wanneer je de app opent. Op deze plek kun je als bedrijf ook adverteren. Advertenties op de ‘voor jou’ pagina herken je aan een grijs blokje met de letters ‘Recl’ erin. Wanneer de advertentie een tijdje afspeelt verschijnt er een call-to-action knop. Via deze knop wordt je doorgestuurd naar de site van de adverteerder. Voor bedrijven met producten is TikTok zeker een aanrader!

Hoe TikTok inzetten als bedrijf? 

Wanneer je als bedrijf TikTok wilt inzetten is het verstandig om een strategie op te stellen. Op TikTok werkt andere content beter dan op Instagram. Op TikTok is het belangrijk dat je content uniek en authentiek is. Daarnaast willen kijkers geamuseerd worden en niet alleen maar mooie kiekjes zien. Wanneer je gaat adverteren als bedrijf is het belangrijk dat de advertentie niet te commercieel oogt. Dit hebben de gebruikers direct door en zullen snel doorscrollen. Geef dus een creatieve zwaai aan de advertentie zodat de video zoveel mogelijk bekijks krijgt. 

Interactie met volgers

Net zoals op elk ander social media platform is interactie met volgers één van de belangrijkste onderdelen. Op TikTok kun je op verschillende manieren interactie hebben met je volgers. Op te beginnen kun je reageren op reacties van je eigen filmpjes en andermans filmpjes. Daarnaast is het een mogelijkheid om een reactie filmpje te maken. Hierin reageer je op een reactie van een volger in de vorm van een video. Ook is het mogelijk een duet filmpje te maken. Dit is een filmpje waarin je een reageert op een ander filmpje. Tot slot is het mogelijk om live te gaan op TikTok, mits je 1000 volgers hebt. Laat weten waar je als bedrijf voor staat en ken je volgers.

Aan de gang! 

Allerlaatste tips bij het gebruiken van TikTok:

  • Wees uniek & authentiek
  • Niet te commercieel, dit slaan kijkers over 
  • Plaats regelmatig 
  • Speel in op trends of begin een eigen trend 
  • Interactie met volgers onderhouden
  • Wees creatief, vernieuwend en prikkelend en vergeet ook zelf niet keihard te lachen om TikTok’s 😉 

Veel succes met jouw TikTok account!

Voor vragen over TikTok of het gebruik van de app kun je bij deze collega's terecht!

Fieke Vroon

Fieke Vroon

De creatieveling van NeoSEM, brengt uren rond op social media en blogs (verslaafd), en kan je daarom alles vertellen over social en content.
Meer over Fieke
Geen reactiesReacties bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar wacht je nog op?

Ontdek hoe je meer resultaten behaalt!