De nieuwe Google Ads / AdWords interface (UPDATE zomer 2018!)

Dit moet je weten

SEA

Kristan van Hierden

19 juli 2018

Google heeft een tijd geleden een vernieuwde AdWords interface gepresenteerd. En niet iedereen is daar even blij mee. Wanneer de definitieve versie voor iedereen beschikbaar is, is helaas nog niet bekend. Dat zal dus even wennen worden. Want welke features gaan er eigenlijk weg en welke elementen komen daarvoor terug? Onze SEA-specialist Kristan is er voor jullie ingedoken en zette de veranderingen op een rijtje.

UPDATE zomer 2018:

Google heeft bekend gemaakt dat vanaf 24 juli Google AdWords, DoubleClick en Analytics 360 onder één noemer zullen vallen: Google Ads! Dat betekent dus ook dat de nieuwe AdWords interface,vanaf nu Google Ads, deze datum definitief wordt. Maar wees gerust, de advertenties voor het Zoeknetwerk, Displaynetwerk en Video blijven gewoon bestaan. Met deze rebranding richt Google zich op een gemakkelijk all-in-one en multichannel advertentieplatform. Het verandert dus gelukkig niets aan de prestaties van campagnes, navigatie of rapportering.

De aanleiding hiervoor is dat adverteerders meer gemak ervaren met het aanmaken van campagnes en zo tijd besparen. Zo biedt Google Ads vanaf de 24e standaard Smart Campaigns met Smart Ads, die “in minuten gemaakt kunnen worden”. Je kiest je campagnedoel (telefoontjes, websitebezoeken of transacties), maakt snel een advertentie met je afbeelding/logo en laat het bieden aan Google over met één van de verschillende automatische biedstrategieën. Misschien minder geschikt voor de vergevorderde adverteerder met hele specifieke campagnes en concrete doelen.. maar voor startende ondernemers wel behoorlijk tijdbesparend. Zo schreef Wesley laatst ook al over Smart Display.

Een aanvulling hierop, waar Andy al jaren op wachtte, zijn de annotaties/opmerking die in je tijdlijn toegevoegd kunnen worden sinds 13 maart. Perfect om bij te houden wanneer je was gestart met dat ene experiment, wanneer de nieuwe webshop live ging of wat de datum was van die grote wijzigingen die binnen je campagnes zijn doorgevoerd.

Dashboard met handige data

Wanneer je je account opstart, kun je in één keer al je belangrijkste data bij elkaar zien. In plaats van veel cijfers, probeert Google door middel van gevisualiseerde widgets gegevens veel duidelijker te maken. En wat ons betreft lukt dat goed. Zo zie je op het dashboard handige data in de vorm van grafieken en tabellen over de:

  • Grootste wijzigingen
  • Campagnes, advertentiegroepen, inzichten van zoekwoorden
  • Meest vertoonde advertenties
  • Apparaten
  • Locaties
  • Dagen en tijdstippen

Hoewel het heel inzichtelijk is en je snel je belangrijke data kunt zien, is het voor ons nog wel even wennen na jaren met de oude interface gewerkt te hebben (we wensen je dus ook stiekem een beetje succes!).

nieuwe-interface-adwords

Bid Only en Target and Bid vervallen

Hoewel veel termen hetzelfde blijven, zijn er ook een aantal die definitief zullen veranderen. In de nieuwe interface zal ‘Bid Only’ bijvoorbeeld wijzigen naar ‘Observations’. En zo zal ‘Target and Bid’ voortaan terug te vinden zijn onder de noemer ‘Targeting’.

Nieuwe extensie voor promotie

Extensies zijn goede manieren om extra advertentieruimte in te nemen. In de betáversie kan je nu speciaal voor promoties apart een kortingsactie toevoegen. Zo kun je voortaan je belangrijke advertentietekstruimte besteden aan andere onderdelen, zoals je USP’s.

Andere navigatiestructuur

Google introduceerde de zogeheten boomstructuur. Tijdens het navigeren door je account zullen de campagnes en advertentiegroepen in het overzicht voortaan van boven naar beneden staan en niet meer van links naar rechts. Anders dan je gewend bent, maar wel eigenlijk best wel logisch vinden wij!

Google Attribution voor Customer Journey Mapping

De Customer Journey in kaart brengen is een belangrijke taak van een online marketeer. Waar je dat voorheen deed door zelf data van het ‘oude’ Google AdWords en Google Analytics te analyseren, kan dat nu volgens een specifieke functie: Google Attribution.

Perfect om de funnel(s) van je doelgroep beter te leren kennen en hierop in te spelen. Let wel: deze functie is tot nu toe nog beperkt beschikbaar voor een select aantal adverteerders. Als je benieuwd bent of je toegang hebt, bezoek dan Attribution Google-website.

Landingspagina’s van Google Optimize

Landingspagina’s zijn een cruciaal onderdeel bij marketing. Wanneer jij werkt aan die specifieke campagne bestemd voor een specifieke doelgroep, wil je dat je advertentie uiteindelijk uitkomt op een relevante pagina en niet op de algemene homepage. Maar niet ieder CMS werkt even gemakkelijk.

Google biedt uitkomst met een integratie tussen Google Optimize en Google Ads. Misschien heb je er zelfs al weleens van gehoord.

Met behulp van deze tool kun je namelijk zelf landingspagina’s maken, testen en verbeteren. Als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je deze makkelijk koppelen aan je advertenties door gebruik te maken van de AdWords Integration. Zo bespaar je tijd door steeds een ander CMS te moeten leren kennen en weet je zeker dat je landingspagina goed werkt.

Dit is nog slechts een greep uit de verbeteringen die Google Ads vanaf 24 juli permanent met zich mee zal brengen. We verwachten dat er nog wel meer functies bij komen en misschien zelfs verdwijnen de komende tijd. Wij houden jullie op de hoogte. Verwacht binnenkort in ieder geval de laatste interessante nieuwtjes van onze Amerika-gangers die door Google werden uitgenodigd voor ‘Marketing Live 2018’ in San Jose!

En als je na dit blogartikel het gevoel hebt dat Google Ads te omvangrijk voor je wordt, stuur me dan eens een vrijblijvend mailtje via kristan@neosem.nl. Kijken we samen naar een oplossing 😉