Bedrijven zonder marketing automation bestaan straks niet meer

Jacco Bouw (founder Webpower) over trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing

Pascal van de Braak

28 juni 2017

30 minuten met Jacco Bouw

Als je 30 minuten lang vragen mag afvuren op de grondlegger van één van de grootste e-mail service providers van Nederland en China, wat zou je dan vragen? Ik interviewde Jacco Bouw, founder van Webpower, en dat ging ongeveer zo:

Wat vergeten bedrijven vaak als ze e-mailmarketing willen inzetten of er al mee bezig zijn?
Ze beginnen met het selecteren van een tool en daarna gaan ze pas een plan opstellen. Zo begin je met e-mailmarketing:

  1. Begin met het in kaart brengen van wat je wilt bereiken. Ik zou bedrijven aanraden om het gesprek aan te gaan met een bureau als NeoSEM. Jullie weten hoe de creatieve invulling van zo’n traject verloopt en wat daar allemaal bij komt kijken. Zo’n gesprek is vaak vrijblijvend, dus dat is heel prettig.
  2. Ga aan de slag met het opbouwen van een database en gebruik je bestaande contacten. Mag je zomaar iedereen mailen? Klanten die een aankoop bij je gedaan hebben, mag je gewoon een keer een mailing sturen, als je maar duidelijk aangeeft waarom je mailt en dat ze zich kunnen uitschrijven als ze deze mailings niet willen ontvangen. Natuurlijk kun je nieuwe (of terugkerende) klanten bij een aankoop gelijk vragen of ze zich willen inschrijven voor een wekelijkse of maandelijkse mailing.
  3. Testen. Ga gewoon aan de gang. Als je niet test, weet je ook niet of het wel of niet werkt.

Je draait inmiddels al even mee, wat zijn denk je de belangrijkste ontwikkelingen voor de aankomende jaren?
Wetgeving wordt echt een dingetje. In het verleden kwam je er nog wel mee weg als je de regels wat ‘lichter’ interpreteerde, straks gaat dat niet meer. Op 25 mei 2018 gaat de GDPR-wetgeving officieel van kracht en dat is geen grapje.

Wat houdt die wetgeving precies in dan?
De regels in de EU voor het gebruiken van persoonlijke data worden steeds strenger. Iedere inwoner van de EU heeft het recht om te weten wat er met zijn of haar data gebeurt, zodra ze deze ergens op het internet achterlaten. Voor bedrijven betekent dit dat zij te allen tijde moeten weten waar zij hun klantdata opgeslagen hebben. De geldboetes die op het overtreden van deze regels staan zijn heel serieus: 4% van je jaaromzet tot een maximum van 20 miljoen euro.

Webpower-en-NeoSEM-event-1

Is het voor ons een logische stap dat wij inzetten op e-mailmarketing?
Absoluut, e-mail is een kanaal dat in de loop der jaren zijn waarde nooit heeft verloren. Daarnaast stapelen ontwikkelingen in de wereld van e-mail zich op; de markt is heel beweeglijk. De e-commerce markt waarin NeoSEM actief is, sluit heel mooi aan bij e-mailmarketing.

Hoe zie jij een samenwerking met een bureau als NeoSEM voor je?
Aan Webpower is het de taak om bureaus als NeoSEM volledig te ondersteunen bij het gebruik van het platform en jullie te helpen bij het genereren van leads. Ik vind dat wij hiervoor ook initiatief moeten nemen in het organiseren van evenementen en klantendagen. Zo hebben we natuurlijk samen de events gehouden om jullie klanten en andere geïnteresseerden mee te nemen in de wereld van e-mailmarketing. Dat was een groot succes.

Event 1: E-mailmarketing in de mix

Jacco-Bouw-presentatie-NeoSEM-en-Webpower

Event 2: Starten met e-mailmarketing

NeoSEM-en-Webpower-event-2Wat kunnen de klanten van NeoSEM met Webpower?
Webpower is echt marketing automation software, dus het doet ook wat het woord zegt: het automatiseren van je marketingactiviteiten. Kleine en middelgrote bedrijven hebben nu eenmaal niet altijd de tijd of kennis om handmatig allerlei mails te versturen. Daarnaast hebben die bedrijven ook niet de budgetten van bijvoorbeeld Heineken of Under Armour om alles uit te besteden.
Met Webpower kun je eenmalig een heel traject inrichten dat altijd blijft lopen, ook als je er even niet naar omkijkt. Zo blijf je onbewust (maar toch bewust) contact houden met je klanten. Daarnaast kun je ook handmatig mails versturen, die je uiteraard helemaal personaliseert op basis van klikgedrag in eerdere mails of klantdata. Klinkt heel simpel zo, hè?

Waar investeert Webpower naast e-mailmarketing nog meer in?
Alles wat te maken heeft met outbound marketing. Of het nu e-mailmarketing is, Facebook push notificaties of sms-jes. Hierin zijn wij gewoon de beste. Het doet er niet toe wat het kanaal is, zolang het maar het juiste kanaal is en er een gepersonaliseerde boodschap bij de goede persoon uitkomt.

Wat onderscheidt Webpower van de concurrentie?
Wij gaan een stap verder waar anderen ophouden. Als een klant een bepaalde wens of eis heeft, gaan wij dit niet uit de weg. Dat vinden wij juist interessant. Ook is onze support gewoon goed: als je een probleem hebt pak je de telefoon en helpen we je. Daar is NeoSEM natuurlijk ook onderdeel van. Jullie zijn de schakel tussen de klant en Webpower. Vragen over campagnes kunnen ze bij jullie neerleggen en technische vragen spelen jullie door naar ons. Dan lossen we dat samen op.

Samen staan NeoSEM en Webpower sterk

Door samen te werken kunnen NeoSEM en Webpower allerlei soorten bedrijven ondersteunen met de opzet van een e-mailmarketingtraject. Of je nu hulp nodig hebt bij het creëren van responsive mailings, het verzamelen en verrijken van je klantdata of het schrijven van content, wij helpen je.