Zó scoort jouw bedrijf op Moeder- en Vaderdag

8 tips voor marketing op Moederdag en Vaderdag

NeoSEM

Jason Wu

16 april 2019

Waar Moederdag voortkomt uit de gedachte dat vrouwen geëerd moeten worden, is het ontstaan van Vaderdag helaas minder romantisch. De vrouwelijke variant was voor retailers financieel zo’n succes, dat er ook een commerciële dag voor vaders moest komen.

Romantiek of niet: hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf qua marketing scoort op Moeder- en Vaderdag? Enkele tips en ideeën ter inspiratie:

Bedenk een pakkende hashtag op Instagram waarop je klanten met jouw product laat poseren, bijvoorbeeld #MijnMoeder of #FijneVader. Stimuleer dit door deelnemers kans te laten maken op het terugwinnen van hun aankoopbedrag. Give-aways doen het altijd goed.

Pro-tip voor Instagram: maak gebruik van Instagram Shopping zodat fans vanuit jouw feed direct kunnen bestellen in je webshop.

Houd rekening met ‘early birds’, maar ook met de late beslisser. Draai je Facebook-campagnes? Begin dan ruim op tijd, maar laat de advertenties tot en met het weekend lopen.

Facebook biedt verschillende targetingopties om ouders of juist kinderen aan te spreken. Combineer dit met bijvoorbeeld leeftijd en locatie om jouw boodschap superspecifiek te maken.

Hetzelfde geldt voor jouw CRM-data of mailinglijsten. Is deze verrijkt met geslacht? Maak segmenten aan en mail vrouwen met inspiratie voor cadeaus voor zichzelf of hun partner.

Leuk idee voor een Facebook-post gericht op engagement: ‘Wat voor soort moeder ben jij?’. Laat vrouwen met een duimpje, hartje of lachende smiley kiezen uit 3 stereotype moeders.

Doe aan storytelling. Ben je een familiebedrijf? Licht de unieke bedrijfshistorie eens extra toe. Of zet de moeders van jouw collega’s in het zonnetje met een persoonlijke boodschap.

Wees voorbereid op actieve(re) concurrentie. Jij zult niet de enige zijn met een toffe campagne. Reken o.a. op hogere CPC’s in Google Shopping. Gebruik een landingspagina op jouw website met speciaal geselecteerde producten of een actie.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik ben vooral benieuwd naar jou: ben jij al klaar voor de komende maanden? Of wil je eens vrijblijvend sparren? Bel me vandaag nog om online te groeien.

Jason Wu (06 – 17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM, het online marketing bureau uit Barneveld.
neosem.nl

Dit artikel verscheen eerder in de Business in Barneveld.