NeoSEM bezoekt: Retail Ready with Google

Ben jij al klaar voor Q4, de belangrijkste periode van het jaar?

SEA

Andy Vinkenborg

24 september 2018

Jason, Sven en ik zaten afgelopen woensdag en donderdag weer in de Google-schoolbanken. We woonden het Ready for Retail-event bij in Amsterdam.

Voor de verandering eens niet op het hoofdkantoor in Amsterdam (of Amerika… 😉), maar in Wicked Grounds in Amsterdam.

It’s the most wonderful time of the year

Een toffe locatie die voor de gelegenheid al in de Kerstsferen was gebracht. Een grote Kerstboom en lading cadeaus fleurden de omgeving op.

En niet voor niets: Q4 staat namelijk weer voor de deur. De periode van onder andere Sinterklaas, Kerst, Black Friday en Cyber Monday.

Voor ons – als online marketing bureau gespecialiseerd in e-commerce – dé periode. Voor jou als webshop natuurlijk ook.

Bij Google deden we 2 dagen inspiratie op, leerden over nieuwe tools & functies én werkten direct nieuwe strategieën uit voor onze klanten.

Retail Ready with Google Sven Jason Andy

Dag 1: nieuwe features in Google Ads

De openingspresentatie zoomde in op het belang van mobile in de aankomende feestperiode. Ook op mobiele apparaten zie je een gigantische piek in december. Zorg er dus voor dat je website, (bied)strategie en advertenties solide zijn. Vooral in Shopping neemt het aandeel de komende maanden stevig toe.

Vervolgens werden enkele nieuwe toepassingen van DSA (of dynamic search ads) besproken. Een mooie manier om jouw campagnes te completeren op basis van productfeeds of websitecontent. Ook werden best practices gedeeld over de nieuwe responsive search ads, waarbij Google op basis van jouw input de beste tekstadvertentie genereert.

Een ander paradepaardje van Google is natuurlijk het audiences-verhaal: van RLSA (remarketing voor Search) tot in-market doelgroepen en van customer match tot detailed demographics. Leuk is om te testen met de IF-functie in Google Ads waarbij je specifieke content in advertenties laadt op basis van eerdere websitebezoeken.

Voordat gestart kon worden met de borrel, werden de nieuwste functies binnen YouTube besproken. TrueView for Action zorgt ervoor dat je met YouTube ook in kunt spelen op de commerciëlere bezoekers. Sven vertelde je hier eerder al alles over.

Shopping Expert Day

Dag 2: Shopping Expert Day

Op de tweede dag in Amsterdam stond de Advanced Google Shopping-training op het programma. De dag werd afgetrapt met een blok over Machine Learning & Google Shopping. Onlangs heeft Google bijvoorbeeld de Smart Shopping Campaigns gelanceerd. Een alternatief voor Google Shopping én dynamische remarketing in één.

Vervolgens werd uitgebreid stilgestaan bij de basis voor Google Shopping: feedmanagement. Een geoptimaliseerde productfeed zorgt voor betere Shopping-campagnes. Daarbij is het advertentiebeleid en goedkeuringsproces besproken, inclusief hands-on tips om de productfeed direct te verbeteren.

De donderdag werd afgesloten met een gedeelte over nieuwe functies die eraan komen bij Google Shopping. Net als in San José, Californië kondigde Google verschillende beta’s aan. De belangrijkste ontwikkeling op een rij:

  1. Showcase ads: wanneer een potentiële klant zoek naar ‘eettafel’ weet je niet direct welk product je moet tonen en weet je klant nog niet precies wat hij wil zien. Via showcase ads kan je een productgroep of -bundel tonen in plaats van één los product.
  2. Local inventory ads: laat in Google Shopping direct jouw voorraad in je offline winkel zien en trek bezoekers naar de showroom.
  3. Shopping actions in Google Express: laat bezoekers hun aankoop afronden in de Google-omgeving. Zorg voor een naadloze en gepersonaliseerde ervaring door bezoekers direct in Google te laten afrekenen. Dit nieuwe platform – Google Express – is voorlopig alleen nog in Amerika beschikbaar.
  4. Sponsored products ads: laat jouw producten zien op websites in het Google netwerk. Vanuit de productfeed past jouw product zich direct aan aan hun huisstijl en vormgeving.
  5. Google Lens: maak in real-life een foto van producten die je om je heen ziet. Google herkent deze items en toont je soortgelijke producten van adverteerders.
  6. Automated productfeed: op basis van de informatie op jouw website maakt Google het mogelijk om automatisch een productfeed te genereren.

Kortom, een hoop toffe ontwikkelingen die eraan zitten te komen!
Google Shopping Showcase Ads

Samenvattend: ben jij al klaar voor Q4?

2 dagen vol met informatie. Nieuwe features en technieken en zelfs volledig nieuwe kanalen. Jouw belangrijkste tijd van het jaar staat voor de deur. Ligt je strategie al op het bureau, of schrik je nu pas wakker?

Wij hebben de strijdplannen klaarliggen. Voor bestaande klanten, maar er is ook nog wat ruimte voor nieuwe klanten. Bel vandaag nog met Jason. Samen gaan we voor het beste kwartaal ooit!